2019-08-02, 10:03
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Ja visst är det så, fram till vi började förbränna fossila bränslen. Nuförtiden ökar halterna av koldioxid såväl i atmosfären som i haven och hur förklarar du det - du som tror dig vara duktigare än Greta?
Halten koldioxid har ökat och minskat långt före vi började bränna fossila bränslen.
Du kanske skulle ta reda på lite mer innan du kräver förklaringar på frågor du uppenbart inte förstår.

En sak du kanske inte vet om koldioxid är att den är förutsättningen för allt liv på planeten.
Jag hoppas att du inte vill bli av med den.

Kolla upp "fotosyntes".
2019-08-02, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Ja, uppenbarligen kan Greta i motsats till mig tillägna sig innehållet i forskningsrapporter men självklart har hon inte forskarkompetens utan har under åren tålmodigt lärt sig klimatvetenskapens terminologi och basbegrepp. För mig är det överkurs, jag har ingen exceptionell inlärningsförmåga och har inte den tid som behövs.

I tre månader har jag försökt förklara situationen för mig själv och andra, sedan jag förstod hur skadliga de fossila bränslena är, utan att bli klimatologisk expert.

Men du är ju helt enkelt inte klok! Hon har ”under åren tålmodigt lärt sig”? Greta.Är.Ett.Barn!
Hon är inte ett geni, hon är ingen forskare, hon har inga övernaturliga krafter. Hon är ett psykiskt sjukt litet barn!
2019-08-02, 10:14
Medlem
tuggishs avatar
Känner mig helt lost.

Vad är det som är så intressant med henne? Som gör att hon får sådan uppmärksamhet i världens media? Inte första gången ett barn protesterar mot något.

Jag har sett rubrikerna men aldrig bemödat mig med att klicka på en artikel. För att jag tycker att det hela är så ointressant.

Jaha och nu ska ungen segla över Atlanten? För att alla andra ska börja segla till sina konferenser med jobbet i New York i framtiden? Stefan Löven kan sätta sig på en segelbåt då nästa gång han ska möta Trump, tar bara 20 dagar att komma fram. Fullt rimligt eller vadå?
2019-08-02, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Osynlige.mannen är utmärkt men det är du också Lite humor i debatten skadar inte heller. Keep up the Good work som det heter på nysvenska.

Drar du ner byxorna alltför långt på den gode Iehs får du dock räkna med att bli kallad för asshole och andra näthatande tillmälen tillsammans med långa haranger om att Greta minsann vet bättre än alla andra i tråden eftersom hon har talat med forskarna.

Och när han skrotar sin dieselbil till förmån för en vegansk Tesla lär vi få veta det.

Lehs talar med Informatören som har intim kontakt med Greta som i sin tur har kontakt med forskarna.
Eller hur var det nu?
Forskarna publicerar oerhört komplicerat material som bara utbildade forskarkollegor kan förstå. Men sankt Greta absorberar detta material vid tio års ålder och ger sig, efter ett par år av självsvält och selektiv mutism, ut på ett korståg som Djingis Khan skulle avundas. Ett korståg som enbart handlar om henne själv.
2019-08-02, 10:19
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Nää jag är inte frälst. Det är väl ingen religion heller, klimatfrågan? Det är ju bara sunt förnuft: att vi måste minska på konsumtion, utsläpp och plastproduktion om vi ska ha en chans att klara oss i några fler generationer. Det är ju knappast Jesus som har återvänt.

Jag skulle vilja påstå att klimatfrågan frågan är väldigt tråkig och i högsta grad oinspirerande.. Och det är väl därför vi har skjutit på frågan i 30 år. Den ger mig inget pirr i magen alls faktiskt. Vad det nu spelar för roll......... 🙂
Jo klimatfrågan har blivit religion. I alla fall rent fanatiskt. Den döljer våra samhällsproblem mycket effektivt för den dumma massan.
2019-08-02, 10:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag lägger ingen värdering i vilka som eventuellt står bakom henne eller vad hon säger. Faktum är att jag knappt läst nåt hon sagt (nåt om att dra ner på icke förnyelsebara energikällor va?). Tycker det är ointressant i sammanhanget.

Däremot är det intressant att ett barns åsikter i denna fråga väcker sån vrede hos vuxna människor så att de inte bangar för att skriva de mest nedriga saker om just ett barn.
Givetvis måste man ha synpunkter på när någon påstår sitta inne med sanningen i en extremt komplex fråga.
Att inte ifrågasätta tyder på svårigheter att tänka kritiskt och att ha förmåga att tänka i flera steg.
Greta mal på om att vi måste ha panik och sänka CO2 utsläppen drastiskt. Annars väntar undergången.
Budskapet är enfaldigt, direkt kontraproduktivt och felaktigt.
Men individer likt dig isolerar det till att folk är kritiska pga att Greta är en sen tonåring.( barn skulle jag inte kalla henne med tanke på att hon över 16 år gammal).
Det är inte poängen, utan den är hennes budskap och den omotiverat stora uppmärksamhet budskapet får.
Samtidigt ser allt fler att Greta inte driver sin kampanj själv utan har en stab av vuxna professionella bakom sig.

Nu har Greta börjat ta ställning för vänsterextremism och grön terrorism. Det gör kritiken och granskningen av Greta än viktigare.
2019-08-02, 10:34
Medlem
Citat:
+1
Jag, och säkert många med mig, är tacksam över att alla ni med båtkunskaper delar med er här i tråden inför Gretas stora seglats. Jätteintressant att ta del av

Nu vill jag inte vara den som är den, men inbillar mig att en följebåt i bästa fall kan vara mindre obekväm. Mer eller mindre trångt och problem med hygienen kan det väl bli ändå, med mindre det inte handlar om (dieseldrivna) kryssningsfartyg?

Och gunga lär det göra ute på Atlanten i vilket fall som helst, eller? Sjösjuka med tillhörande kräkningar i kanske flera dagar hos en liten tunn tjej utan några depåer att ta av... Vad gör man då, sätter in dropp? Hur riskerar en sådan upplevelse att äventyra hennes tidigare svåra ätstörningar?

Vad säger ni som är sjukvårdsutbildade?

Jag är inte sjukvårdsutbildad mer än att jag har HLR-certifikat. Dock så har jag varit ute till sjöss. Både långt och länge. Och nej, Greta kommer inte att klara detta. Två dygn med konstant spyende, sen tar följebåten upp henne och hon avbryter.
För er som inte har varit på grov sjö i en segelbåt, tro mig.
Dock har jag inte räknat med Jesusfaktorn, jag reserverar mig för att flickan eventuellt har hjälp från ovan.
2019-08-02, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Oftast är det någon läkare med seglingsintresse som åker med. Benbrott löses ej enkelt på en gungig båt utan kunskap och mediciner. Upphämtning med helikopter funkar dåligt mitt i Atlanten.

Om Greta slungas ur sin koj och byter ett ben mot ett skott, vilket inte alls är osannolikt då hon är ett litet barn utan muskler i kroppen, vad tror du kommer hända? Ingen läkare är anmäld som medpassagerare, endast en meteorolog samt dyngsvampen Svante. Så, vad görs i händelse av Gretas olyckliga benbrott? ”Upphämtning med helikopter funkar dåligt i Atlanten” säger du?
Ok, du har inte jobbat som ytbärgare, det kan jag utan att ljuga påstå.
2019-08-02, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
I Sverige räknas man som barn om man är under 18 år.

Om något annat barn säger till dig att du borde ha panik för tex en invasion av jätteödlor från en annan planet - skulle du bli lika upprörd då?

Läs forskarrapporter och bilda dig en egen uppfattning och släpp Greta.
I och för sig så finns det en åldersgrupp som kallas för tonåring.
2019-08-02, 10:52
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Idiot, läs vad jag skrev, läs hela inlägget istället för att plocka ord ur sitt sammanhang för att passa din agenda.

Jaha, du tycker det är tragiskt att det kan tolkas som att hon gör reklam för BMW medan hon försöker rädda världen? Hmm.. Vi har fortfarande helt olika definitioner av ordet tragisk 🙂 sorry.
2019-08-02, 10:59
Medlem
Ser fram emot en biografi om några år. ”Bestulen på barndomen”, med underrubriken ”Hur mina föräldrar sålde mig till miljömaffian”. Med efterföljande snyftreportage (klick-klick), media som (igen) beklagar att de var delaktiga i cirkusen (mera klick) osv.
2019-08-02, 11:01
Medlem
Citat:
Du är i sanning en fascinerande förkämpe för Greta, Iehs. Själv har du enligt uppgift 40 p i fysik, vilket imponerar en hel del, men ändå inte kapacitet att tillägna dig innehållet i naturvetenskapliga forskningsrapporter.

Och eftersom du inte heller har den tid som behövs, trots att du är pensionär, så litar du till 100 % på att en blott 16-årig tös som då inte ens hade avslutat grundskolan inte bara har en exceptionell inlärningsförmåga utan också haft tid att sätta sig in i alla möjliga discipliner som krävs för att förstå.

Jag är ledsen, men jag kan inte få den ekvationen att gå ihop. Har Greta verkligen haft tid för att lära sig hela den komplicerade bilden?

Borde hon inte komplettera med lite nationalekonomi när hon ändå är igång? Känns som det brister lite i det avseendet.

”Självklart har hon inte forskarkompetens” hävdar lehs. Samtidigt som han i flera månaders tid har hävdat att Greta vet mer än alla oss tillsammans, och att vi ska lyssna på Greta ty hon har läst allt vad forskarna skrivit. Allt. Allt. Nånsin. Greta har läst ALLT!
Under blott några år har Greta läst och tillägnat sig vad hela världshistoriens forskare under årtusenden har forskat fram, och nu är det Greta och endast Greta som har lösningen för att förhindra världens snara undergång.
Så vi skall lyssna till Greta!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in