Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-18, 22:34
Medlem
Greta fick dock högsta betyg i franska. Jag har hört Greta tala franska, när hon mötte franska forskare, men jag märkte att hon tvekade rätt ofta, och bad dem upprepade gånger att tala långsammare, för att hon skulle bättre hänga med. Ibland fick de förklara lite på engelska, men fransmän vill helst tala sitt eget språk!

Vetenskaplig franska är dock förstås svårare att förstå än vardagsfranska.

Greta är bäst på engelska, vilket hon själv säger. Hon vill säkert hålla ett tal helt på franska i framtiden, men först när hon är tillräckligt bra, för att kunna hålla det utan att tveka ibland och ibland göra småfel, som hon gör idag! Hon vill hålla verkligt bra tal!

Har du några tips för hur Greta kan bli bättre i franska!?
2019-08-18, 22:39
Medlem
Skrev om länken om frukternas fördelar, för att flera här har angripit Greta för hennes matvanor. Greta gillar ju mycket bananer, hummus och avocados!
2019-08-18, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jo, det gör hon - inte av socialen, för ingen har anmält henne - men av de som undrar varför Gretas karriär tog fart just som Malenas falnade, i kombination med att Greta själv har sagt att klimatfrågan blev en grej som hon gjorde tillsammans med sina föräldrar och att hon på så vis kunde spendera mer tid med dem.

Jo, enligt Malenas bok har de blivit anmälda:

”... socialtjänsten meddelar att de har mottagit ett stort antal orosanmälningar mot oss som Gretas föräldrar. Men de meddelar samtidigt i brevet att de - kursivt - INTE tänker vidta några åtgärder - slut kursivstil. Vi tänker att versalerna är en liten kärlekshälsning från en anonym tjänsteman på Kungsholmens Stadsdelsnämnd. Och det värmer.”

1) ”Allas likhet inför lagen”? Eller särbehandling pga kändisskap?
2) Kärlek till vem? Tänk om orosanmälningarna de facto var motiverade? (Malena själv tror nog att de berodde på att hon ”står upp för alla människors lika värde” och SD-röstare därför hatar och vill plåga henne.)
3) Hur smart var det att avslöja det i sin bok? Tänk om tjänstemannen anmäls för tjänstefel? (Jag vet ingenting om Socialtjänstlagen och huruvida orosanmälningar kan läggas ner utan åtgärd.)
2019-08-18, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta fick dock högsta betyg i franska. Jag har hört Greta tala franska, när hon mötte franska forskare, men jag märkte att hon tvekade rätt ofta, och bad dem upprepade gånger att tala långsammare, för att hon skulle bättre hänga med. Ibland fick de förklara lite på engelska, men fransmän vill helst tala sitt eget språk!

Vetenskaplig franska är dock förstås svårare att förstå än vardagsfranska.

Greta är bäst på engelska, vilket hon själv säger. Hon vill säkert hålla ett tal helt på franska i framtiden, men först när hon är tillräckligt bra, för att kunna hålla det utan att tveka ibland och ibland göra småfel, som hon gör idag! Hon vill hålla verkligt bra tal!

Har du några tips för hur Greta kan bli bättre i franska!?
Ja, hon kan göra som jag gjorde. Läs in grunderna i svensk skola (hon behöver mycket mer än högstadiet). Åk därefter ner och bosätt dig i Frankrike i några månader. Umgås inte med några svenskar, utan håll dig bara till fransktalande. Läs franska tidningar, se på fransk TV. Dränk dig i det franska språket! Efter några månader så kommer du att drömma på franska. Du kommer även att förlora din romantiska syn på franska som ett vackert språk, men det är en annan femma...

Det tog mig några månader att tala franska begripligt. Efter några månader till talade jag obehindrat. Efter totalt ca ett år talade jag så väl att min brytning tolkades som att jag kom från en annan del av Frankrike. (Men de kunde inte riktigt placera vilken del av Frankrike.) Men det krävs att man lever i och arbetar i landet. Och givetvis att man ser det som en självklarhet att lägga sig vinn om att lära sig det lokala språket. Allt annat är ju oförskämt!
2019-08-18, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Lars Bern har doktorerat. Det har däremot inte du. Du är inte kompetent att uttala dig.

Elsa Widding och Lars Bern får inte referera till en endaste forskare om de inte själva har forskat i just klimatologi.

Däremot får en 16-åring referera till precis vem hon vill, och Iehs sväljer bytet glatt. Varenda gång.

Om det sen inger förtroende kan ju diskuteras.
2019-08-18, 22:56
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Skrev om länken om frukternas fördelar, för att flera här har angripit Greta för hennes matvanor. Greta gillar ju mycket bananer, hummus och avocados!
Det är ingen som har förnekat frukts nyttigheter. Däremot så är t.ex. bananodlingar och frakt av bananer inte bra för miljön.
2019-08-18, 22:58
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy

”... socialtjänsten meddelar att de har mottagit ett stort antal orosanmälningar mot oss som Gretas föräldrar. Men de meddelar samtidigt i brevet att de - kursivt - INTE tänker vidta några åtgärder - slut kursivstil. Vi tänker att versalerna är en liten kärlekshälsning från en anonym tjänsteman på Kungsholmens Stadsdelsnämnd. Och det värmer.”

2) Kärlek till vem? Tänk om orosanmälningarna de facto var motiverade? (Malena själv tror nog att de berodde på att hon ”står upp för alla människors lika värde” och SD-röstare därför hatar och vill plåga henne.)
3) Hur smart var det att avslöja det i sin bok? Tänk om tjänstemannen anmäls för tjänstefel? (Jag vet ingenting om Socialtjänstlagen och huruvida orosanmälningar kan läggas ner utan åtgärd.)
Lite läskigt att mamma Malena stoltserar med att soc. fått ett stort antal anmälningar men inte vidtar några åtgärder.
Uppenbarligen finns det ju personer - förmodligen i deras närhet - som är genuint oroade för barnens väl och ve.
Att soc. inte gör något behöver inte innebära att allt är bra utan det kan lika gärna vara så att soc. inte har några möjligheter inom ramen för lagstiftningen.
2019-08-18, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Varken Widding eller Lars Bern forskar. Det finns knappt en enda organiserad förnekare eller fördröjare som forskar. Greta lyssnar till forskarna.

Min fråga till dig handlade snarare om huruvida du känner till IPCC:s dokumenterade skandaler och nedsolkade anseende, men du drog av någon anledning fram Elsa Widding och Lars Bern i stället.

Greta skulle vara stolt över dig
2019-08-18, 23:07
Medlem
Citat:

"Misstänks" = presens
2019-08-18, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Lite läskigt att mamma Malena stoltserar med att soc. fått ett stort antal anmälningar men inte vidtar några åtgärder.
Uppenbarligen finns det ju personer - förmodligen i deras närhet - som är genuint oroade för barnens väl och ve.
Att soc. inte gör något behöver inte innebära att allt är bra utan det kan lika gärna vara så att soc. inte har några möjligheter inom ramen för lagstiftningen.

Ja, absolut kan det vara så. Läste i en helt annan tråd att någon påstod att socialen bara fäster avseende vid anmälningar från skolan, eller om det var PBU. Som sagt, har själv inga kunskaper eller erfarenheter.

Jag kan också absolut föreställa mig att det finns folk som ”okynnesanmäler” bara för att hämnas. Och Malena är ju ganska kontroversiell.

Men själv tolkade hon de uteblivna åtgärderna som något slags kärleksfull godhet, och det är kanske inte riktigt så det är tänkt att fungera.
2019-08-18, 23:15
Medlem
Citat:
Elsa Widding och Lars Bern får inte referera till en endaste forskare om de inte själva har forskat i just klimatologi.

Däremot får en 16-åring referera till precis vem hon vill, och Iehs sväljer bytet glatt. Varenda gång.

Professor Rockström är agronom, inte klimatforskare. Men han är professor. Vilket faktiskt är irrelevant. En sak som jag noterade gång på gång under min egen akademiska karriär är hur folk kan vara så extremt kunniga inom sitt eget fält, men fullständiga byfånar när det gäller annat. Jag har arbetat med ett ganska hyfsat antal professorer inom mitt eget fält, och dessutom träffat och pratat med ett antal professorer inom min hustrus fält. I bekantskapskretsen finns dessutom ett ganska gott antal folk med höga akademiska meriter.

Vad vill jag komma till? Att skryta om vilka högt utbildade människor jag och min fru och våra bekanta är? Nej, snarare tvärt om. För så fort diskussioner kommer utanför människors specifika kompetensområden, så är deras åsikter och insikter inte så värst mycket mer intressanta än andras. Faktum är att även folk med mycket höga akademiska meriter kan kläcka ur sig makalöst platta saker. Men de går dock normalt att resonera med. De förstår logik. De är påverkbara med hjälp av rationella argument. Och de skulle aldrig någonsin ta predikningar från en 16-årig flicka på allvar. De är inte känslostyrda.
2019-08-18, 23:15
Medlem
Citat:

Vem som helst har oavsett ställning i samhället, rätt att föra fram sina åsikter. Det kallas för demokrati.
Om man retar sig på en 16-årig tjej, då har man aldeles för lite att fundera över.
Ett förslag från mig, är att ni talar om vad vi skall göra för att skapa en bättre värld för den breda massan. Greta gör iallafall något !

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in