Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-04, 03:43
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Trevligt att vi är överens om något. Jag är så trött på folk som pratar om konsensus och 97% hit och dit. Vetenskap är ingen popularitetstävling, och den är inte demokratisk. Nu är bara frågan: Vem törs förklara det för Greta™? Hon säger ju rent ut att hon över huvud taget inte lyssnar på information som ifrågasätter det som hon själv tror på.

(Jag vill inte vara petig, men plural av faktum är fakta. Och all befintlig vetenskap har inte fokuserat på vare sig jordens form eller på mänsklig påverkan av klimatet. Och runt skall vara rund.)
Det väsentliga är att inget granskat vetenskapligt verk hävdar att IPCC har fel i sak. Så Greta gör rätt i att stödja sig på IPCC.
2019-10-04, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Vem som helst som stod i vägen hade väl blivit undanföst.Skulle det ha gjorts något undantag för henne tyckte hon?
Jag tycker att det verkar som den kraftiga vakten lotsar Greta ut ur byggnaden. När säkerhetsvakterna väller in pratar de med vakten som visar för Greta att de måste gå undan. Vilket då hon genast gör, hon går längre bort än de andra och ser sig vaksamt omkring. När hon ser Trump visar hon sina känslor för honom.
2019-10-04, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Problemet är att Greta själv behöver vara ett skyddsobjekt. Hon är verkligen inte vem som helst längre och ett ingripande kan innebära en fara för henne. Som jag skrev kan angripare vara förklädda till poliser eller vakter.

-Dessutom kan en angripare vara en äkta vakt eller en äkta polis, i Frankrike dödade nu en polis fyra kollegor.

Så Greta måste hela tiden vara på sin vakt och det vet hon väl om, men hon behöver nu förbättra sin säkerhet. Greta visste EJ, om hon höll på att angripas, när hon föstes undan och blev därför både rädd och arg!
Varför har inte hennes föräldrar eller några andra omkring henne sett till att ordna med säkerhetsvakter? Där ser man hur stor omtanken är. Ingen omtanke alls. Låt det gå som det går tänker visst alla.
2019-10-04, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Hela Putins tal om Greta med engelsk simultantolkning: https://youtu.be/8uTmUfwKVZ8

Tycker det är betydligt mildare än hur det skildrats i svensk MSM.
Ja, Putin angriper inte Greta utan underskattar henne bara. Så mycket begåvade barn och ungdomar som finns i Ryssland, så borde han veta bättre.
2019-10-04, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Nej, det verkar inte troligt. Gretas föräldrar verkar djupt engagerade för sina barn, som tidigare mått mycket dåligt. Gretas pappa följer nu självuppoffrande med Greta, som stöd och uppmuntran till Greta under hela den långa resan. Hur många föräldrar gör sådant!?
Dom flesta föräldrarna har ett arbete att sköta och har inte tid med sådana extravaganser.Inte heller råd.
2019-10-04, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Var är Schwarzenegger, ute och tänder grillen?

https://postimg.cc/68HP7Gqj
Ja han ska väl ha en mumsig oxfilé. Duger nog inte med fläskkarré.
2019-10-04, 04:25
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Du har inte funderat på att köpa ett tangentbord som tillåter användning av mer än hälften av skiljetecken som inte är utropstecken? Eller om du behöver stilistisk hjälp så kan du väl be din flickvän Greta™ om hjälp? Hon är förmodligen expert på det också. Jag lägger några extra utropstecken i en påse här, ifall du skulle få brist. Väl bekomme.
(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

Ja, jo. Det ligger säkert många snipers utplacerade längs vägen för att lönnmörda lilla Greta™. /Sarc. Off.

Notera att de tre personerna som är mest pro-Greta i denna tråd uppvisar generellt sett lite dåliga kunskaper i svenska, både vad gäller läsförståelse och förmågan att formulera sig i skrift. Antagligen är de en bra produkt av den svenska grundskolan, måhända påbörjat gymnasium - alltså en utbildningsnivå som motsvarar Gretas.

Vad gäller Greta: det är ingen som tror på prickskyttar, men jag kan tänka mig ensamma galningar som skulle vilja få sina 5 minuter i CBS. Sådana är inte helt ovanliga i USA. Men om vi inte kan se bilder från hennes förflyttningar i USA efter att hon kommet till Sverige så kan man ju börja fundera huruvida hon lever som hon predikar.
2019-10-04, 04:31
Medlem
DrLECTERs avatar
Det är skrämmande att höra vanligt folk nedvärdera Greta Thunbergs ställnings-
tagande och även gå så långt som till rena personangrepp.
Greta har läst en hel del och därmed säkert tyckt sig se vad som vi måste göra
så vi inte fördärvar den enda boplatsen vi har.

När människor blir så hatiska såsom vissa har utalat sig om Greta är för
argumenten tryter.
I mina ögon tycker jag att det Greta säger är bland det klokaste som sagts
på länge och jag är ingen miljöaktivist men jag skulle faktiskt kunna bli det
bara förhennes kunnande, tro och engagemang lyser så klart.

Greta sitter inte på alla svar men hon har satt sig in och läst mycket i detta ämne
Vem av oss andra kan hävda att vi gjort detsamma.

Hur framtiden kommer att bli för oss alla vet ingen men vi vet betydligt mer om
våra framtida problem tack vare sådana personer som henne.
Så mitt råd är att försök att när Greta säger något så måste vi äldre försöka tänka
oss in i hur det var när vi var unga.

Om så många människor runt om i världen engagerar sig i denna fråga tack vare
henne måste det ligga en bra bit av sanning i det och den får vi inte oss serverade
varje dag.

Dr L
Tror på Greta!
2019-10-04, 04:33
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Är det f.ö. någon som vet hur det gick med den svenske filmaren som följde med på Malizia II? Får han klämma in sig i baksätet på Teslan och brukar han ge ifrån sig andra livstecken, i form av Instagraminlägg eller vad som helst? (Kommer tyvärr inte ihåg vad han heter.)

Nathan Grossman heter han. Han är Gretas officiella ikonograf vad gäller film. Han behöver väl också inkomster.
2019-10-04, 04:36
Medlem
Greta är ett hot mot oljeindustrins vinster och mot de starka krafter i samhället som vill fördröja att åtgärder sätts in för att minska klimatförändringar. Dessa investerar mycket i lobbyföretag som ska passivisera folk och ifrågasätta forskningen.

De oresonliga motsättningarna fanns innan Greta började sin skolstrejkkampanj, som fick så överraskande stor spridning i världen. Det mesta av hatet mot Greta kommer ifrån den grundläggande motsättningen och kampanjen mot Greta visar hur lite fakta som finns i förnekarnas led. Noggrann forskning är inte deras favorit utan snarare lögner och tillmälen.

Allt beror på hur det nya läge som Gretaeffekten betyder har analyserats. Om det anses extremt viktigt att hon stoppas så kommer de att försöka stoppa henne på det ena eller det andra sättet.

Säkerhetsvakter hjälper bara mot oorganiserade, spontana hot.
2019-10-04, 04:40
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Trevligt att vi är överens om något. Jag är så trött på folk som pratar om konsensus och 97% hit och dit. Vetenskap är ingen popularitetstävling, och den är inte demokratisk. Nu är bara frågan: Vem törs förklara det för Greta™? Hon säger ju rent ut att hon över huvud taget inte lyssnar på information som ifrågasätter det som hon själv tror på.

(Jag vill inte vara petig, men plural av faktum är fakta. Och all befintlig vetenskap har inte fokuserat på vare sig jordens form eller på mänsklig påverkan av klimatet. Och runt skall vara rund.)

Einstein var en mot världen i början av sin relativitetsteori. Den räknades som bäst som kontroversiell av samlade hjärntrusten inom forskarvärlden ända fram till 20-talet. På den tiden var Newtons mekanik den allenarådande "sanningen".
2019-10-04, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairEnough
Var du på plats, eller ljuger du som vanligt? Och snälla du, i min och andra vettiga människors värld så är inte autist-Greta ens någonstans i närheten av att nämnas i samma mening som Anwar.

Kan bara säga, att Greta sa i Skavlan, att hon blev chockad av händelsen, så den var nog värre för henne, än vad några här har beskrivit.

Lita inte för mycket på olika videos av händelsen, det är sällan som videokameran lyckas filma allt som händer i en tillspetsad situation! Ofta sker saker utanför rutan.

Bäst vore om Greta nu började ha på sig en bra bröstkamera med ett längre minne, en sådan dokumenterar väl vad som händer, och allt fler poliser börjar använda en sådan. En filmande bröstkamera har också en viss avskräckande verkan, då motparten vet om att denne filmas!

Greta har rätt till sin upplevelse av det skedda! Så länge hon inte har egna livvakter, blir hon otrygg i en sådan här mer tillspetsad situation.
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-10-04 kl. 04:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in