• 1
  • 2
2019-09-28, 11:24
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Larmet kom in vid lunchtid på tisdagen. En bil av det exklusiva elbilsmärket Tesla hade börjat brinna på E18 vid Annelunds trafikplats, i riktning mot Västerås från Stockholm.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...brinna-i-satet

Vad är det som får sätet att brinna?

Är även dessa fullproppade med onödig teknik, eller var det nån som grillade lunchkorven på en engångsgrill?
Citera
2019-09-28, 11:28
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Kan vara något så simpelt som sätesvärmen, Volvo 850 hade en del bekymmer med den som slutade med ett antal utbrända bilar.
Citera
2019-09-28, 11:32
Medlem
skunkjobbs avatar
Sätesvärmeslingan borde väl vara det som har högst risk att orsaka brand. I övrigt finns det ju ett gäng elmotorer för att ställa in lutning på ryggstöd etc. men att en sådan motor börjar brinna är väl mindre risk än för värmeslingan. Jag tror inte Tesla har någon särskild lösning på det här fältet utan det är sådant som hade kunnat börja brinna på vilken bil som helst som har sätesvärme eller elektrisk justering av sätet.
Citera
2019-09-28, 12:17
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mehmet2006
duma åsna tesla bil är el och folk måste dö i olyckor innan det går in i huve att det inte går att ha elbilar

bil måste drivas med bensin, dessa tesla komer fortsätta explodera brinna döda..

Förutom att du stavar som en skata, så pratar du skit.

Vad som hänt här, är troligen ett fel i eller under sätet (battericeller under golvet) som startat branden. Elbilarna blir bara säkrare hela tiden.
Citera
2019-09-28, 12:33
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le-Hericon
Förutom att du stavar som en skata, så pratar du skit.

Vad som hänt här, är troligen ett fel i eller under sätet (battericeller under golvet) som startat branden. Elbilarna blir bara säkrare hela tiden.
Battericellerna brinner inte inåt i kabinen det första de gör. De sitter under golvet och är rejält skyddade från alla håll. Elfel i sätet, elfel i pryl vid sätet eller tappad glöd från rökning är de vanliga orsakerna till brand i säten, på alla biltyper. På fotot där bilen brinner är batteriet sannolikt fortfarande intakt.
Citera
2019-09-28, 17:25
Medlem
BAB7s avatar
Märkligt att det alltid är Tesla-bilar som brinner, det är ju ett par gånger i månaden man läser om att Teslas bilar börjar brinna, antingen vid krock eller helt enklet självantänder.
Denna nu på E18 är ju den andra i sverige på kort tid, och förra veckan brann en i tyskland, och förra månaden expolderade en i ryssland, och vid en annan olycka i USA förvandlades bilen till en dödsfälla när den började brinna pga av att dörrarna inte gick att öppna.
Det har ju rapporterats många fler fall än dessa jag nu nämner, och dessutom får man ju inte heller kännedom om alla andra teslor som brinner runt om i europa/världen.

Det märkliga är som sagt att det verkar vara vanligare att tesla-bilar brinner, än andra elbilar.
Jag har aldrig hört talas om att den Renault ZOE eller en E-Golf eller en E-up etc har börjat brinna.

Med tanke på teslas usla kvalitet, att tesla-bilar som är några månader gamla börjar rosta, att lacken släpper och att plastdetaljer sitter snett eller ramlar av.. så skulle det inte förvåna mig om tesla har snålat in på el-säkerheten när de bygger bilararna också..
Citera
2019-09-28, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Märkligt att det alltid är Tesla-bilar som brinner, det är ju ett par gånger i månaden man läser om att Teslas bilar börjar brinna, antingen vid krock eller helt enklet självantänder.
Denna nu på E18 är ju den andra i sverige på kort tid, och förra veckan brann en i tyskland, och förra månaden expolderade en i ryssland, och vid en annan olycka i USA förvandlades bilen till en dödsfälla när den började brinna pga av att dörrarna inte gick att öppna.
Det har ju rapporterats många fler fall än dessa jag nu nämner, och dessutom får man ju inte heller kännedom om alla andra teslor som brinner runt om i europa/världen.

Det märkliga är som sagt att det verkar vara vanligare att tesla-bilar brinner, än andra elbilar.
Jag har aldrig hört talas om att den Renault ZOE eller en E-Golf eller en E-up etc har börjat brinna.

Med tanke på teslas usla kvalitet, att tesla-bilar som är några månader gamla börjar rosta, att lacken släpper och att plastdetaljer sitter snett eller ramlar av.. så skulle det inte förvåna mig om tesla har snålat in på el-säkerheten när de bygger bilararna också..

Det kanske snarare är så att allt som händer med tesla oavsett blir rubriker i tidningen och i övrigmedia.
Börjar man nysta i andra bilmärken brinner de säkert lika ofta, men ingen skriver om det.
Citera
2019-09-29, 11:27
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Kan vara något så simpelt som sätesvärmen, Volvo 850 hade en del bekymmer med den som slutade med ett antal utbrända bilar.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Sätesvärmeslingan borde väl vara det som har högst risk att orsaka brand. I övrigt finns det ju ett gäng elmotorer för att ställa in lutning på ryggstöd etc. men att en sådan motor börjar brinna är väl mindre risk än för värmeslingan. Jag tror inte Tesla har någon särskild lösning på det här fältet utan det är sådant som hade kunnat börja brinna på vilken bil som helst som har sätesvärme eller elektrisk justering av sätet.

Ja, Volvo hade problem med att säte med värmare påslagen kunde fatta eld. Jag hade själv en där kontaktstycket till värmaren smälte. Jag upptäckte det dock i tid och skarvade om, och jag fick således behålla min fertilitet intakt.

I detta fall handlar det emellertid om passagerarsätet där ingen satt. Jag har svårt att tro att det skulle vara spänningsmatat fram till värmare och motorer, under färd, till ett säte där ingen sitter. Att dessa detaljer fattar eld, utan att vara igång, får väl tas för osannolikt.

Undrar om bilen kommer att repareras, eller gå till skrot?
http://teslaclubsweden.se/forum/down...1190afacc0be10

.
Citera
2019-09-29, 11:40
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren

.

Ha ha ingetdera, bara lite aska att sopa undan.
Aluminium brinner rätt fint...
Citera
2019-09-29, 14:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ja, Volvo hade problem med att säte med värmare påslagen kunde fatta eld. Jag hade själv en där kontaktstycket till värmaren smälte. Jag upptäckte det dock i tid och skarvade om, och jag fick således behålla min fertilitet intakt.

I detta fall handlar det emellertid om passagerarsätet där ingen satt. Jag har svårt att tro att det skulle vara spänningsmatat fram till värmare och motorer, under färd, till ett säte där ingen sitter. Att dessa detaljer fattar eld, utan att vara igång, får väl tas för osannolikt.

.
Att det kan vara spänning på till sätesvärmen trots att ingen sitter i sätet ser jag inte som ett dugg konstigt. Jag provade att sätta på värmen på passagerarsätet i min Saab 9-5 nu och det blir varmt utan att någon sitter där.
Citera
2019-09-29, 15:20
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Och SAAB 900og hade termostatstyrd sätesvärme som inte gick att stänga av.
Vilket bevisar att alla möjliga idiotiska konstruktioner faktiskt kan förekomma.
Citera
2019-09-29, 17:14
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Att det kan vara spänning på till sätesvärmen trots att ingen sitter i sätet ser jag inte som ett dugg konstigt. Jag provade att sätta på värmen på passagerarsätet i min Saab 9-5 nu och det blir varmt utan att någon sitter där.

Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Och SAAB 900og hade termostatstyrd sätesvärme som inte gick att stänga av.
Vilket bevisar att alla möjliga idiotiska konstruktioner faktiskt kan förekomma.

Jag förstår inte varför ni drar upp gamla antika Saabar i tråden. Här handlar det ju om en hypermodern Tesla, en elbil dessutom, och att den skulle dra batteri genom att hålla sätesvärme igång i ett säte där ingen sitter tar jag för helt uteslutet.

Dessutom finns följande text att läsa i manualen för Tesla S:

Citat:
Notera: För att spara energi stängs sätesvärmen i ett passagerarsäte av automatiskt om en
passagerare inte upptäcks när Drive är ilagt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in