Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-14, 20:41
  #109
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst
”På sätt och vis” glömde du behändigt nog bort. Sen är kraftfoder i form av spannmål ett tillskott och inget de får som stapelföda. Många gårdar är dessutom ekologiska idag och deras djur får inte spannmål överhuvudtaget som kraftfoder. Men industrialiseringen och hetsen inom delar av jordbruksnäringen är en annan diskussion. Att du framhärdar din gräsargumentation gör att du förtjänar en idiotförklaring.

Sakfrågan som jag tagit upp i flera inlägg är arealerna som skulle krävas för odling av växtbaserat protein jämfört med de som idag upptas av vall. Att många åkrar dessutom är s.k betesåkrar och inte lämpar sig för annat än vall har du förstås heller inte tänkt på.
Det börjar ta sig! I inlägg #91 förnekade du att kor utfodrades med spannmål och du har dessutom kallat mig ett och annat på vägen. I ovanstående inlägg erkänner du ju att jag har haft helt och hållet rätt hela tiden angående att kor utfordas med spannmål och annat kraftfoder vid sidan av vall. Utmärkt att du lägger dig platt här. Nu återstår det för dig att erkänna att spannmål är grässorter, något spm kan kontrolleras på wikipedia, nationalencyklopedin, eller i valfri botanisk lärobok. Jag har helt och hållet rätt här också. Om du accepterar detta kan vi gå vidare och diskutera fördelarna med ökat inslag av vegetavilier i kosten, och en hållbar djurhållning. Skulle föresten uppskatta om du håller samma artiga och sakliga ton som jag gör, och avhåller dig för meningslösa anklagelser om utcecklingsstörning, idioti, svarta riddare och cykloper. Klarar du det?

Jo föresten Mr. woods gav mig ju helt och hållet rätt i sak. Det där "på sätt och vis" får du diskutera med herrn i fråga. Han hade ingen argumentation mot mina teser. Bara stöd!
Citera
2019-10-14, 20:44
  #110
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Mina herrar, tycker ni inte att ni gräver er onödigt djupt ner i en sidodiskussion nu?

För att återknyta till topic som ställer frågan vad "globalisterna" kan tänkas ha för syfte med sin "veganpropaganda" så tycker jag att det trots allt har kommit fram en och annan intressant synvinkel i tråden.

Eftersom jag själv alltid har folierullen nära till hands så tror jag knappast att det kan vara en liten grupp anemiska veganer med B12-brist som ensamma lyckas driva denna "propaganda", utan här ligger antagligen ekonomiska intressen bakom, precis som det nästan alltid gör.

Veganism, som är en religion/ideologi, skall emellertid inte förväxlas med en helvegetarisk kosthållning, vilket jag misstänker är vad TS egentligen åsyftar.

Säkerligen går det att ha en hyfsat hälsosam kosthållning som lakto/ovo-vegetarian, särskilt om man också kan tänka sig att äta fisk, men en helvegetarisk kost tror jag är direkt olämpligt för de allra flesta i längden. Och om helvegetarisk kost nu är vad nämnda "globalister" förespråkar så tror jag definitivt att det är något fuffens med det, vad tror ni?
Nja, visst finns det de som förespråkar vegansm, men detär nog mest av etiska skäl, och jag tror väl inte det finns någonslags mäktig globalism bakom detta. Däremot finns det ju tänkande personer som förespråkar ökat inslag av vegatabilier i kosten, och det är ju vettigt.
Citera
2019-10-14, 23:24
  #111
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det börjar ta sig! I inlägg #91 förnekade du att kor utfodrades med spannmål och du har dessutom kallat mig ett och annat på vägen. I ovanstående inlägg erkänner du ju att jag har haft helt och hållet rätt hela tiden angående att kor utfordas med spannmål och annat kraftfoder vid sidan av vall. Utmärkt att du lägger dig platt här. Nu återstår det för dig att erkänna att spannmål är grässorter, något spm kan kontrolleras på wikipedia, nationalencyklopedin, eller i valfri botanisk lärobok. Jag har helt och hållet rätt här också. Om du accepterar detta kan vi gå vidare och diskutera fördelarna med ökat inslag av vegetavilier i kosten, och en hållbar djurhållning. Skulle föresten uppskatta om du håller samma artiga och sakliga ton som jag gör, och avhåller dig för meningslösa anklagelser om utcecklingsstörning, idioti, svarta riddare och cykloper. Klarar du det?

Jo föresten Mr. woods gav mig ju helt och hållet rätt i sak. Det där "på sätt och vis" får du diskutera med herrn i fråga. Han hade ingen argumentation mot mina teser. Bara stöd!


Gör dig inte dummare än vad du är. Kor utfodras med gräs...färskt, torkat eller i ensilage. Det var du som påstod att de utfodras med spannmål. Men det gör de inte lika lite som de utfodras med andra kosttillskott.

Mr Woods konstaterade att han hade svårt att få tag i kött från renodlade gräsbetesdjur. Men det är en annan diskussion hur djurhållningen ser ut på icke-ekologiska gårdar där bl.a kraftfoder från spannmål ges. Nu finns det faktiskt väldigt många ekologiska gårdar så jag vet att det inte är svårt att få tag i kött från rena gräsbetesdjur.

Försök att inte ducka min frågeställning vetja. Minns du den eller har du dribblat bort dig själv i dina gräsfunderingar? Hur stora arealer med växtbaserat protein krävs jämfört med de arealer som idag används för vallodling?
Citera
2019-10-15, 01:10
  #112
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nja, visst finns det de som förespråkar vegansm, men detär nog mest av etiska skäl, och jag tror väl inte det finns någonslags mäktig globalism bakom detta. Däremot finns det ju tänkande personer som förespråkar ökat inslag av vegatabilier i kosten, och det är ju vettigt.
Det är här jag inte håller med dig. Faktum är att jag inte alls är övertygad om att det skulle vara fördelaktigt för vare sig hälsa eller miljö att äta mer vegetabilier när jordbruket bedrivs som det gör idag. Hur kommer det sig i så fall att detta är vad TS "globalister" påstås förespråka, trots att man vet vilka enorma problem vi står inför om inte jordbruket inom kort ställs om till mer hållbara metoder?

Jag kan rekommendera SVT-dokumentären "Sista skörden" som tar upp problemet med hur de storskaliga jordbruken ödelägger de odlingsbara jordarna med sina enorma monokulturer. Man talar om jordar som är "döda", där ingenting kan växa utan konstgödsel, och fosforn kommer förr eller senare att bli en bristvara. Dessutom är det är ju som så att man inte kan dra mineraler ur jordarna i all oändlighet och förvänta sig att grödorna ändå skall vara lika näringsrika som de var när jorden var "frisk". De livsviktiga näringsämnen vi tar ur jordarna måste på något vis tillföras igen, och det mest hållbara alternativet verkar vara att låta dem återhämta sig genom att ligga i träda och att låta djur beta och gödsla dem naturligt.
Till råga på allt elände så förädlas och genmanipuleras grödorna till att ge mer avkastning genom större skördar och att tåla Monsantos bekämpningsmedel, inte för att bli så näringsrika som möjligt, och dessa bekämpningsmedel ställer till med problem på flera olika sätt.

Förespråkar man att en större del av kosten skall utgöras av vegetabilier samtidigt som man vet om att jordarna håller på att förstöras och att grödorna med tiden blir mer och mer näringsfattiga, så börjar åtminstone jag sträcka mig efter folierullen.
Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst

...

Mr Woods konstaterade att han hade svårt att få tag i kött från renodlade gräsbetesdjur. Men det är en annan diskussion hur djurhållningen ser ut på icke-ekologiska gårdar där bl.a kraftfoder från spannmål ges. Nu finns det faktiskt väldigt många ekologiska gårdar så jag vet att det inte är svårt att få tag i kött från rena gräsbetesdjur.

...

Här måste jag erkänna att jag inte vet exakt vad som krävs för att få kalla animaliska produkter "ekologiska", men jag trodde att allt som krävs är att fodret är odlat utan bekämpningsmedel, har jag fått det om bakfoten?
När jag själv skall handla kött letar jag inte nödvändigtvis efter EKO-märkning, utan vad jag framför allt är intresserad av är att djuren inte fått soja eller annat kraftfoder. I somras frågade jag "Gröna Gårdar" om hur de utfordrar djuren, och visst fick de soja i vintras efter den torra sommaren, så uppenbarligen kan detta förekomma även när det handlar om "ekologiskt" uppfödda djur.
Eftersom djur som utfodrats med bristfälligt foder kommer att ge ett näringsfattigt kött så handlar jag vanligtvis inte längre i butiken, utan direkt från gårdar som jag vet föder upp djuren på ett hållbart sätt.

Du slängde ut frågan om hur stora arealer som krävs för att framställa vegetabiliska proteinkällor kontra animaliska, berätta gärna mer om det om du sitter på sådan information! Den synvinkeln är nämligen i allra högsta grad intressant eftersom biotillgängligheten för vegetabiliskt protein är avsevärt mycket lägre än för animaliskt.

Så, ligger det någon "konspiration" bakom förespråkandet av en högre andel vegetabilisk föda? För egen del lutar jag åt att det som vanligt är ekonomiska intressen samt kanske också viljan att slutgiltigen helt kunna styra över tillgången på näringsämnen som visar sig, när man försöker övertyga folk att äta mindre kött och mer näringsfattiga grönsaker. Om syftet dessutom är att göra populationen svagare låter jag vara osagt, men själv är jag övertygad om att helvegetarisk kost är starkt förknippad med såväl fysisk som psykisk ohälsa.
__________________
Senast redigerad av Mr.Woods 2019-10-15 kl. 01:57.
Citera
2019-10-15, 07:24
  #113
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är här jag inte håller med dig. Faktum är att jag inte alls är övertygad om att det skulle vara fördelaktigt för vare sig hälsa eller miljö att äta mer vegetabilier när jordbruket bedrivs som det gör idag. Hur kommer det sig i så fall att detta är vad TS "globalister" påstås förespråka, trots att man vet vilka enorma problem vi står inför om inte jordbruket inom kort ställs om till mer hållbara metoder?

Jag kan rekommendera SVT-dokumentären "Sista skörden" som tar upp problemet med hur de storskaliga jordbruken ödelägger de odlingsbara jordarna med sina enorma monokulturer. Man talar om jordar som är "döda", där ingenting kan växa utan konstgödsel, och fosforn kommer förr eller senare att bli en bristvara. Dessutom är det är ju som så att man inte kan dra mineraler ur jordarna i all oändlighet och förvänta sig att grödorna ändå skall vara lika näringsrika som de var när jorden var "frisk". De livsviktiga näringsämnen vi tar ur jordarna måste på något vis tillföras igen, och det mest hållbara alternativet verkar vara att låta dem återhämta sig genom att ligga i träda och att låta djur beta och gödsla dem naturligt.
Till råga på allt elände så förädlas och genmanipuleras grödorna till att ge mer avkastning genom större skördar och att tåla Monsantos bekämpningsmedel, inte för att bli så näringsrika som möjligt, och dessa bekämpningsmedel ställer till med problem på flera olika sätt.

Förespråkar man att en större del av kosten skall utgöras av vegetabilier samtidigt som man vet om att jordarna håller på att förstöras och att grödorna med tiden blir mer och mer näringsfattiga, så börjar åtminstone jag sträcka mig efter folierullen.
Här måste jag erkänna att jag inte vet exakt vad som krävs för att få kalla animaliska produkter "ekologiska", men jag trodde att allt som krävs är att fodret är odlat utan bekämpningsmedel, har jag fått det om bakfoten?
När jag själv skall handla kött letar jag inte nödvändigtvis efter EKO-märkning, utan vad jag framför allt är intresserad av är att djuren inte fått soja eller annat kraftfoder. I somras frågade jag "Gröna Gårdar" om hur de utfordrar djuren, och visst fick de soja i vintras efter den torra sommaren, så uppenbarligen kan detta förekomma även när det handlar om "ekologiskt" uppfödda djur.
Eftersom djur som utfodrats med bristfälligt foder kommer att ge ett näringsfattigt kött så handlar jag vanligtvis inte längre i butiken, utan direkt från gårdar som jag vet föder upp djuren på ett hållbart sätt.

Du slängde ut frågan om hur stora arealer som krävs för att framställa vegetabiliska proteinkällor kontra animaliska, berätta gärna mer om det om du sitter på sådan information! Den synvinkeln är nämligen i allra högsta grad intressant eftersom biotillgängligheten för vegetabiliskt protein är avsevärt mycket lägre än för animaliskt.

Så, ligger det någon "konspiration" bakom förespråkandet av en högre andel vegetabilisk föda? För egen del lutar jag åt att det som vanligt är ekonomiska intressen samt kanske också viljan att slutgiltigen helt kunna styra över tillgången på näringsämnen som visar sig, när man försöker övertyga folk att äta mindre kött och mer näringsfattiga grönsaker. Om syftet dessutom är att göra populationen svagare låter jag vara osagt, men själv är jag övertygad om att helvegetarisk kost är starkt förknippad med såväl fysisk som psykisk ohälsa.


Det finns ekologisk odling och ekologisk djurhållning. Jag känner bara till gårdar som har både och när de är ekologiska. Så det innebär att djuren inte får antiobotika och spannmål som kraftfoder på ekologiska gårdar. Kraftfoder på spannmål fyller ingen annan funktion heller än att djuren ska växa snabbare och mjölka mer. Vilket går ut över kvaliteten på kött-och mejeriprodukter förstås. Den torra sommaren förra året får betraktas som en tillfällig nödsituation.

Det står en del intressant i länken nedan. Tar man även hänsyn till livsnödvändiga aminosyror så krävs hela 2.5 kg bönor för att det ska motsvara 200 g kött. Vilket innebär en kraftig överdos av kolhydrater.

Lägger vi ihop alla dessa uppgifter så innehåller 200 g kött tillräckligt med protein för att en människa ska må bra. Men det går åt 0,5 kg torkade bönor för att få lika mycket protein som kött.”

https://kostkunskap.blogg.se/2017/ju...-an-bonor.html

Så vi talar alltså om ca en faktor 10x när det gäller vad som krävs i form av växtbaserat protein för att ersätta animaliskt protein. Som förstås också skulle kräva konstgödsel med allt vad det innebär. Det är bara ignoranta clowner som för fram veganism som ett alternativ. Vare sig miljön eller människan mår bra av det.

Det råder ju ingen tvekan om att människors hälsa skadas av för mycket vegetarisk kost. Att det finns en veganagenda sponsrad av penningstarka krafter är lika uppenbart. Jag skulle dock säga att det främst handlar om kontroll. Livsmedel, energi och penningsystemet är formidabla kontrollverktyg för globalisterna.
Citera
2019-10-23, 15:46
  #114
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst
Gör dig inte dummare än vad du är. Kor utfodras med gräs...färskt, torkat eller i ensilage. Det var du som påstod att de utfodras med spannmål. Men det gör de inte lika lite som de utfodras med andra kosttillskott.

Mr Woods konstaterade att han hade svårt att få tag i kött från renodlade gräsbetesdjur. Men det är en annan diskussion hur djurhållningen ser ut på icke-ekologiska gårdar där bl.a kraftfoder från spannmål ges. Nu finns det faktiskt väldigt många ekologiska gårdar så jag vet att det inte är svårt att få tag i kött från rena gräsbetesdjur.

Försök att inte ducka min frågeställning vetja. Minns du den eller har du dribblat bort dig själv i dina gräsfunderingar? Hur stora arealer med växtbaserat protein krävs jämfört med de arealer som idag används för vallodling?
Så nu har du förstått att jag hela tiden har haft helt rätt i att kossor äter havre och annan spannmål. Vad duktig du är!

Nu skall du bara förstå att jag också hade helt rätt i att spannmål är grässorter också, så kan jag sedan förklara för dig varför uppfödning av kor kräver landarealer!
Citera
2020-01-25, 23:55
  #115
Medlem
Ett av syftena är att försvaga männen, för att lättare bana väg för nya världsordningen. När män slutar äta kött minskar deras testosteronnivåer. Soja innehåller mycket växligt östrogen, som agerar som vanligt östrogen i människokroppen.
Kolla bara utveckligen av testosteronnivåer i västerländska män sedan bara några årtionden tillbaka, de har sjunkit rejält.
Man vill utplåna manliga energi helt enkelt. Svaga män, svag nation.
Alla jävla soyboys nu för tiden med chipstuttar och avsaknad av käke, som står helt handfallna när svenska kvinnor blir våldtagna av kompetensregnet. Det är så ett folk dör ut, när männen inte längre slåss tillbaka.
Citera
2020-01-27, 15:38
  #116
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Varför vill de egentligen minska köttkonsumtionen?

Jag har två teorier:
1) De vill minska köttkonsumtionen så att världens befolkning kan öka ännu mer => fler som kan slava
2) De vill försvaga folken (främst vita). I sin ungdom insåg Gandhi att indiernas kost, som i hög utsträckning var vegetarisk, var ett stort problem. Den gjorde indierna både fysiskt och mentalt svaga och försvårade ett uppror mot britterna.

Vad tror Flashback? Stämmer det eller finns det andra skäl?

Problemet är att du saknar förståelse för världen och utvecklingen. Dude. Din hjärna utvecklas inte av kött, transfetter proppat med antibiotika. Du får en stroke.

Vet du hur mycket energi det tar att föda upp alla djur för den överbefolkade världen? Resurserna som går åt kallas för utrotning. Naturen är numera en del av människan och det är där skon klämmer. Tortyrkammare, föroreningar, narcissism.

Det finns 70.000 kombinationer i växtriket. Pringles bacon är vegansk samt Burger Kings bea. Mina hamburgare skulle ni njuta av. Att bränna ner regnskogar för att servera ohälsosam mat är vansinne. Det bidrar till försämrad hälsa idag. Är det kannibalism som gäller om hundra år?

Hur ser ni på en big mac, om det fanns en vegansk variant som smakar exakt likadant. Skulle ni välja djurplågeri i alla fall?

Ja. Hälsosammare mat är lite dyrare förstås. Men inte länge till bondläppar.


P.S. De starkaste djuren är veganer. Att imitera carnivorer i ett beteende gör er inte till carnivorer. I would kick your f***ing asses.
__________________
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-01-27 kl. 15:54.
Citera
2020-01-27, 16:02
  #117
Avstängd
Giant Squids avatar
Färska rapporter i nyhetsflödet säger att köttätandet minskar kraftigt i England och USA.
Citera
2020-01-27, 16:41
  #118
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Varför vill de egentligen minska köttkonsumtionen?

Jag har två teorier:
1) De vill minska köttkonsumtionen så att världens befolkning kan öka ännu mer => fler som kan slava
2) De vill försvaga folken (främst vita). I sin ungdom insåg Gandhi att indiernas kost, som i hög utsträckning var vegetarisk, var ett stort problem. Den gjorde indierna både fysiskt och mentalt svaga och försvårade ett uppror mot britterna.

Vad tror Flashback? Stämmer det eller finns det andra skäl?

Inget svårt att svara på din fråga. Två huvudanledningar.

1. Kött är en utmärkt näringskälla och anledningen till att globalisterna vill förstöra djuruppfödningsindustrin är att de vill få mindre näring i omlopp. Tittar man rent historiskt så har globalisterna används sig av hungersnöder för att styra eller slå ut folk. Slå ut matproduktionen och du har massa hungringa människor som gör vad som helst. Med den industriella matproduktionen så är det mycket mindre sannolikt att man kan skapa en hungersnöd eftersom människan har blivit flerfaldigt mycket mer effektiv på att producera föda. Ta bort den mest effektiva näringskällan kött, så har man kommit en bra bit på vägen. Tar man bort kött så skulle man utan tvekan få problem med att nära den stora befolkningsmängden vi har idag.

2. Hålla befolkningen i schack. Under Sovjettiden så var folket ständigt undernärda rent artificiellt. Den kända brödkön var inte ett systemfel utan en medveten strategi för att hålla folk utmattade och oförmögna att göra motstånd. Detta beskrivs i sion den vises protokoll, vilket var skriven före sovjettiden.

Man hitta flertal exempel på detta i historien, Ukraina, Frankrike, Nordkorea, Sovjet osv.
Citera
2020-02-01, 11:54
  #119
Avstängd
wwrs avatar
63% av veganer är kvinnor. (37% män, förstås)
https://www.plantbasednews.org/opini...more-men-vegan

Man markerar mot män. Precis som med klimatbudskapet (fast tydligare där). Man splittrar män och kvinnor.
Citera
2020-02-01, 11:59
  #120
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Dels är köttproduktionen skadlig för miljön, dels är det omoraliskt att döda djur om man inte måste.
Så kor och får som går ute och betar är alltså dåligt för miljön?
Jaha där lärde jag mig något nytt....
Mina hobbies är att döda djur dvs jakt och fiske, vad tycker du att jag ska göra på min fritid istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in