2019-08-24, 00:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Du har nog rätt. Tar tillbaka mitt plumpa påstående.
Finns en del saker som jag stör mig på.

Tack, det var hederligt av dig.

Jag tror att vi alla - och så gör vi för det mesta - ska hjälpas åt att diskutera fram rimliga scenarion, dvs så nära verkligheten man kan komma, utifrån våra respektive kompetenser.

Jag vet nästan inget om vapen, kan för lite om olika statliga myndigheter och tjänster, är oduglig på vilka poliser som kunde påverka utredningen åt olika håll mm. Även motivbilder brukar jag undvika att spekulera kring även om jag länge granskat höger om höger-folket (utan att hitta direkta kopplingar till Sveavägen).

Det finns massor av kunskap i den här tråden som jag konstaterat många gånger. Tänk vad mycket folk vet! Imponerande.

Som du märker är jag främst fixerad vid basfakta från mordkvällen. Jag tror, som duktiga mordutredare brukar säga, att det är bäst att utgå från mordplatsen och initialt strunta i annat.

Först när vi färdigställt en trovärdig karta över vad som verkligen skedde kan vi också börja analysera materialet och dra slutsatser gemensamt.

HH bär ansvaret för den första slarviga utredningsfasen, den där kompetenta poliser normalt gör mycket noggranna undersökningar av brottsplatser, förhör vittnen utförligt för att fånga de första spontana uppgifterna, säkrar spår, säkrar vittnespositioner, mäter avstånd, studerar olika vinklar, dokumenterar minituöst etc.

Och har man inte grunden klar kan man ej heller bygga ett hus, eller hur?

Vill återigen påpeka att de tider jag redovisar givetvis är cirkatider. Man kan inte vara sekundexakt, det är orealistiskt.
Senast redigerad av Basfakta 2019-08-24 kl. 00:44.
Citera
2019-08-24, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nu ska du få höra något som jag tror glädjer dig.

Jag tog och läste om första förhöret med Nieminen. Så här står det faktiskt:

”När de kommit nedför trappan mötte de 4 poliser som kom springande med dragna pistoler”.

Den som läser innantill, vilket jag precis gjort, förstår att Nieminen inte alls mötte några poliser vid trappfoten vilket vi utgått ifrån.

Hon mötte dem en bit in på Tunnelgatan där de kom springande.

Om Nieminen började gå mot mpl ca 23.24.40 och poliserna började kuta mot trappan 23.24.45 så bör de ju ha mötts på Tunnelgatan.

Om poliserna började springa ngt senare, ca 23.25, så hade hon inte heller då hunnit fram till mpl utan kan fortfarande ha mött poliserna på Tunnelgatan.
Och Ahmed Zahir bekräftat detta. Han säger dessutom att de mötte poliserna ända nere vid byggbarackerna väster om Luntmakargatan. Det är väl ca 30 meter från trappfoten?
Senast redigerad av MacMackay 2019-08-24 kl. 01:36.
Citera
2019-08-24, 04:20
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Yvonne ser detta när hon kommit närmare Sveavägen. Det står ingenting om att hon ser detta från trappfoten. Man kan inte se en syrgasmask på det avståndet. Iakttagelsen är förmodligen gjord runt 23.26. Den andra LAC larmade ambulansen hade inte kommit.
Om inte hela LAC bandet är manipulerat så dök den upp runt 23.27, men det är ju den tiden du tror att poliserna kom till platsen.
Anna H:s bror har nog rätt på sätt och vis. 23.26-23.27 är ca 23.30, och när han sa detta lite mellan tummen och pekfingret, kunde han nog inte föreställa sig att någon skulle dra så hårda växlar på den uppgiften.
Intervju Maria Degerman-Larsson 110228.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=4374157

Här säger hon att larmet från Sabb kom ungefär 23,24 och att man anlände till mordplatsen 23,27. Vilket hon rapporterade till Sabb. Här anges alltså inga sekunder.

Vid ankomst var bakluckan öppen på Sollentunaambulansen och att man höll på att lasta ut en bår. Och en man låg på gatan.

Slut inslag.

YN befann sig bevisligen på mordplatsen eftersom hon finns med på Widens vittneslista från mordnatten. Det som saknas är en uppgift på hur länge Nieminen uppskattade att det tog innan ambulans 2 anlände. En fråga som mig veterligen aldrig ställdes.

https://drive.google.com/file/d/17Ja...t0xp4Oplr/view
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-08-24 kl. 05:00.
Citera
2019-08-24, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Tack, det var hederligt av dig.

Jag tror att vi alla - och så gör vi för det mesta - ska hjälpas åt att diskutera fram rimliga scenarion, dvs så nära verkligheten man kan komma, utifrån våra respektive kompetenser.

Jag vet nästan inget om vapen, kan för lite om olika statliga myndigheter och tjänster, är oduglig på vilka poliser som kunde påverka utredningen åt olika håll mm. Även motivbilder brukar jag undvika att spekulera kring även om jag länge granskat höger om höger-folket (utan att hitta direkta kopplingar till Sveavägen).

Det finns massor av kunskap i den här tråden som jag konstaterat många gånger. Tänk vad mycket folk vet! Imponerande.

Som du märker är jag främst fixerad vid basfakta från mordkvällen. Jag tror, som duktiga mordutredare brukar säga, att det är bäst att utgå från mordplatsen och initialt strunta i annat.

Först när vi färdigställt en trovärdig karta över vad som verkligen skedde kan vi också börja analysera materialet och dra slutsatser gemensamt.

HH bär ansvaret för den första slarviga utredningsfasen, den där kompetenta poliser normalt gör mycket noggranna undersökningar av brottsplatser, förhör vittnen utförligt för att fånga de första spontana uppgifterna, säkrar spår, säkrar vittnespositioner, mäter avstånd, studerar olika vinklar, dokumenterar minituöst etc.

Och har man inte grunden klar kan man ej heller bygga ett hus, eller hur?

Vill återigen påpeka att de tider jag redovisar givetvis är cirkatider. Man kan inte vara sekundexakt, det är orealistiskt.
Ja, som redan konstaterats så hade Holmer mycket på sitt samvete. Som han sade när det gällde fabrikatet på revolvern. Som spaningsledare måste man ha kraften att ta beslut.

Han bestämde att områdeslarmet gick ut 23,23. I bemärkelsen 23,23,00. Alltså det Helin hävdade. Vilket fick till följd att YN mötte mördaren och i förlängningen att tecknerskans skiss via en tysk maskin publicerades som en fantombild. Vilket i sin tur ledde till att LP helt plötsligt mindes mördarens ansikte trots att hon initialt själv hävdade att hon aldrig såg det.

Detta fick till följd att alla vittnesmål om flyktväg norr eller söderut på åsen sorterades bort. Illa.

Har läst dina inlägg om tider. Finns en del att tillägga men jag har inte haft tid eller ork att lägga mig i. Som att alla tider på LAC-banden är felaktiga. Tidsangivelserna ligger 9 sekunder efter fröken ur.

Det kontrollerades aldrig om den tidgivande datorn avseende IM-listan gick rätt. Som det konstateras i IL så gick den datorn åtskilliga sekunder fel vid en senare kontroll.

Återkommer i frågan.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-08-24 kl. 05:03.
Citera
2019-08-24, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Intervju Maria Degerman-Larsson 110228.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=4374157

Här säger hon att larmet från Sabb kom ungefär 23,24 och att man anlände till mordplatsen 23,27. Vilket hon rapporterade till Sabb. Här anges alltså inga sekunder.

Vid ankomst var bakluckan öppen på Sollentunaambulansen och att man höll på att lasta ut en bår. Och en man låg på gatan.

Slut inslag.

YN befann sig bevisligen på mordplatsen eftersom hon finns med på Widens vittneslista från mordnatten. Det som saknas är en uppgift på hur länge Nieminen uppskattade att det tog innan ambulans 2 anlände. En fråga som mig veterligen aldrig ställdes.

https://drive.google.com/file/d/17Ja...t0xp4Oplr/view
Ja, det stämmer nog. Någon gång sent under den minuten verkar det som. Claes Bystedt skickar larmet 23.24.40 - 23.24.50 enl LAC bandet.

Uttid 23.24 var vad dom fick av LAC. Det kan ju ha tagit drygt två minuter innan de var på plats.
Sedan motringer Kenneth Ed 23.26 till Järfälla taxi och undrar om det var i Stockholm, men då var ju ambulansen redan på väg, så den osäkerheten kan inte haft någon betydelse för ambulansens ankomst 23.27, och i princip bara fick stanna till vid inlastningen. Jobbet var redan gjort. Ambulanslarmet gick alltså ut ungefär en minut efter områdesanropet om jag har förstått det hela rätt. Där kan man ju klandra Ulf Helin lite om man vill göra det. Han kunde naturligtvis larmat ambulans också, men det är i så fall av akademisk betydelse.

Yvonne var nog på mordplatsen någon minut före Degermans gäng då?
Bara en gissning från min sida.

Tack för länken.
Citera
2019-08-24, 07:23
Medlem
Tycker det är kul att läsa vad ni ,skriver, jag försöker ta reda på vart mördaren slog sig ner efter mordet, han fick nog en stor summa pengar, jag följer honom i fotspåren, vetatt hans familj var duktig på kampsport, att han inte var svensk att sydafrika med Craig fick i uppdrag att planera och att leta fram de bästa för det här.
Citera
2019-08-24, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
En tung konspirations-sten man inte kommer runt är att någon ringde carl lidbom från telefonautomaten minuterna innan Martinger påstås ringt sitt snusk samtal där , (trots att Martinger bevisligen var på annan plats.)
You can't make this stuff up...
Det var som ... har du någon idé om vad det kan ha handlat om?
Citera
2019-08-24, 09:51
Medlem
LARMTIDEN 23.23

Delsborn greppar handmicken redan innan andra skottet faller och rapporterar direkt under max 30 sek till Järfälla Taxi att de skall ringa polisen för att den man blivit skjuten i korsningen Sveavägen-Tunnelgatan. http://www.itdemokrati.nu/page36f.html

Det är Ann-Louise Paulsson från Järfälla Taxi som ringer till LAC efter att ha fått ett larm från taxichauffören Anders Delsborn, som är ett av ögonvittnena från morddramat. Först ringde hon dock till polisens ledningscentral i Stockholm och rapporterade för polisassistent Ulf Helin vad Anders Delsborn hade sagt, men detta samtal finns beklagligtvis inte bandat. http://www.politiskamord.com/p5lacsamtalen.html

Mitt antagande är att Helin nu blev helt engagerad i detta och sände ut områdeslarmet 23.23 och att hans engagemang i detta är orsaken till att Ljungkvist fick vänta i sin mobiltelefon 1 min och 40 sek innan han lägger på samt att den stress Helin nu arbetar under, gör att han inte hinner skriva in på datorn eller muntligt ropa ut informationen i lokalen. Han vet ju ännu inte vidden av dådet.

LAC-bandet: "23:23 och 30", Mansröst (via Leifs biltel., i bakgrunden): ..en taxi som håller på och ringer.. http://www.politiskamord.com/p5lacsamtalen.html
Denna mansrörst i bakgrunden av Lungkvists samtal, refererar nog till info som nu är nästan en minut gammal, dvs då "mansrösten" befann sig invid Delsborn som väl därefter steg ur sin bil?

Bristen på dokumentation leder sedan till 30 år av missförstånd där intresserade personer väljer att enbart fästa sig vid LAC-bandet där de agerande redan ligger ett steg efter Helins åtgärder.

Ovanstående rimmar helt med åtminstone mina tidsberäkningar att larmet verkligen sändes ut under minuten 23.23 och att det var under första halvan av denna minut.
Citera
2019-08-24, 09:56
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Det var som ... har du någon idé om vad det kan ha handlat om?

Martinger medverkade i Mannen från Mallorca uttalade sig ofta i TV.
Underlig historia.
Citera
2019-08-24, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, det stämmer nog. Någon gång sent under den minuten verkar det som. Claes Bystedt skickar larmet 23.24.40 - 23.24.50 enl LAC bandet.

Uttid 23.24 var vad dom fick av LAC. Det kan ju ha tagit drygt två minuter innan de var på plats.
Sedan motringer Kenneth Ed 23.26 till Järfälla taxi och undrar om det var i Stockholm, men då var ju ambulansen redan på väg, så den osäkerheten kan inte haft någon betydelse för ambulansens ankomst 23.27, och i princip bara fick stanna till vid inlastningen. Jobbet var redan gjort. Ambulanslarmet gick alltså ut ungefär en minut efter områdesanropet om jag har förstått det hela rätt. Där kan man ju klandra Ulf Helin lite om man vill göra det. Han kunde naturligtvis larmat ambulans också, men det är i så fall av akademisk betydelse.

Yvonne var nog på mordplatsen någon minut före Degermans gäng då?
Bara en gissning från min sida.

Tack för länken.
Ingen orsak!¨

Det här med tidssättningen är oerhört komplext. Tidigare försök i tråden har mynnat ut i slutsatsen att den inte kan bestämmas. Och det tog bröderna Poutiainen 7 år att skriva Inuti labyrinten. Utan att kunna gå i mål. Trots att de hade tillgång till många centrala personer som idag är avlidna.

Både IL och GRK är fulla med motsägelsefulla vittnesuppgifter som inte är kompatibla.

Och mitt i denna tidssättning och härva har vi Leif L. Som avbröt sitt samtal 23,23,40 och därefter hävdar att det tog ett antal minuter innan polisen anlände. Där samtidigt Basfakta nyss påstår att områdeslarmet utgick 23,23,50. Vilket innebär att Söderström/Widen anlände runt 23,24,10. Alltså uppfattade Leif L 30 sekunder som ett antal minuter. Precis som hans passagerare. Vilket är en aning svårsmält för mig. Någonting här måste vara fundamentalt fel. Men jag har inte kunnat klura ut vad.

Enligt mig ankom YN mordplatsen definitivt före 23,27,30.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-08-24 kl. 12:28.
Citera
2019-08-24, 12:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
En tung konspirations-sten man inte kommer runt är att någon ringde carl lidbom från telefonautomaten minuterna innan Martinger påstås ringt sitt snusk samtal där , (trots att Martinger bevisligen var på annan plats.)
You can't make this stuff up...

Vart är källan för samtalet till Lidbom?
Citera
2019-08-24, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vart är källan för samtalet till Lidbom?
Använd trådens sökfunktion.

Enbart ett inlägg.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Den som söker han letar. Den som inte letar på egen hand söker en betjänt utan vilja att betala något på grund av lättja.

Grejen är att det inte finns någon relevant fakta som inte redovisats i tråden. Det handlar enbart om att läsa innantill. Något som många skribenter verkar ha svårt för. Med jämna mellanrum påstås det att Lisbet vägrade att ställa upp i en rekonstruktion. Vilket vi snart kommer att märka fler gånger från framtida stollar.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-08-24 kl. 14:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in