2019-08-07, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast i en relativt färsk intervju så säger hon att alla måste inte alls sluta flyga:

Vojne, vojne, det var inga snälla kommentarer från läsarna

It’s gonna be a bumpy ride, Greta, och så många som mest hånar dig.
2019-08-07, 01:17
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta är intellektuell och älskar att läsa. Hon begärde, att få ta med sig på båten en hel låda med böcker, samt förstås en hel del musik. Vi får hoppas på lugna, små vågor så hon kan läsa i lugn och ro, med musiken i hörlurarna! Hon skulle nog också behöva minst en låda Ananas att äta på båten. Kom gärna med några mättande veganska recept till tjejen! Annars har hon medgett, att hon lätt glömmer bort tid och rum, när hon läser något intressant. Jag är väl rätt mycket en nörd jag med, sa hon glatt!
Du som vet så mycket, allt bagage som Greta och Svante behöver för Amerikavistelsen, hur fraktas det?
Senast redigerad av Picamagpie 2019-08-07 kl. 01:24.
2019-08-07, 01:25
Medlem
Citat:
Greta är intellektuell och älskar att läsa. Hon begärde, att få ta med sig på båten en hel låda med böcker, samt förstås en hel del musik. Vi får hoppas på lugna, små vågor så hon kan läsa i lugn och ro, med musiken i hörlurarna! Hon skulle nog också behöva minst en låda Ananas att äta på båten. Kom gärna med några mättande veganska recept till tjejen! Annars har hon medgett, att hon lätt glömmer bort tid och rum, när hon läser något intressant. Jag är väl rätt mycket en nörd jag med, sa hon glatt!

Tack för alla dina uppdateringar!

Har dessvärre inga veganska recept alls, och vad jag förstår är det ändå inga vidare köksfaciliteter på båten. Frystorkad mat tror jag att någon seglare nämnde tidigare?

Tänkte att det anses mer klimatsmart att använda en läsplatta än tryckta pappersböcker. Men det är klart, inte säkert att man hittar alla titlar man vill ha i det formatet.

Vet du något mer om hennes planer fram till avresan?
2019-08-07, 01:49
Medlem
Citat:
Greta är intellektuell och älskar att läsa. Hon begärde, att få ta med sig på båten en hel låda med böcker, samt förstås en hel del musik. Vi får hoppas på lugna, små vågor så hon kan läsa i lugn och ro, med musiken i hörlurarna!

Hur korkad är du egentligen ? Har du varit på havet och seglat ?
Lugna små vågor är bullshit, BS, det betyder stiltje, eller kav lugnt som man också säger. Ett stiltjebälte måste man alltid undvika som seglare. Nej - är det vind vare sig det är kuling eller styv kuling så är det vågor på havet, stora vågor. Inget bromsar vågorna på Atlanten därför kan de bli mycket stora ibland.
Vind och vågor hör alltid samman på havet. Inte ens en prins kan segla där det är stiltje.
Jag tror inte det är så lätt att koncentrera sig på att läsa i en sådan miljö
Hon får nog bara ta med sig det allra nödvändigaste, detta pga vikten måste hållas nere - resten får de skicka med följebåten eller flyget.

Citat:
Hon skulle nog också behöva minst en låda Ananas att äta på båten. Kom gärna med några mättande veganska recept till tjejen!

Ananas är gott men det är inte så bra för magen att äta mycket av det. Det irriterar munnen, matstrupen och magslemhinnan efter ett tag, om man äter mycket av det . Skulle tro att det är den allra suraste frukten av alla. Räknat i pH då, och bortsett ifrån det naturliga sockret som finns i ananasen. Ska man äta mycket ananas så ska den vara konserverad, av någon anledning så retar den mindre än färsk ananas. Nej, avokado, eller som det hette förr alligatorpäron pga dess knottriga skal, är både energirik och lättsmält och har det högsta proteininnehållet av alla vanliga frukter

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
De syrliga eller sarkastiska kommentarerna till intervjun är f ö mycket läsvärda - klicka på "show comments"!

Jo här är några kommentarer ifrån
https://uk.news.yahoo.com/girl-14-sa...092316045.html
Citat:
Reconquista 7 days ago
She’s going to talk about sharia Sweden

Citat:
Flynn 6 days ago
Ha Ha Ha....this will open her eyes!..Malizia II is an 18 Meter racing yacht. does she realise I wonder exactly what her living conditions are going to be during this 14ish day voyage? Racing yachts are built for speed and not comfort - she will be spending most of the trip heaving up and feeling miserable, and if they hit a storm she will be scared to death in mountainous seas and bone jarring swells. No doubt she will be putting on a brave face upon their arrival in New York but those who have experience of offshore racing will know the ordeal she will have just been through. Good piece here - https://wattsupwiththat.com/2019/07/...reta-thunberg/

Citat:
nobullman 7 days ago
Greta - your 'carbon footprint' is eqivalent to about 100,000 Africans just stay in your bedroom and play Fortnight!

Citat:
JOHN 8 days ago
Every time I see this wretched creature ugly face in the news I go out and rev up my diesel van until it positively turns the air around it black with diesel fumes. Does this goat creature know that the royal family have their own private jet?

Den sista syftar alltså på att prinsen av Monaco har ett eget privatjetflygplan

Hursomhelst så är det nog det troligaste att de seglar med kurs på Azorerna, Ponta Delgada, i den första etappen, det ser ut att bli förhållandevis lugnt väder med lagom vind. Temperaturen ligger där på runt +23 C och siktar de sedan på New York så ser de ut att få hyfsat väder. Men vågorna kan som sagt var bli stora.
Eller så kommer de att sikta på Kanarieöarna, att segla via Island är visserligen läckert eftersom Island är vackert så här års, men det torde bli en bra mycket längre sträcka
Island har dock ganska kallt väder just nu
Distansen Southampton - New York är 3236,3 nautiska mil (NM) utan stopp

Southampton - Reykjavik 1320,5 NM
Reykjavik - New York 2522,1 NM
Dvs Southampton - Reykjavik - New York blir 3842,6 NM

Southampton - Pont Delgada, Azorerna 1344,7 NM
Azorerna, Pont Delgada - New York 2323,7 NM
Dvs Southampton - Pont Delgada - New York blir 3668,4 NM

Distanserna beräknad med Marinetraffics distanskalkylator, dvs en webbtjänst, källa:
https://www.marinetraffic.com/en/voyage-planner
https://www.marinetraffic.com/
Senast redigerad av DrSvenne 2019-08-07 kl. 02:20.
2019-08-07, 02:06
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drowia
Jo hon är väl lite som en miniatyr vuxen.

Men hon och många andra barn skolkar. Få se hur mycket det blir nu när de vuxna ska strejka. Troligtvis mest snack. "bra att skolka för klimatet bla, bla i tidningar, men kommer de att strejka? Kommer påven strejka?" (Jag borde nog strejka, det är nog det rätta för mig, men vet inte om jag vågar, så är nog 50/50 just nu om det blir något, få se hur det känns när dagen kommer och om jag kan hitta på något som motiverar mig att göra det, (och om jag jobbar den dagen, vet inte det nu))

Det här med barn och forskare kom efter att jag såg något om att "alla vet det ju, det är ju bara öppna vilken (forskar)bok som helst om det
Det är antingen forskar som säger det Eller barn som kan säga det.

"Det ordnar sig, vi kan äta lite mindre kött och cykla lite mer och köpa mer miljövänliga saker"
no one dares to say that they do not see any suit of clothes on him for fear that they will be seen as stupid. Finally a child cries out, "But he isn't wearing anything at all!"
Det kommer inte att ordna sig om några äter lite mindre kött och cyklar.
Nej, Greta skolkade inte från skolan. Hon fick ledigt varje fredag för att skolstrejka.
Motsägelsefullt, jag vet
2019-08-07, 02:27
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
När såg du senast någon som helst debatt i etablerad media angående den här frågan? Den har varit i princip helt död ett antal år. Numera är det bara massiv propaganda från ett håll och det blir mer och mer hela tiden.

Nu går det nästan ett inslag per dag i till exempel Aktuellt eller Rapport med någon koppling till "krisen". Ibland flera stycken. Detta tillsammans med "dokumentärer" där man helt ogenerat hävdar att kriget i Syrien och liknande konflikter startade på grund av (mänskliga)klimatförändringar. Det var tydligen vattenbrist som utlöste det, inte proxykrigsdoktrinen som har varit gällande i det området sedan 9/11.

Pazzamo länkade tidigare till en tänkvärd krönika i NY som fångar mycket av varför fenomenet Greta är så farligt. Det finns inget utrymme för debatt och tvivel.

Citat:
Climate activists have therefore changed their emphasis. No more eliciting pieties by explaining what happens when carbon dioxide rises past 400 parts per million. Better to use the specter of imminent self-extinction to rally the public behind actions like banning cars from city centers and halting new oil exploration.

This new focus may have the virtue of conveying urgency. But it is going to bring the climate protesters into conflict with democracy, whether they realize it or not.

The symbol of this transformation is the Swedish high school student Greta Thunberg, who describes herself to her 800,000-plus Twitter followers as a “16-year-old climate activist with Asperger.” Late last summer she began skipping school on Fridays and traveling to Sweden’s Parliament, the Riksdag, where she handed out fliers informing adults, in crude language, that she was doing this because they were ruining her future.

Classmates joined her. Students in other European capitals imitated her. “Fridays for Future,” as the protests came to be called, turned Ms. Thunberg into the first world political leader born this century. They have been hailed by Green parties across the Continent, many of which won impressive victories in May’s European elections.
Ms. Thunberg believes people should act, not argue. That, perhaps, is why she is planning to travel to next month’s United Nations global warming summit in New York by sailboat, not airplane. It is not that Ms. Thunberg does not care about climate data; indeed, she cites the annual reports of the United Nations Intergovernmental Panel on Climate Change as if they were gospel. It is just that she is done debating.

Her politics rests on two things. First is simplification. “The climate crisis already has been solved,” she said at a TED Talk in Stockholm this year. “We already have all the facts and solutions. All we have to do is wake up and change.” Second is sowing panic, as she explained at the World Economic Forum in Davos last winter.

Normally Ms. Thunberg would be unqualified to debate in a democratic forum. Since a 16-year-old is not a legally responsible adult, she cannot be robustly criticized and, even leaving aside her self-description as autistic, Ms. Thunberg is a complicated adolescent. Intellectually, she is precocious and subtle. She reasons like a well-read but dogmatic student radical in her 20s. Physically, she is diminutive and fresh-faced, comes off as younger than her years, and frequently refers to herself as a “child” — about the last thing the average 16-year-old would ever do.

Kids her age have not seen much of life. Her worldview might be unrealistic, her priorities out of balance. But in our time, and in her cause, that seems to be a plus. People have had enough of balance and perspective. They want single-minded devotion to the task at hand.

This Ms. Thunberg provides. That climate change be understood as an “emergency” is her first objective. Increasingly, authorities share it. The week of the heat wave, according to The Economist, the Met Office, the British meteorological agency, was trying to speed up its “attribution studies” so that it can link incidents of extreme weather to global warming before the public’s attention drifts. This is a political, not a meteorological, goal. There are also calls to politicize language: In May, The Guardian announced it would use the term “climate crisis” rather than “climate change” in its articles, and “global heating” rather than “global warming.”

Alliances between institutional authorities and activists like Ms. Thunberg often backfire. With questions of global warming, the problems of credibility are already large, even without fresh incitements to politicization. Sometime after the age of 16, most people learn that not even the members of the Intergovernmental Panel on Climate Change are above self-interest and human error.
https://www.nytimes.com/2019/08/02/o...-thunberg.html
2019-08-07, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Har Greta tränat i ”astronautkarusell” eller talar hon om 3-minutersturer på Gröna Lund?

De senare brukar knappast framkalla kräkningar och illamående utan är väl snarare framtagna för att vara ”snälla”.

*
Hur fungerar det med sjösjukepiller, någon som vet? Blir man dåsig?

*
Jag är övertygad om att Greta skulle bli väldigt varsamt behandlad om hon ställde upp i en debatt med ”klimatförnekare” som t.ex Lars Bern, Peter Stilbs eller Elsa Widding. De skulle göra allt för att få henne att känna sig väl till mods och hålla med henne så långt det går.

Hon skulle också kunna debattera med dem skriftligen, vilket givetvis vore enklare. Skriva ner i ett dokument på vilket sätt de har fel och be dem om att förklara sig.

Men att vifta undan andras åsikter med att de bara är okunniga är inte särskilt hedrande för Greta själv. I synnerhet inte när det handlar om bl.a civilingenjörer.

*
Därmed sagt hoppas jag förstås att det går bra för Greta på resan.

Sjösjukepiller samt armband är humbug. Fungerade inte ett jota på mig eller någon av mina bekanta.
Tre dygn av konstant spyende botade mig dock.
Anlag till sjösjuka har samband med balanssinnet. Ju bättre balans desto känsligare är man till sjöss.
Men detta kommer lehs motsäga, utan tvekan. Ska bli intressant att höra vad hans argument är.
”Greta kan gå på vatten och kan tala till vågorna och få dom att lugna sig”
2019-08-07, 02:36
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Givetvis handlar det inte om att alla är överrens. Det behövs mer forskning som kan komma med motbevis eller andra terorier. Men om vi samlar all forskning som gjorts fram till idag, vilken ska Greta tro på?
Greta är tillräckligt gammal för att inse att inte ens IPCC är ofelbara eller fria från egenintresse, men tyvärr inser hon inte det.
Greta behöver mindre tro och mer kritiskt tänkande, debatt och tvivel.
2019-08-07, 02:54
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Hon är bara taktisk. Hon insåg väl att det var oklokt att sitta och döma ut i stort sett samtliga som kommer att delta på FN-konferensen utom henne själv.

Greta är, skulle jag tro, klart medveten om när hon intervjuas för "hemmapublik", för en publik där hon redan har många på sin sida (som t ex i DN) och när det handlar om en text som riktar sig till "utgruppen", till personer som inte är omvända och inte vet särskilt mycket om henne. Den här länkade artikeln på Yahoo News är helt klart av den senare typen. Journalisten markerar tydligt att hon vänder sig till en sådan publik för vilken Greta är rätt okänd.

De syrliga eller sarkastiska kommentarerna till intervjun är f ö mycket läsvärda - klicka på "show comments"!
Javisst, Greta går även Trump en känga. Sånt går hem.
Och som vanligt gömmer hon sig bakom sin ålder, denna gång med ett tillägg:
jag är bara ett barn utan ordentlig utbildning.

Så varför ska då vi andra lyssna till henne?

Citat:
The US President pulled out of the landmark Paris climate accord and insists global warming is a hoax.

She said: "As it looks now, I don't think so, because I have nothing to say to him.

"He obviously doesn't listen to the science and the scientists. So why should I, a child with no proper education, be able to convince him?"
2019-08-07, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Parisavtalet låter Kina öka sina utsläpp viket gör avtalet helt värdelöst, helt och hållet kontraproduktivt men det begriper ju inte du.

Inte helt värdelöst! Om du och jag och resten av Sveriges befolkning slutar flyga, köra bil och blir veganer så räddas ju hela jorden! Däremot så innefattar det inte eliten i landet. De är undantagna. Greta får fortsätta sitt CO2-sprutande korståg jorden runt ty hon är att jämställa med Jesus och moder Teresa.
2019-08-07, 04:34
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Jävla taskmört som lånade ut en AFA-tröja till en autist

Jag VET att jag såg en bild i samband med hennes förnekande, att hon lånade t-shirten.. På bilden står hon bredvid mamman, där mamman har tröjan på sig. Nu hittar jag tývärr inte den. Antagligen raderad

Edit: Här är iaf en bild på mamman i nämnda tröjan. Men finns en till där Greta Gris står bredvid mamman

https://twitter.com/arnstad/status/573016079099953152
Senast redigerad av Klarabella79 2019-08-07 kl. 04:49. Anledning: edit
2019-08-07, 05:11
Medlem
Här kommer goda svar till Gretas kritiker! https://www.swissinfo.ch/eng/climate...rland/45144116

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in