2019-09-19, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Deodorant
Detta torde stämma till stora delar men underskatta inte den påverkan hon fortsatt samlar.
Jag hörde på morgonradion igår reportern fråga ut en elvaåring om teckningen med miljökris som tema.
Jag började rita moln och sedan fyra monster som var de värsta farorna i framtiden.
Sedan kommer Greta här och börjar strypa dem med sina FLÄTOR. 😬🤘🏽

Hon är uppenbarligen en äkta superhjälte för en del yngre.
Betungande ansvar är bara förnamnet.

Det här borde ju vara glädjande för den som oroat sig för att Greta skrämmer små barn! I själva verket ser de henne alltså som något hoppingivande, som någon som kommer att rädda framtiden åt barnen.

Jag har också uppfattat hennes budskap positivt (Minus strypa med flätorna, den tanken har jag faktiskt aldrig tänkt hittills). Dels lyssna på vetenskapen makthavare och börja AGERA nu, det tycker jag är ett superbudskap, och dels att alla kan göra något även om det inte är storverk eller innebär att man måste klä sig i säck och aska och piska sig med knutpiskan en stund varje kväll i botgöring.
2019-09-19, 14:58
Medlem
Var är alla vidvinkelbilder med Greta och stora folksamlingar? Jag har bara sett inzoomade bilder med små folksamlingar.

Jag tycker att det hela börja likna ett episkt misslyckande. USA är nog inte riktigt mogna för ett sådant här spektakel.
2019-09-19, 15:00
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Frågan är hur snabb och hur enkelriktad uppvärmningseffekten blir när CO2 ökar - accelererar den och skjuter i höjden eller planar den ut? Och är det bara CO2/växthusgaser som är den kritiska faktorn? Där finns det inte alls en så stark konsensus och överbuden har varit många, t ex IPCC:s påståenden att Himalayas glaciärer skulle vara borta inom detta århundrade eller tidningsankan i somras om rekordvärme på Grönland (en nyhet som också byggde på "forskning").

Och det är inte heller så att alla seriösa forskare skulle vara överens om att de varma somrar och milda vintrar vi har sett de senaste 25 åren vore helt unika, historiskt sett. Det finns ganska gott om forskare som anser att den medeltida värmeperioden (omkring 950-1275) och bronsåldern (ca 2500-1200 f Kr) hade ett varmare klimat än nutiden - men dessa forskare brukar inte så ofta hoppa in i klimatdebatten, de sysslar mer med arkeologi och paleometeorologi.

Greta väljer de mest braskande vetenskapliga rönen hon kan hitta och går sedan på som om detta vore allmänt accepterat. Påståendet att vi är framme vid en ödesdiger "tipping point" om 10-15 år ifall vi inte halverar CO2 till 2030 är ett annat sådant här exempel med skakigt stöd från "vetenskapen", men Greta tror väl att det är något alla klimatforskare är överens om.

Och nej, Gretas mentala diagnoser har noll bäring, de gör henne inte på något vis mer trovärdig i några klimat- eller miljöfrågor.
Det finns ingen konsensus om de konkreta konsekvenserna av den globala uppvärmningen, naturligtvis, och inte heller om kopplingen mellan visst väder och klimatförändringar. Men om det basala råder ingen tvekan. Greta har vad jag vet inte sagt något som visat sig vara fel. Att det finns kritiska lägen, tipping points, är självklart. När co2-halten ökat över en viss nivå så är en viss skada skedd som svårligen kan gottgöras.
2019-09-19, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Det här var ju en sågning av mamma Ernman.
Men håller med om att trotts syndrom lät spännande.

https://www.nettavisen.no/nyheter/mo...RENGa7wrfXmyDM

Framförallt chockeras man ju av att en vuxen man med det yrke han har, kan anse att detta pinsamma skvallerrapande om Gretas mamma är värt att publicera.

Det är en sak att människor här på Flashback uttrycker sig onyanserat och gement, det praktiskt taget förväntas av deltagarna här, men en psykiater? Som skriver om en människa han aldrig har träffat, för det utgår jag ifrån? Han borde fan veta bättre än att uttrycka sig så. Nej, där är det allt han som ska skämmas!
2019-09-19, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Det finns en total konsensus i den vetenskapliga literaturen om kopplingen mellan fossila bränslen och en pågående och helt verifierad global uppvärmning. Enskilda individer bland forskare som ger uttryck för en avvikande uppfattning kring något om detta ändrar ingen ting. Det förekommer ingen aktiv parallell forskning.

Greta har erfarenheter som få eller egentligen inga andra människor har. Hon har neurologiska problem och exponerar sig självuppoffrande för att få uppmärksamhet kring frågan hur forskningen trollas bort av världens mest resursrika företag i syfte att fördröja en livsnödvändig omställning till en fossilfri tillvaro.

Det hon nu är med om saknar motstycke och du får leta förgäves efter erfarna tjugoåringar som kan jämföra sig.

Ja, det saknar motstycke. När man tänker på det intryck Greta har gjort och gör och på vad hon har åstadkommit, är det obegripligt att det handlar om bara ett, ynka år. Hon är verkligen ett fenomen!

Jag tycker också att hon verkar kunna behålla bägge fötterna på jorden och att hon har en hälsosam distans till hela cirkusen, inklusive sin egen betydelse.

Intressant att följa hennes resa och inte bara för att budskapet är så viktigt!
2019-09-19, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Framförallt chockeras man ju av att en vuxen man med det yrke han har, kan anse att detta pinsamma skvallerrapande om Gretas mamma är värt att publicera.

Det är en sak att människor här på Flashback uttrycker sig onyanserat och gement, det praktiskt taget förväntas av deltagarna här, men en psykiater? Som skriver om en människa han aldrig har träffat, för det utgår jag ifrån? Han borde fan veta bättre än att uttrycka sig så. Nej, där är det allt han som ska skämmas!

Fast i ärlighetens namn skriver han så här:

Citat:
Når det gjelder utredningen og diagnostiseringen av Greta Thunberg, eller søsteren, må jeg forholde meg til den informasjonen som finnes i boken som Ernman selv har valgt å gi ut.

Det sier seg selv at jeg ikke kan uttale meg faglig om diagnosene man landet på, men jeg må likevel ha lov til å stille spørsmål ved morens motiv(er) for å la døtrene gjennomgå disse utredningene.

Han reagerar på att Malena dels söker med ljus och lykta överallt efter en - eller flera - diagnoser och han reagerar på att hon "hänger ut" sina barns besvär till offentligheten. Förvisso sägs de ha godkänt det själva, men de är fortfarande omyndiga och inte kapabla att förstå vad det kan innebära på lång sikt.

Med hans erfarenhet av professionen borde han väl ändå vara kapabel att bedöma om det är något som avviker från den gängse bilden han fått av sina patienters föräldrar?

Och att personer som röner stort allmänintresse också blir studerade ur olika håll och vinklar är inte ovanligt. De flesta är vi kanske överens om att Greta är ett fenomen?
2019-09-19, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Fast i ärlighetens namn skriver han så här:

Han reagerar på att Malena dels söker med ljus och lykta överallt efter en - eller flera - diagnoser och han reagerar på att hon "hänger ut" sina barns besvär till offentligheten. Förvisso sägs de ha godkänt det själva, men de är fortfarande omyndiga och inte kapabla att förstå vad det kan innebära på lång sikt.

Med hans erfarenhet av professionen borde han väl ändå vara kapabel att bedöma om det är något som avviker från den gängse bilden han fått av sina patienters föräldrar?

Och att personer som röner stort allmänintresse också blir studerade ur olika håll och vinklar är inte ovanligt. De flesta är vi kanske överens om att Greta är ett fenomen?

Hans analys är intressant,det är inte ovanligt med föräldrar som söker med ljus och lykta efter "diagnos". Alla andra förklaringar till kaoset i familjen (inklusive vanligt tonårsuppror eller protester mot frånvarande föräldrar) förkastas. Sedermera kommer en del av barnen med stämpeln "diagnos" till högre utbildning där "diagnosen" används som vapen för diverse förmåner. Framåt examensdags vill de istället bli av med alla sådana stämplar,när verkligheten börjar närma sig och kanske när inflytandet av föräldrarna minskat.

Greta är bara en fenomen för att hennes föräldrar utnyttjar "diagnosen" till max, via sina kontakter.

(Jo,jag har professionell erfarenhet)
2019-09-19, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Det finns ingen konsensus om de konkreta konsekvenserna av den globala uppvärmningen, naturligtvis, och inte heller om kopplingen mellan visst väder och klimatförändringar. Men om det basala råder ingen tvekan. Greta har vad jag vet inte sagt något som visat sig vara fel. Att det finns kritiska lägen, tipping points, är självklart. När co2-halten ökat över en viss nivå så är en viss skada skedd som svårligen kan gottgöras.

Hur bortförklarar du då att Lennart Bengtsson, professor i dynamisk meteorologi och av många utsedd till Sveriges främsta klimatforskare, skriver följande i sin nyutkomna bok?

Citat:
De uppfattningar som cirkulerat under senare år om att klimatet står inför en så kallad tipping point, eller en drastisk och irreversibel klimatförändring, saknar seriöst vetenskapligt stöd och kan inte läggas till grund för ett realistiskt och ansvarsfullt handlingsprogram.

Om Greta, efter bara cirka ett år i rampljuset, ännu inte kunnat beläggas med några scenarier som visat sig vara fel, så bevisar det väl just ingenting. Vi får väl se om hon är lika nedgjord år 2030 som hennes meningsfränder, Al Gore bland andra.
2019-09-19, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Hans analys är intressant,det är inte ovanligt med föräldrar som söker med ljus och lykta efter "diagnos". Alla andra förklaringar till kaoset i familjen (inklusive vanligt tonårsuppror eller protester mot frånvarande föräldrar) förkastas. Sedermera kommer en del av barnen med stämpeln "diagnos" till högre utbildning där "diagnosen" används som vapen för diverse förmåner. Framåt examensdags vill de istället bli av med alla sådana stämplar,när verkligheten börjar närma sig och kanske när inflytandet av föräldrarna minskat.

Greta är bara en fenomen för att hennes föräldrar utnyttjar "diagnosen" till max, via sina kontakter.

(Jo,jag har professionell erfarenhet)

Tack för intressant inlägg
2019-09-19, 15:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det är överdrifterna, vinklingen och Gretas oemotsagda skräckpropaganda om ”livets gas” som är uselt.

Jag försöker lyssna seriöst på båda sidor och det enda jag kan säga med säkerhet är att frågan är extremt komplicerad och att Greta gör det lite väl enkelt för sig när hon påstår att ”we already have all the facts and the solutions”. Det är tragiskt när vuxna människor sväljer alla sådana påståenden rakt av. Och jublar över hennes ”klokhet och självuppoffringar”.

Fast nu säger inte Greta Thunberg att vi har lösningarna.

https://mobile.twitter.com/gretathun...62576173686790
Citat:
All the solutions needed are not known to anyone and therefore we must unite behind the science and find them together along the way. But you don’t listen to that. Because those answers are for solving a crisis that most of you don’t fully understand. Or don’t want to understand.

Däremot håller jag med om att många vinklar eller missuppfattar det GT säger.
Senast redigerad av Surtruten 2019-09-19 kl. 15:49.
2019-09-19, 15:57
Medlem
Citat:
Tack för intressant inlägg

Tilläggas bör, att det är en överrepresentation av föräldrar med högre utbildning och högre status i arbetslivet som jagar "diagnoser".
2019-09-19, 16:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är inte tabu och ställa motfrågor.
Risken är att man får ett svar man inte är nöjd med. Man kanske blir hänvisad till forskarna och den forskning som gjorts i frågan. Det borde väl räcka om inte syftet är att man vill knäcka en ung tjej.
Hon går inte och jämföra med en vanlig 20åring, det borde väl ha framgått vid det här laget.
Det jag hört när det gäller frågor till Greta Thunberg är att svaren ofta hänvisar till sådant som är självklart, dvs. känt genom forskning eller så kommer en snabb utläggning på en nivå som den som frågar inte har tillräcklig kunskap att begripa.
I båda fallen blir det jobbigt att vara den som frågar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in