2019-08-19, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drowia
Ja, men det från riktiga forskarrapporter. Det är i princip bara välja vem som helst av de som är med i dokumentärerna. Ett stort minus i dokumentärerna är "det lyckliga slutet" Det ordnar sig om vi gör så och så.

Välj ex James Hansen som är med i Attenboroughs dokumentär.
Massa text och rapporter från han här

Han pratade om farorna redan för 30 årsedan i congressen. Finns med i Attenboroughs dokumentär cirka 23:30

Bok på adlibris.
Storms of My Grandchildren: The Truth about the Coming Climate Catastrophe and Our Last Chance to Save Humanity

Vill du inte ha han kolla in någon annan som du tycker verkar bra och kolla vad han eller hon skrivit. De gör riktiga forskningsrapporter och böcker.
Rent nonsens som resten av klimatalarmismen. Cherrypickad fakta, vinklade slutsatser och groteska överdrifter. Alla larmrapporter bygger på simuleringar efter olika modeller, ingen av den stämmer överens med faktiska uppmätta data.
Att påstå att vi ” riskerar” 2,5 graders högre medeltemperatur år 2100 är rent ruffel och båg. En stigande CO2 halt kan inte ge den effekten ens om vi försökte.
2019-08-19, 12:27
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFL88
Ingen rapportering om eventuella incidenter på seglatsen ännu?
Borde väl ske något dråpligt men ändå lite så där lagom spännande snart kan man tycka, annars är väl risken att det filmade materialet blir en aning halvtrist och det lär väl knappast engagera den klimatomedvetna pöbeln.

Håller med. Var är där klumpiga pappan som alltid ställer till det i filmer? Pappa Svante trasslar in sig i ett rep eller trampar i bajshinken till exempel.
Senast redigerad av Livsstilsparasit 2019-08-19 kl. 13:06.
2019-08-19, 12:30
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFL88
Ingen rapportering om eventuella incidenter på seglatsen ännu?
Borde väl ske något dråpligt men ändå lite så där lagom spännande snart kan man tycka, annars är väl risken att det filmade materialet blir en aning halvtrist och det lär väl knappast engagera den klimatomedvetna pöbeln.
Bra fråga. Något blir det, men vad?

Man-över-bord blir det nog inte. De verkar ju bära koldioxiddrivna flytjackor.

Gretas far är ju professionell skådespelare. (Greta har bara varit med i teatergrupp.) Skall vi tippa att något dråpligt och spännande inträffar med honom?

Storfallet kärvar och Greta är den enda som är liten och lätt nog att hissas upp i masttoppen och rädda hela resan?
2019-08-19, 12:31
Medlem
FFL88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Flera dagar till sjöss utan tillgång till att tvätta sig. De börjar lukta människa nu, och när ingen är nytvättade är det inte obehagligt. Tvärtom är det då den riktiga åtrån kan sätta in och blibriltigt oemotståndlig för de som inte är vana. Undrar just hur det kommer att gå?
Inga hazarer på skutan vad jag vet så det är nog lugnt med den saken ska du se, däremot vore väl regelbunden kölhalning av pappa Svante ett trevligt inslag för att motverka eventuell monotoni på seglatsen.
Senast redigerad av FFL88 2019-08-19 kl. 12:42.
2019-08-19, 13:07
Medlem
Drowias avatar
Det är fuckt upp med människan som art. Oavsett vad som händer med de mänskliga utsläppen och den mänskliga temperatur ökningen så har vi gått in i en gigantiskt naturlig fälla.

För 80 000år sedan började en generation människor på en plats att så smått odla några grödor och allt verkade bra. Årstiderna var förutsägbara med sol, regn och rätt temperatur. De fick barn som lärde sig hur man skulle så och skörda men när barnbarnen skulle så och skörda funkade ingenting. Istället för regn kom det ingenting bara torka och grödorna dog ut. Efter det fjärde året med torka och damm var hela släkten död.

För 40 000 år sedan började en generation människor på en annan plats att så smått odla några grödor och allt verkade bra. Årstiderna var förutsägbara med sol, regn och rätt temperatur. De fick barn som lärde sig hur man skulle så och skörda men när barnbarnen skulle så och skörda funkade ingenting. Istället för regn kom det regn, regn, regn och ännu mer regn till slut var allt översvämmat. Efter det fjärde året med översvämningar var hela släkten död.

För 20 000 år sedan började en generation människor på ytterligare en plats att så smått odla några grödor och allt verkade bra. Årstiderna var förutsägbara med sol, regn och rätt temperatur. De fick barn som lärde sig hur man skulle så och skörda men när barnbarnen skulle så och skörda funkade ingenting. Istället för regn kom det snö och kyla och grödorna dog ut. Efter det fjärde året med missväxt var hela släkten död.

För cirka 14 000 år sedan började en generation människor på en helt annan plats att så smått odla några grödor och allt verkade bra. Årstiderna var förutsägbara med sol, regn och rätt temperatur. De fick barn som lärde sig hur man skulle så och skörda och när barnbarnen skulle så och skörda funkade fortfarande allt. Årstiderna var förutsägbara med sol, regn och rätt temperatur. Barnbarnen fick barn och grödorna växte. Generationerna som följde blev lite större och lite bättre på att skörda och odla växter i det förutsägbara klimatet. De började bygga städer och fick kungar och lärde sig mer och mer. Efter mycket möda och besvär hade de lärt sig jättemycket och kunde tillverka maskiner och lite senare även el och vaccin. Nu kunde de göra jättemycket mat i det förutsägbara vädret och få dog av sjukdomar så befolkningen exploderade.

Men så ett år blev det som det varit förut och inget var längre förutsägbart. Där det regnat började solen skina och den sken och sken och till slut hade allt torkat och dammet yrde på åkrarna. Där det förut varit soligt öste regnet ner som om det aldrig skulle ta slut och alla grödor drunknade i lera. På andra platser blev de varma nätterna isande kalla och grödorna frös. Efter det fjärde året var människorna utmattade och utsvultna, de började dö som flugor. Först tusentals, sedan miljontals och slutligen flera miljarder människor svalt ihjäl, slogs ihjäl och hostade ihjäl. Efter några generationer fanns det bara små ömtåliga människospillror utspridda över jorden som kämpade för att överleva. Vissa försökte till och med att börja odla igen. Hur länge vädret skulle vara stabilt och förutsägbart var det ingen som visste. 1 generation eller kanske 1000 generationer?

Efter att fantiserat ihop berättelse om den gigantiska fällan funderade Drowia på om det kanske finns spår efter någon av dessa tidigare odlings försök. Så Drowia googlade och det finns spår We are doomed Grundlurade av klimatet och naturen. Fast i episk fälla Framtidens jägare och samlare kommer sitta runt elden och berätta om den legendariska fällan som small ihop någon gång för längesedan
Senast redigerad av Drowia 2019-08-19 kl. 14:05.
2019-08-19, 13:14
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Låt mig formulera mig annorlunda: Har koldioxidutsläppen minskat, och beror det i så fall på Greta™? Kommer koldioxidutsläppen att minska, och kommer det i så fall bero på Greta™? Det är väl högst osannolikt, men jag skulle kunna göra en datormodell som visar att just det kommer att ske. (För dem som tror på att datormodeller kan göra pålitliga framtidsprognoser.)
Återigen, du har redan svaren.

Vad Greta kommer att göra i framtiden kan ingen datormodell prognostisera.
Så lite vet du om datormodeller
2019-08-19, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Återigen, du har redan svaren.

Vad Greta kommer att göra i framtiden kan ingen datormodell prognostisera.
Så lite vet du om datormodeller
Jag har ca 10 års erfarenhet av att använda datormodellering i min egen forskning, så jag vet att ingen datormodell kan göra en korrekt prognos av framtiden för Greta™. Jag vet även varför datormodeller omöjligt kan göra korrekta prognoser av det framtida klimatet. Titta gärna på de klimatmodeller som gjordes för 30 år sedan, de kom inte ens i närheten av korrekt utfall. För att inte tala om klimatmodellerna från 1970-talet, de förutspådde nedkylning.
2019-08-19, 13:59
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Jag har ca 10 års erfarenhet av att använda datormodellering i min egen forskning, så jag vet att ingen datormodell kan göra en korrekt prognos av framtiden för Greta™. Jag vet även varför datormodeller omöjligt kan göra korrekta prognoser av det framtida klimatet. Titta gärna på de klimatmodeller som gjordes för 30 år sedan, de kom inte ens i närheten av korrekt utfall. För att inte tala om klimatmodellerna från 1970-talet, de förutspådde nedkylning.
Jaha. Som alla kan se påstod du ju att du kunde prognostisera Gretas framtid med en datormodell:

Citat:
Låt mig formulera mig annorlunda: Har koldioxidutsläppen minskat, och beror det i så fall på Greta™? Kommer koldioxidutsläppen att minska, och kommer det i så fall bero på Greta™? Det är väl högst osannolikt, men jag skulle kunna göra en datormodell som visar att just det kommer att ske. (För dem som tror på att datormodeller kan göra pålitliga framtidsprognoser.)

Klimatet är inte topic för denna tråd. Det finns en egen tråd för de diskussionerna.

Intressant att du i inlägg efter inlägg tjatar om varumärket (TM) Greta. Det visar hur lite du egentligen vet.
Varumärket Greta har ingenting med Greta Thunberg att göra utan används sedan länge av ett svenskt företag som säljer damkläder. En av deras klänningsmodeller var i ropet för några år sedan.
Det är en gåta varför du i inlägg efter inlägg refererar till damkläder.
2019-08-19, 14:03
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Båten följs på Windy så nog borde signalerna nå fram?

Uppdateringen till Windy sker med deras satellitbaserade internetförbindelse. Om båten hade S-AIS så skulle deras position dyka upp på andra sidor typ MarineTraffic. Ett sådant system kräver också en dedikerad VSAT antenn. Jag har bara sett en sådan antenn på båten och den används enbart för internet.
2019-08-19, 14:22
Bannlyst
Citat:

ai bottar som du expertis i ? knarki-greta har lyssnat på dig alltså ?

handel eller IT
https://www.hb.se/Forskning/Forsknin...ormodellering/

10 år av "fixa googles sök resultat " hm ok .
Senast redigerad av ...napalm... 2019-08-19 kl. 14:25.
2019-08-19, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jaha. Som alla kan se påstod du ju att du kunde prognostisera Gretas framtid med en datormodell:
Ironi bör undvikas, det finns alltid någon som tar det på allvar. Jag får försöka komma ihåg det framgent.
2019-08-19, 14:26
Bannlyst
Citat:
Ironi bör undvikas, det finns alltid någon som tar det på allvar. Jag får försöka komma ihåg det framgent.

ok mer forsking behovs på din "datamodelering" https://www.hb.se/Forskning/Forsknin...ormodellering/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in