• 1
  • 2
2019-08-29, 23:11
Medlem
Hej! Jag är 21 år gammal och kommer få skuldsanering om en månad.

Jag har skulder på 2.3 miljoner kronor, har en inkomst på 18k efter skatt.

Min fråga är ifall jag kommer leva som en luffare under mina 5 år med sanering, efter att hyran är betald lever man alltså på minimumexistens. Min fråga till alla som gått igenom en skuldsanering är:
1= går det att fuska på något vis? Be arbetsgivaren betala halva lönen till ett annat konto eller liknande?

2= Kommer man någonsin kunnat göra något roligt med sanering, jag är 21 år gammal. Jag vill kunna unna mig utekvällar, resor osv.

Sorry ifall jag skriver luddigt men jag vill helt enkelt ha lite tips och råd för hur man lever ett ”helt okej” liv med skuldsanering.

Skulderna i fråga är förövrigt ett stort jävla skadestånd för diverse brott.
Citera
2019-08-29, 23:14
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrlele

Min fråga är ifall jag kommer leva som en luffare under mina 5 år med sanering, efter att hyran är betald lever man alltså på minimumexistens. Min fråga till alla som gått igenom en skuldsanering är:
1= går det att fuska på något vis? Be arbetsgivaren betala halva lönen till ett annat konto eller liknande?

2= Kommer man någonsin kunnat göra något roligt med sanering, jag är 21 år gammal. Jag vill kunna unna mig utekvällar, resor osv.

Sorry ifall jag skriver luddigt men jag vill helt enkelt ha lite tips och råd för hur man lever ett ”helt okej” liv med skuldsanering.

I princip är ditt liv förstört gissar på att du kommer att börja leva som vanligt vid 30.
Citera
2019-08-29, 23:14
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Men skärp dig. Här går samhället in och ska hjälpa dig styra upp ditt liv, och detta är tacken? Pengarna räcker till det dom räcker till, gilla läget.
Citera
2019-08-29, 23:15
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
I princip är ditt liv förstört gissar på att du kommer att börja leva som vanligt vid 30.

Skuldsanering pågår i 5 år.
Citera
2019-08-29, 23:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Grattis! 2.3 miille i skuld redan vid 21 och skuldfri långt innan 30. Nja om du redan skaffat dig skulder på skadestånd för diverse brott och du kommer bli fritt dessa inom 5 år. Tacka din lyckliga stjärna. Finns hur många som helst som startade på kanske 20000 i skuld men som vid pensionsålder fortsatt får avdrag varje månad för 40 år senare är skulden i miljonklassen.

Så lev knapert och tänk på att med skulder långt mindre än 2,3 mille så har folk fått levat knapert hela livet ut.
Citera
2019-08-29, 23:31
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Jag baxnar över din brist på respekt för pengar och hur omogen du är.

Går det att få skuldsanering när det rör sig om skadestånd?
Citera
2019-08-29, 23:36
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag baxnar över din brist på respekt för pengar och hur omogen du är.

Går det att få skuldsanering när det rör sig om skadestånd?

Ja, men det är inte självklart.

Citat:
Skulder på grund av skadestånd
Sådana skulder talar i normala fall emot en skuldsanering. Men det behöver inte vara ett absolut hinder. Vi tittar på hur gammal skulden är, om du betalat något på den och hur den skadelidande ställer sig till en skuldsanering. Sedan gör vi en samlad bedömning.​

https://www.kronofogden.se/saharbedomervi.html
Citera
2019-08-29, 23:48
Medlem
Se det som en möjlighet att få ordning på ditt liv. Arbeta, läs upp dina betyg aidan om och umgås med andra som studerar och har dålig ekonomi= mindre utgifter och press. Om 5-7 år har du då bra betyg, kanske en högskoleutb och vänner som du haft utan att ha pressen av att ha den senaste bilen, kläderna eller datorn. Det kan bara bli bättre för dig från och med nu om du bestämmer dig för det!
Citera
2019-08-30, 00:07
Medlem
Citat:

Du borde skämmas som inte är tacksam för att vi skattebetalare betalar dina skulder ! Istället funderar du på hur du ska kunna få mer pengar än lagstadgat. Man behöver inte leva som en luffare med skuldsanering . Gemene man tror att det är så jobbigt att leva på existensminimum , men kronofogdens existensminimum är betydligt högre än försörjningsstöd tex och mer än vad många pensionärer lever på . Skäms återigen och var tacksam för att du är skuldfri om 5 år .! Det är det inte många som är .
Citera
2019-08-30, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stavpolisen
Du borde skämmas som inte är tacksam för att vi skattebetalare betalar dina skulder ! Istället funderar du på hur du ska kunna få mer pengar än lagstadgat. Man behöver inte leva som en luffare med skuldsanering . Gemene man tror att det är så jobbigt att leva på existensminimum , men kronofogdens existensminimum är betydligt högre än försörjningsstöd tex och mer än vad många pensionärer lever på . Skäms återigen och var tacksam för att du är skuldfri om 5 år .! Det är det inte många som är .

För övrigt anser jag att man beviljas skuldsanering alltför lätt. Se bara på Lyxfällan . Lev loppan och köp , köp köp . Ät på restaurang varje dag osv och sedan vips så behöver du bara betala en bråkdel av din skuld . Det har gått överstyr med skuldsanering anser jag . Varför , jo sett i arbetslivet (tidigare) hur lättvindigt det har beviljats .
Citera
2019-08-30, 00:32
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, men det är inte självklart.

Tack, Tutten!
Hade för mig att jag hade hört det här inne förut.
Citera
2019-08-30, 00:51
Medlem
Zer0Shits avatar
Hoppas ditt liv är förstört under en lång tid framöver. Skäms.

z
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in