Citat:
Ursprungligen postat av
lehs
Det spekuleras en del varför vissa uttrycker ett så starkt hat mot Greta Thunberg.
- Den alternativa högern har slagit fast att det inte finns någon klimatkris.
- Den fascistoida personlighetstypen förtrycker barn med Gretas problem och hatar hennes framgång.
- Gretas mamma är kändis och har hjälpt flyktingar sedan hon var barn.
- Gretas familj är anti-auktoritär och barnen har uppfostrats som jämlikar med vuxna.
- Vissa är enormt avundsjuka på hennes kändisskap.
- Vissa är provocerade av hennes ointresse för pengar.
- Vissa är skrämda av det ultimata hot som hennes budskap innebär.
- Vissa är provocerade över att deras livsstil ifrågasätts.
- Vissa är rädda för att klimatfrågan ska överskugga invandringsfrågan.
- Oljeindustrin upplever hennes kampanj som ett hot och mobiliserar i hemlighet.
- Vissa ogillar hennes utseende och uppträdande.
- Vissa ogillar att barn (särskilt flickor) tar ton och läxar upp vuxna.
Många försöker förminska henne med tillmälen och otäckheter.
Många försöker ifrågasätta hennes rättigheter, t.ex. när det gäller att resa.
Det är ganska uppenbart att Greta har rört om i ett getingbo och att det finns en desperation i angreppen.
Var passar jag in då? Som mest varit förbryllad att varför har Greta rätt att skolka för miljön? Att hur många ungdomar i generationer har inte velat göra det men blivit förbjudna? Samt att är jag en usel mamma som förbjudit mina barn att skolka för att strejka för miljön och vad de brinner för? Okej, en dag men dagar, veckor, månader och nu skall hon ut och segla istället för att gå i skolan(en segeltur hon inte betalar själv?). Samt att hon är minderårig och ändå får man skriva en evighetstråd om henne här på Flashback? Sen att hon ser ut som hon vore 9-11 år gör det hela ännu mer förbryllande....
Att varför är just Greta utlyft att vara "så speciell"? Jag fattar inte och vet därför inte heller hur jag skall förklara för mina barn varför de inte är lika speciella.
Inte betalar hon väl segelresan själv heller- den som skolkar-den får gratis... Vem/vilka betalar den?