Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-08-25, 15:36
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fortran77
Var inne på Gustafsson, men det är ju inte en artesisk brunn!
Vill inte vara dålig förlorare men ... är det ändå!
Är det just Faurés Requiem som är med i Gustafssons bok?
Sen är väl Gustafsson inte berömd utan bara en smula känd?
Bilden av brunnen blev aningen fel.
Steget från ett requiem till "sorgemusik" torde dock vara rätt kort.

Gustafsson var nog mer än en smula känd. Ett av de stora namnen i Sverige de senaste 60 åren. Och internationellt erkänd - mottagare av Goethemedaljen bl a.
Citera
2019-08-26, 08:51
Medlem
Fortran77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Bilden av brunnen blev aningen fel.
Steget från ett requiem till "sorgemusik" torde dock vara rätt kort.

Gustafsson var nog mer än en smula känd. Ett av de stora namnen i Sverige de senaste 60 åren. Och internationellt erkänd - mottagare av Goethemedaljen bl a.

Här har vi det alltför vanliga nedlåtande sättet att behandla naturvetenskap. Att kvantifiera skillnaden mellan en artesisk brunn och en vanlig j*vla pumpbrunn som en "aning" ger ett intryck av en mkt luftig och överlägsen hållning till vad som är fallet i den jordiga och vattenbemängda verkligheten.

Sen är nästan ingen svensk författare "berömd". Inte ens nobelpristagare som Harry Martinsson m. fl. är berömda. Den enda svenska författare som jag kommer på som i ngn mån förtjänar epitetet är August Strindberg.
Citera
2019-08-26, 10:22
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Här har vi det alltför vanliga nedlåtande sättet att behandla naturvetenskap. Att kvantifiera skillnaden mellan en artesisk brunn och en vanlig j*vla pumpbrunn som en "aning" ger ett intryck av en mkt luftig och överlägsen hållning till vad som är fallet i den jordiga och vattenbemängda verkligheten.

Sen är nästan ingen svensk författare "berömd". Inte ens nobelpristagare som Harry Martinsson m. fl. är berömda. Den enda svenska författare som jag kommer på som i ngn mån förtjänar epitetet är August Strindberg.

Han stavas Harry Martinson.

Vi som gissar i tråden klarar av att associera någorlunda fritt. Den gemensamma nämnaren mellan en pumpbrunn och en artesisk brunn är... ordet brunn. Helt ok ledtråd.
Citera
2019-08-26, 11:45
Medlem
Fortran77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Han stavas Harry Martinson.

Vi som gissar i tråden klarar av att associera någorlunda fritt. Den gemensamma nämnaren mellan en pumpbrunn och en artesisk brunn är... ordet brunn. Helt ok ledtråd.

Här går Kimbo7 direkt in på väsentligheter, med en klassiker, stavning av namn!
Men hur formulerar Kimbo7 sitt "dråpslag"?
"Han stavas"!

Sen gör sig Kimbo7 till talesperson för samtliga deltagare i tråden! Hur många gissningar har Kimbo7 lyckats med i den här tråden? Hur länge har Kimbo7 följt tråden?

Lars Gustafsson dök naturligtvis direkt upp när jag såg ledtrådarna, men det stämde varken med att författaren var berömd eller med bilden på en vanlig pump.

Därför var gissningen på Thomas Bernhard mitt förstaval. (En enastående författare, det tror jag alla här kan vara överens om. En unik, och som det heter i idiotkulturkretsar, oumbärlig författare som med sina musikaliska skrönor blottlägger den mänskliga naturen och Österrikes moraliska bankrutt. En direkt länk till stora författare som Böll och Solsjenitszyn (här ett bete för Kimbo7).)

Sen blir man uppbragt av att att, som kan associera vad som helst till vad som helst, till skillnad från hans avatar som inte kunde koppla ihop något med något, slår till med den svenska smärre förmågan Gustafsson (dock under viss reservation)!

Till sist ska Kimbo7 undervisa om vad som är och inte är lämpligt som ledtrådar!
Hrmppf!
Senast redigerad av Fortran77 2019-08-26 kl. 12:35.
Citera
2019-08-26, 12:36
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Här går Kimbo7 direkt in på väsentligheter, med en klassiker, stavning av namn!
Men hur formulerar Kimbo7 sitt "dråpslag"?
"Han stavas"!

Sen gör sig Kimbo7 till talesperson för samtliga deltagare i tråden! Hur många gissningar har Kimbo7 lyckats med i den här tråden? Hur länge har Kimbo7 följt tråden?

Lars Gustafsson dök naturligtvis direkt upp när jag såg ledtrådarna, men det stämde varken med att författaren var berömd eller med bilden på en vanlig pump.

Därför var gissningen på Thomas Bernhard mitt förstaval. (En enastående författare, det tror jag alla här kan vara överens om. En unik, och som det heter i idiotkulturkretsar, oumbärlig författare som med sina musikaliska skrönor blottlägger den mänskliga naturen och Österrikes moraliska bankrutt. En direkt länk till stora författare som Böll och Solsjenitszyn (här ett bete för Kimbo7).)

Sen blir man uppbragt av att att, som kan associera vad som helst till vad som helst, till skillnad från hans avatar som inte kunde koppla ihop något med något annat, slår till med den svenska smärre förmågan Gustafsson (dock under viss reservation)!

Till sist ska Kimbo7 undervisa om vad som är och inte är lämpligt som ledtrådar!
Hrmppf!

Man kan gissa tyst också, utan att tycka att det där med att "lyckas" är så alldeles viktigt. Och jo, "han stavas" är kanske ett okonventionellt sätt att uttrycka sig, men fel är det inte.
Men fortsätt skriva långa uppsatser Fortran77, ska bli intressant att se vad du har att anmärka på nästa gång.
Citera
2019-08-26, 14:05
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Blablabla...

Men det var då en sjuhelvetes jävla grinighet och trätvilja du ådagalägger! Det finns en tråd för diskussion om litteraturfrågesporten. Får jag i all ödmjukhet föreslå att eventuell misslynthet över ledtrådar och annat tas i den istället för i själva frågesporttråden, som till skillnad från mycket annat på Flashback hitintills städse präglats av ett sant gemyt.

(FB) Diskussionstråd för Litteraturforums Frågesport

Nu väntar vi på den gode atts gåta.

mvh/Cohiba (mannen som avskyr Thomas Bernhard)
Senast redigerad av Cohiba 2019-08-26 kl. 14:07.
Citera
2019-08-26, 17:11
Medlem
atts avatar
Ny gåta. Vad läser jag idag? Detta (bl.a.) har hänt hittills:

1) en ambassadör förklarar krig
2) en oäkting konstateras vara son till en kung
3) ett gräl uppstår om vem som har rätt till tronen
Citera
2019-08-26, 19:46
Medlem
atts avatar
4) två arméer bekämpar varandra utanför en stad; det slutar oavgjort
Citera
2019-08-26, 19:48
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
4) två arméer bekämpar varandra utanför en stad; det slutar oavgjort

Jag associerar till något av Shakespeare men osäker på vilken pjäs. Macbeth?
Citera
2019-08-26, 19:49
Medlem
atts avatar
Citat:
Jag associerar till något av Shakespeare men osäker på vilken pjäs. Macbeth?

Mycket bra gissning, men Macbeth är det ej.
Citera
2019-08-26, 19:54
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Mycket bra gissning, men Macbeth är det ej.

King Lear?
Citera
2019-08-26, 19:55
Medlem
atts avatar
Citat:
King Lear?

Nix.

5) hastigt och lustigt står ett kungligt bröllop
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera