2019-08-21, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Citerar en tidigare Flashbackmedlem:

Står en enig forskarkår även bakom hennes uttalade förmåga att kunna se koldioxid?
"Ingen vet vad" är egentligen det väsentliga här. Greta förespråkar ett worst case scenario som kanske inte ens är realistiskt. Ingen vet vad som kommer hända. Mycket av klimatet styrs av olika cykler som t ex av världshaven. Jorden har alltid varit kaotisk. Ingen vet exakt hur stor påverkan människan haft på klimatet - därför är det inte heller värt att vara hysterisk kring det.
Ska vi sedan kämpa mot klimatförändringar som vi inte ens vet om vi har åstadkommit?
Människan ska givetvis finna lösningar på "problem" men hysteri är inte vetenskapligt och det är inte heller vetenskapligt att tro att vi kan förutse hur klimatet ser ut om 30 år när vi knappt kan förutse lokalt väder några veckor fram. Man verkar även ha svårt för att förstå vädret idag utifrån den data vi samlat in under senast 100 åren!
Som många påpekat i tråden om och om igen är det här inte den första av miljöhysterin människan utsatts för. Det fanns flera stycken under 1900-talet. Hade dessa rätt? Klimatförstöringsrörelsen beter sig lite som en domedagssekt som hela tiden flyttar fram världens undergång när det visar sig att de haft fel. Forskare idag vet inte särskilt mycket mer om klimatet.

Ska vi ha panik om någonting är det oavsett vad man tror på överbefolkningen.
Och den vägrar Greta ta i med tång. Hon vägrar även ta i tång med Kina, Indien och Afrika.

OBS att jag inte påstår att Greta inte delar sin mammas politiska åsikter - det tycks hon absolut göra. Men hade hon själv startat den här kampen utan hennes föräldrar?
Sen angående det du skriver är det möjligt att du har rätt rent generellt, men jag tror inte det generella står över det individuella i det här fallet. Det finns t ex flera kända skådespelare med autism. Som sagt kanske detta för Greta bara är ett skådespel.
Jag kan också se koldioxiden strömma ut ur skorstenar och avgasrör och fylla på växthusgas i atmosfären. För mitt inre kan jag se det.

Gretas tal är mycket välformulerade och det är kanske smickrande för Greta att vissa tror att hon inte kan ha skrivit dem själv.

Det finns anledning till att vara orolig för det framtida klimatet. Ingen har visat att det kommer att gå bra.
2019-08-21, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Vi spelar alla alltid roller, medvetet eller inte.

Och vilka är vi att utifrån bedöma hur hon mår. Av det lilla vi vet verkar det som att hon mår bättre nu än för några år sedan, och kanske tack vare detta engagemang.

Ska man då ta det ifrån henne?

Jag tror att du missar den större bilden.

Vi är många som blir väldigt illa berörda när vi läser om den lilla plågade och mobbade flickan utan livsglädje. Som tycker det är fantastiskt när någon hittar mening med livet, inte minst ett litet flickebarn som man nästan känner beskyddarinstinkter för.

Men. På vägen dit har hon gjort andra barn rädda och ledsna. Hon skrämmer upp andra med undergångsscenarier och ”tipping points” inom de närmaste åren som ingen enad forskarkår alls står bakom.

Hon får människor att känna ”flygskam” när de tar en veckas solsemester efter en lång och mörk vinter eller ”klimatskam” när de tar bilen för att handla mat.

Själv har hon inga problem med att motivera sina resor.

Men framför allt, hon har ingen enad forskarkår bakom sina uttalanden. Så enkelt är det faktiskt.

Förr eller senare kommer det uppenbaras att mycket i stället var en ren bluff. Hur ska Greta må då?
2019-08-21, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Men framför allt, hon har ingen enad forskarkår bakom sina uttalanden. Så enkelt är det faktiskt.

Förr eller senare kommer det uppenbaras att mycket i stället var en ren bluff. Hur ska Greta må då?
Tror du verkligen att forskningen om klimatförändringar är en bluff? Har du kommit fram till detta genom att studera Elsa Widdings bok?

Finns det forskning som visar att den globala medeltemperaturen inte har ökat med en grad samtidigt som stora energimängder har ackumulerats i haven? Eller handlar det om twitterkällor, blogga och lobbyister på You Tube?

Som du vet så stöds Greta av merparten av de svenska klimatforskarna.
Senast redigerad av lehs 2019-08-21 kl. 08:57.
2019-08-21, 08:53
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Jag kan också se koldioxiden strömma ut ur skorstenar och avgasrör och fylla på växthusgas i atmosfären. För mitt inre kan jag se det.

Hur menar du? Antingen ser du det med dina ögon eller så ser du det inte, om du ser det "för ditt inre" så är det inbillning. Våra ögon kan inte uppfatta det som ligger bortom infrarött ljus.

Citat:
Gretas tal är mycket välformulerade och det är kanske smickrande för Greta att vissa tror att hon inte kan ha skrivit dem själv.

Ja, om hon nu har skrivit det själv och folk inte tror det så är det såklart ett slags smicker.

Citat:
Det finns anledning till att vara orolig för det framtida klimatet. Ingen har visat att det kommer att gå bra.

Orolig får man vara om man vill - men märk väl att det är en enorm skillnad på att vara orolig och ha hysteri. Att tala om att vi måste bete oss att planeten brinner är galenskap. Som sagt, Greta ville t om inte gå i skolan (enligt henne själv) därför att hon ändå inte hade någon framtid. Den typen av resonemang och beteenden har domedagssekter kört med i alla tider, och de människorna har bara förstört sina egna liv på vägen utan att göra något gott för andra.
Internet historian hade nyligen en video om detta "Going Camping at the End of the World".
https://www.youtube.com/watch?v=QynNpzqYt0Y

Du behöver inte se videon för att svara på mig, men gör det om du skulle ha intresse.
Greta och klimathetsrörelsen beter sig exakt som den sekt som videon handlar om som trodde de förutsett jordens undergång. Alla domedagssekter beter sig som sagt på samma sätt, och det slutar alltid med att folket som tror allra mest på hysterin får sina liv förstörda medan de som inte brydde sig är de som klarar sig och framför allt lever lyckliga.
2019-08-21, 08:56
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Tror du verkligen att forskningen om klimatförändringar är en bluff? Har du kommit fram till detta genom att studera Elsa Widdings bok?

Finns det forskning som visar att den globala medeltemperaturen inte har ökat med en grad samtidigt som stora energimängder har ackumulerats i haven? Eller handlar det om twitterkällor, blogga och lobbyister på You Tube?

All forskning - dvs 100% - visar att klimatförändringar går i cykler som jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Det finns inte en endaste forskare idag som kan säga hur mycket människan påverkar klimatet.
Att förutse framtida klimat har man heller i princip aldrig lyckats med.
Klimatforskare ger sig själva alltför stor kredibilitet - troligtvis är det pengar som driver dem. De som står emot rådande dogm får inga anslag.
Senast redigerad av BaraVaraSams 2019-08-21 kl. 09:06.
2019-08-21, 09:01
Medlem
Citat:
Twitterdiagram är inget skvaller om Greta och det är inte Svantes Arrhenius fru utan hans mor som är Gretas släkting.

Forskningen visar att koldioxidhöjning ger temperaturhöjning. De forskare som framför annat gör det utan att ha vetenskapliga anspråk på att deras åsikter är granskade fakta. De driver opinion snarare och är lobbyister.

Nej men det var du som efterlyste en källa.

Att något publicerats på Twitter eller i bloggformat är givetvis ingen garanti för någonting. Inte heller ett uttalande om att ”en enig forskarkår” står bakom en. Man kan ju börja med att analysera/studera påståendena.

Det handlar inte om temperaturhöjning per se. Det handlar om huruvida en sådan kommer att leda till civilisationens undergång eller till fler rekordskördar, ökade odlingszoner och att färre människor dör av köld (idag fler som gör det än som dör av värme). Till att nästa istid senareläggs. Och där är forskarna inte överens.

För f-n, Iehs, du är ju en intelligent karl. Kan du åtminstone inte erkänna att det finns forskare som inte tror att en ytterligare liten temperaturhöjning ska leda till civilisationens undergång? Måste du vara lika tjurskallig som Greta själv?
2019-08-21, 09:04
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag tror att du missar den större bilden.

Vi är många som blir väldigt illa berörda när vi läser om den lilla plågade och mobbade flickan utan livsglädje. Som tycker det är fantastiskt när någon hittar mening med livet, inte minst ett litet flickebarn som man nästan känner beskyddarinstinkter för.

Men. På vägen dit har hon gjort andra barn rädda och ledsna. Hon skrämmer upp andra med undergångsscenarier och ”tipping points” inom de närmaste åren som ingen enad forskarkår alls står bakom.

Hon får människor att känna ”flygskam” när de tar en veckas solsemester efter en lång och mörk vinter eller ”klimatskam” när de tar bilen för att handla mat.

Själv har hon inga problem med att motivera sina resor.

Vilka har hon gjort rädda och ledsna?
Och jo, forskarna är så eniga de kan bli. Du får googla på det.
2019-08-21, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
All forskning - dvs 100% - visar att klimatförändringar går i cykler som jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Det finns inte en endaste forskare idag som kan säga hur mycket människan påverkar klimatet.
Att förutse framtida klimat har man heller i princip aldrig lyckats med.
Klimatforskare ger sig själva alltför stor kredibilitet - troligtvis är det pengar som driver dem. De som står emot rådande dogm får inga anslag.
Din uppfattning står emot Gretas och klimatforskningens.
2019-08-21, 09:10
Medlem
Citat:
Kan du åtminstone inte erkänna att det finns forskare som inte tror att en ytterligare liten temperaturhöjning ska leda till civilisationens undergång? Måste du vara lika tjurskallig som Greta själv?
Det finns forskare som uttalar sig mot forskningen.
2019-08-21, 09:14
Medlem
Citat:

Som du vet så stöds Greta av merparten av de svenska klimatforskarna.

Hej igen Iehs

Ja, jag har läst Elsa Widdings bok men inte enbart. Jag har även lyssnat på intervjuer och läst artiklar av bl.a Nils Axel Mörner, Peter Stilbs, Gösta Pettersson, Lennart Bengtsson och ditt ”favorithatobjekt” Lars Bern.

Men på senare tid har jag läst mycket om IPCC och deras tvivelaktiga metoder, interna strider, sammankopplingar med Greenpeace, korrumperade och ibland obefintliga granskningsprocesser osv. Jag önskar att Greta hade gjort detsamma innan hon talade sig varm för organisationen och Al Gore.

Klimatdebatten handlar väl f.ö inte om huruvida temperaturen stigit sedan ca 1850 utan 1) om det beror på fossila bränslen eller andra fenomen utanför mänsklig kontroll och 2) om det är av ondo. Allt annat är att slå in öppna dörrar.

Har du själv läst Widdings bok? Vet du om Greta har gjort det? Skadar aldrig att sätta sig in i motståndarnas argument.
2019-08-21, 09:22
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Din uppfattning står emot Gretas och klimatforskningens.

Nej. ALL (seriös) forskning visar att klimat går i cykler.
Du får gärna uppvisa ett endaste forskningsprojekt som visat att klimatet inte är cykliskt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_pattern
https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_oscillation

Ovanstående finns tyvärr inte på svenska (kanske inte passar in i den svenska politiken?) så länkar de engelska.
2019-08-21, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Vilka har hon gjort rädda och ledsna?
Och jo, forskarna är så eniga de kan bli. Du får googla på det.

Det är klart att barn blir rädda och oroliga när de hör att de inte har någon framtid, att vuxenvärlden struntar i dem, när de får se filmer på svältande isbjörnar och flammande skogsbränder (som eventuellt inte alls har med CO2-utsläpp att göra). Greta själv uppmanar ju till att känna panik.

Mitt intryck så här långt är inte alls att ”forskarna är så eniga de kan bli” men jag blir gärna överbevisad. Har du själv googlat fram några bra rapporter/artiklar du kan rekommendera?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in