2019-09-03, 22:34
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
En flicka med långvarig ångestproblematik och vars Asbergerdiagnos brukar förknippas med behov av fasta rutiner och förutsägbarhet i tillvaron.

Nu ska hon trängas med skrikande tonåringar som hyllar henne som deras hjältinna, som den som ska rädda planeten från undergång. En och annan vettvilling kanske också nästlar sig in i folkmassorna. Kanske ställer sig i ”den skyddande ringen”. Alla vill veta på vilket hotell hon bor. Varför då?

Du verkar inte reagera utan tar det bara som ett glädjande bevis på Gretas berömmelse. Jag blir f-n rädd.

Greta vill ha detta liv. Antagligen för att alternativet, dvs hennes liv innan detta, var mycket mycket värre.

Citat:
"Innan jag började skolstrejka hade jag ingen energi, inga vänner och jag pratade inte med någon. Jag satt bara [ensam] hemma med en ätstörning. Allt detta är borta nu, eftersom jag har hittat en mening, i en värld som ibland verkar meningslös för så många människor."

https://www.expressen.se/nyheter/kli...an-har-vunnit/
Citat:
"Before I started school striking I had no energy, no friends and I didn’t speak to anyone. I just sat alone at home, with an eating disorder. All of that is gone now, since I have found a meaning, in a world that sometimes seems meaningless to so many people."

https://www.instagram.com/p/B12Chnki...ource=ig_embed

Hennes diagnoser mm var ju kända i flera år innan hennes klimatkamp började. Men uppenbart så stod samhället och familjen helt handfallna innan. Men till slut hittade Greta något som fick henne att må bättre.
Senast redigerad av -Info- 2019-09-03 kl. 22:40.
2019-09-03, 22:49
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Greta vill ha detta liv. Antagligen för att alternativet, dvs hennes liv innan detta, var mycket mycket värre.

Hennes diagnoser mm var ju kända i flera år innan hennes klimatkamp började. Men uppenbart så stod samhället och familjen helt handfallna innan. Men till slut hittade Greta något som fick henne att må bättre.

Försöka få alla andra att må sämre?
2019-09-03, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är en överförd betydelse, ungefär som när man säger att det är "julafton för kriminella". Strejk så som ordet brukar användas, om protestaktioner, förutsätter att man bryter mot ett kontrakt om att vara på jobbet den dagen, och bryter det mot arbetsgivarens/chefens vilja - och därmed riskerar dennes misshag. Gretasekten, DN och andra försöker knycka ordet strejk för att kunna göra det till en del i Gretas kampanj och få den att låta större och djärvare än den är.
Strejk som i betydelsen att medvetet vägra att göra något är vanligen för att det ska drabba motparten negativt och kosta så motparten gör som man vill. Men den som strejkar utsätter sig för en stor risk att det inte fungerar och kommer att kosta dem själva, utöver att de inte får betalt när de inte arbetar.

Om nu Gretas skolstrejk var avsett att Greta skulle vägra utbilda sig för att kunna delta i samhället på gängse villkor skulle man kunna beteckna det som strejk i den meningen. Men det är knappast det intrycket man får av Greta och hennes skolstrejkande gelikar, det tar ingen egentlig risk eller kostnad själva.
2019-09-03, 23:32
Medlem
Citat:

Ja, fast det skrev hon iofs innan resan. På den gamla goda tiden när hon inte fick jobbigare frågor än vad Skavlan ställde. När en kvinna i hennes närhet vänligt mel bestämt föste undan en man som hade fräckheten att ställa några frågor med naturvetenskapligt innehåll. När hon sov i sin vanliga säng varje natt och fick krama sina hundar.

Hon skrev ju också att hon njöt så mycket av båtresan eftersom hon uppskattade lugnet, vidderna, att få se delfiner...

Nu är hon i NY och folk trängs runt henne, försöker dra i henne, vill att hon ska rädda världen åt dem. Det är till och med hemligt var hon bor. Snart ska hon tala inför FN, en stor känslomässig påfrestning kan man föreställa sig. Sen vidare med lokala transportmedel genom några av världens kanske farligaste länder. Mexiko med sina knarkkarteller och laglösa områden söder om gränsen till USA, bland annat.

Jag vet inte mycket om Aspergers men jag har förstått att de med diagnosen ofta mår bäst av fasta rutiner, planering och struktur i tillvaron. Ungefär motsatsen till vad hon kan förvänta sig under de närmaste månaderna. Men hon är kanske ett undantag i det avseendet?

Kanske skolstrejkerna kommer att mötas av motdemonstrationer? Förväntas hon ställa upp på lite ”tuffare” intervjuer i takt med att tiden går? Hur länge ska hon kunna slingra sig undan med ”lyssna till forskarna”, hon som anses så kunnig själv?
2019-09-03, 23:34
Medlem
Belavias avatar
Är den här tösen ond eller korkad? Eller bara utnyttjad? Eller någon märklig kombination av allting..?
2019-09-03, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Strejk som i betydelsen att medvetet vägra att göra något är vanligen för att det ska drabba motparten negativt och kosta så motparten gör som man vill. Men den som strejkar utsätter sig för en stor risk att det inte fungerar och kommer att kosta dem själva, utöver att de inte får betalt när de inte arbetar.

Om nu Gretas skolstrejk var avsett att Greta skulle vägra utbilda sig för att kunna delta i samhället på gängse villkor skulle man kunna beteckna det som strejk i den meningen. Men det är knappast det intrycket man får av Greta och hennes skolstrejkande gelikar, det tar ingen egentlig risk eller kostnad själva.

Nej precis, de riskerar ingenting personligen med att delta, och det gör inte heller hennes amerikanska "strejkande" fans. inte heller FFF eller motsvarande organisation riskerar något med att utlysa strejk, annat än att folk till sist tröttnar på dem. När svenska fackförbund utlyser strejk är de visserligen skyddade av lagen, men det kostar ändå mycket eftersom de måste betala strejklön/a-kassa till de medlemmar som strejkar på deras order; dessutom kan de uppfattas som "dåliga förlorare" i vanligt folks ögon.

Lenin skrev en gång i ett brev - detta var under ryska revolutionen 1905, som han bevittnade på avstånd eftersom han under större delen av tiden satt fast i Västeuropa - att "den som har fått känna piskan är värd dubbelt så mycket som den som inte har det". (Med "piskan" syftar han inte på skampåle eller tortyr, utan på att den beridna polisen eller armén använde piskor när de kallades in för att slå ner demonstrationer: man slog alltså med piskan från hästryggen ner på deltagarna; det gjorde inte bara ont utan kunde vara riktigt farligt om den som demonstrerade tappade balansen av slaget.)

Lenin var ju ingen demokrat, men han fångar ändå en viktig sanning om rörelser som vill förändra samhället i grunden eller ändra på viktiga spelregler: först när medlemmarna faktiskt måste räkna med att betala ett pris själva, att betala med något av sin egen trygghet, sin sociala ställning, kanske sitt jobb, pengar eller att hamna inför rätta eller i fängelse osv, först då ser man vad folk går för och hur många som är beredda att hänga med litet längre. Och samtidigt kan den erfarenheten göra att kärnan blir ännu mer övertygade om att de är på rätt väg. "Facebookaktivism", handhjärtan och torgmöten där alla trivs och ingen behöver oroas ligger långt före det stadiet.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-09-03 kl. 23:46.
2019-09-04, 00:05
Medlem
Citat:

”Greta vill ha detta liv”.
Det ska jag ta till mig och komma ihåg när mitt eget barn blir 15-16. Att hon bestämmer helt och hållet själv och måste tillåtas göra vad hennes outvecklade hjärna säger åt henne att göra.
Jag som förälder har ingen talan alls utan måste bli kuvad av den omogna 15-16-åringens vilja och beslut. Kanon ju! 👍
Sen att det finns något som heter föräldraansvar verkar ni sektpsykopater helt sopa under mattan.
Ett outvecklat barn med NPF förstår inte sitt eget bästa, är ni så totalt retarderade att ni inte förstår det enkla faktumet?

”Min dotter mådde som bäst när hon injicerade heroin, hennes liv fick plötsligt en mening”.
Magstark liknelse men normalbegåvade i tråden förstår.
Senast redigerad av MrBollocks 2019-09-04 kl. 00:07.
2019-09-04, 00:37
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBollocks
”Greta vill ha detta liv”.
Det ska jag ta till mig och komma ihåg när mitt eget barn blir 15-16. Att hon bestämmer helt och hållet själv och måste tillåtas göra vad hennes outvecklade hjärna säger åt henne att göra.
Jag som förälder har ingen talan alls utan måste bli kuvad av den omogna 15-16-åringens vilja och beslut. Kanon ju! 👍
Sen att det finns något som heter föräldraansvar verkar ni sektpsykopater helt sopa under mattan.
Ett outvecklat barn med NPF förstår inte sitt eget bästa, är ni så totalt retarderade att ni inte förstår det enkla faktumet?

”Min dotter mådde som bäst när hon injicerade heroin, hennes liv fick plötsligt en mening”.
Magstark liknelse men normalbegåvade i tråden förstår.

Det som skrämmer mig mest är var alla normalbegåvade människor bland makthavare och media tagit vägen; hur är det ens möjligt att denna hype av ett NPF-barn, som misshandlas öppet av sina föräldrar, kan fortgå? Misshandeln HYLLAS och psykiskt svaga människor dras in i ett sekt- och pöbelbeteende, ivrigt påhejade av media.

Ett ångestdrivet barn manipuleras och utnyttjas grovt, vem bryr sig om Gretas behov? Hennes ångest har transformerats in i storhetsvansinne, men vad händer sedan?
2019-09-04, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Det som skrämmer mig mest är var alla normalbegåvade människor bland makthavare och media tagit vägen; hur är det ens möjligt att denna hype av ett NPF-barn, som misshandlas öppet av sina föräldrar, kan fortgå? Misshandeln HYLLAS och psykiskt svaga människor dras in i ett sekt- och pöbelbeteende, ivrigt påhejade av media.

Ett ångestdrivet barn manipuleras och utnyttjas grovt, vem bryr sig om Gretas behov? Hennes ångest har transformerats in i storhetsvansinne, men vad händer sedan?

Så hur tycker du att föräldrarna borde agera istället för att "misshandla" henne? Förbjuda henne att engagera sig i miljörörelsen? Förbjuda henne att tala offentligt? Förbjuda henne att demonstrera, träffa påven, ta emot priser, åka segelbåt generellt eller bara över Atlanten med ett proffssegelteam och pappa bredvid sig? Borde hon få synas och höras överhuvudtaget, eller borde hon låsas in på institution "för sin egen skull"? All den här uppståndelsen är ju så fruktansvärt jobbigt för er - nä, för henne förstås.

Faktum är att folk lyssnar när Greta talar och det tycker jag att hon verkar fullt medveten om, och passar på att få ut sitt budskap så länge det är så. Jag tycker också att hon verkar fullt medveten om att det kan ta slut en dag eller att hon själv tröttnar och det tycks inte skrämma henne alls. Kanske för att hon nu vet att hon är fullt kapabel att hitta en mening med livet?

Någon gång måste föräldrar gå från att skydda sina barn till 100% till att låta dem pröva sina vingar, för att slutligen våga låta dem flyga fritt dit de själva vill. Jag tror att ni underskattar Greta grovt, och även hennes föräldrar. Föräldrarna verkar finnas där och vaka över henne samtidigt som hon får växa med sin uppgift, och hon testar sig själv och lär sig massor på vägen både om sig själv och om livet.

Men visst, hon kan krascha hon också, som vi alla - men än sen då? Då får hon väl lära sig att plocka ihop bitarna och fortsätta, som vi alla måste. Lite tillstukade av livet men inte sämre för det, tvärtom. Jag tror inte att hon skulle må bättre inlindad i bomull i resten av livet, om nu någon gör det överhuvudtaget. Det om något, skulle nog närma sig misshandel för den här tjejen tror jag.
2019-09-04, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej precis, de riskerar ingenting personligen med att delta, och det gör inte heller hennes amerikanska "strejkande" fans. inte heller FFF eller motsvarande organisation riskerar något med att utlysa strejk, annat än att folk till sist tröttnar på dem. När svenska fackförbund utlyser strejk är de visserligen skyddade av lagen, men det kostar ändå mycket eftersom de måste betala strejklön/a-kassa till de medlemmar som strejkar på deras order; dessutom kan de uppfattas som "dåliga förlorare" i vanligt folks ögon.

Lenin skrev en gång i ett brev - detta var under ryska revolutionen 1905, som han bevittnade på avstånd eftersom han under större delen av tiden satt fast i Västeuropa - att "den som har fått känna piskan är värd dubbelt så mycket som den som inte har det". (Med "piskan" syftar han inte på skampåle eller tortyr, utan på att den beridna polisen eller armén använde piskor när de kallades in för att slå ner demonstrationer: man slog alltså med piskan från hästryggen ner på deltagarna; det gjorde inte bara ont utan kunde vara riktigt farligt om den som demonstrerade tappade balansen av slaget.)

Lenin var ju ingen demokrat, men han fångar ändå en viktig sanning om rörelser som vill förändra samhället i grunden eller ändra på viktiga spelregler: först när medlemmarna faktiskt måste räkna med att betala ett pris själva, att betala med något av sin egen trygghet, sin sociala ställning, kanske sitt jobb, pengar eller att hamna inför rätta eller i fängelse osv, först då ser man vad folk går för och hur många som är beredda att hänga med litet längre. Och samtidigt kan den erfarenheten göra att kärnan blir ännu mer övertygade om att de är på rätt väg. "Facebookaktivism", handhjärtan och torgmöten där alla trivs och ingen behöver oroas ligger långt före det stadiet.

Oerhört klarsynt inlägg, tack för det!
2019-09-04, 04:29
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Så hur tycker du att föräldrarna borde agera istället för att "misshandla" henne? Förbjuda henne att engagera sig i miljörörelsen? Förbjuda henne att tala offentligt? Förbjuda henne att demonstrera, träffa påven, ta emot priser, åka segelbåt generellt eller bara över Atlanten med ett proffssegelteam och pappa bredvid sig? Borde hon få synas och höras överhuvudtaget, eller borde hon låsas in på institution "för sin egen skull"? [...]

Det finns miljoner barn som inte träffar påven och visas upp till allmän beskådan för att orera om domedagen. Det handlar inte om att låsa in, det handlar om ett normalt och fungerande liv.

1. Villkorslös kärlek.
2. Regler och rutiner som tryggar, det vill säga mat, sömn, skola, fritidsaktiviteter och ett socialt liv.
3. Sluta exponera henne för hela världen (integritetskränkande).
4. Stötta hennes engagemang för miljön, men ej på bekostnad av skolarbetet, och i rimliga proportioner.

Edit: När Greta är myndig kan hon göra vad hon behagar, och behöver då ha fått en bra grund i sig själv att stå på.

Med villkorslös kärlek menar jag att hon inte ska behöva prestera eller uppfylla föräldrarnas (eller någon annans) behov för att bli älskad.
Senast redigerad av Passepartout 2019-09-04 kl. 04:37.
2019-09-04, 06:33
Medlem
wwrs avatar
Ayatolla Thunberg glider allt djupare in i sin psykos och tror nu att hon är utrustad med 'Asperger superpowers'
Citat:
When haters go after your looks and differences, it means they have nowhere left to go. And then you know you’re winning!
I have Aspergers and that means I’m sometimes a bit different from the norm. And - given the right circumstances- being different is a superpower.
#aspiepower https://t.co/A71qVBhWUU
https://twitter.com/GretaThunberg/st...927991296?s=19

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in