Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-10-19, 20:30
Bannlyst
Generellt kan man säga om dom här två låtarna att det var mkt mkt rörigt, och:
- det pågick mellan 2014-2016
- det spelades in på många olika ställen (b.la. i The Dustward-studion)
- det mixades på två ställen (The Dustward och hemma hos mig)
- det är många inblandade som spelar (totalt ca. 8 personer)

Genre? Jag vet inte riktigt. "Popkraut" kallade någon för det nyligen. Jag är nog beredd att hålla med.

Det jag har mixat är mixat i Cubase, och även i The Dustwards användes Cubase. Där med en del analoga effekter osv. Jag kör tyvärr bara 100% digitalt då jag mixar. Det ska bli ändring på det framöver.

Twisted Nerves - Invisible Man
https://www.youtube.com/watch?v=DnXqVwW9WbA

Låten handlar om sociala problem, socialt utanförskap och panikångest. Jag har "producerat", arrangerat musiken, gjort gitarrdelarna och spelar gitarr och orgel. Och gjort videon.

Twisted Nerves - Take Me to the Sun
https://www.youtube.com/watch?v=dCLLqBxlryo

En lite mer positiv låt! Jag har "producerat", mixat, arrangerat musiken, gjort gitarrdelarna + orgeln, fixat lite flummiga "effekter" osv. och spelar gitarr och orgel. Och gjort "videon" (!!!).

Invisible Man
I am nothing in a crowd
Who's the fool who makes no sound?
No one knows me the way I am
Sometimes you see me now you don't

On my own in the end zone
Where is the key to keep me free from danger?

I don't even know myself
Why do I fear? I have to disappear
What can I do to play it safe?
Sometimes you see me now you don't

Where am I going? I'm on my way now
Somewhere I can't be
Out of sight, out of reach
The Invisible Man is me

I rather live another life in many ways
I rather be another face
'Cause I am

Take Me to the Sun
Disconnected for a long time
Now I'm high on a cloud
The walls of my mind are coming down now
I have longed for peace and love
A new day breaks free for you and me
I'm not ready to die

Take me to a higher ground of love
Take me to the chapel in the fields
Take me to the sun
Lonely days are gone for me

Can you feel it? I still don't believe it
Is this real love?
I can see through the mirror glass
Never look into the past
From here today I'm gonna stay
I'm not ready to die

Take me to the sun

I was lost in a thing called life
Just another man to die
I tried to a find the door to another space and time
I learned to run away from it all

Disconnected for a long time
I'm still high on a cloud
The walls of my mind are coming down now
I have longed for peace and love
A new day breaks free for you and me
I'm not ready to die

Take me to the sun

Take me to the sun
Take me to the sun
Take me to the sun
Citera
2019-10-19, 20:44
Bannlyst
Otroligt modigt av dig att offentliggöra ditt verk såhär med tillhörande video och allt. Har skrubbat igenom Invisible Man och jag gillar ljudet starkt, men jag kan inte lyssna på hela just nu då jag ser 2001: A Space Odyssey. Känns som helgerån att pausa den för att lyssna på din musik, men, se det från den ljusa sidan: Detsamma gäller även för den bästa låten i världen.

Ska lyssna strax.
Citera
2019-10-20, 02:32
Medlem
kalkryggars avatar
Soundet var ju störtskönt. Sången skulle jag vilja att någon sa åt dig att jobba på uttalet och få en jämnare styrka i rösten (du eller den som sjunger).

Annars nice! Borde inte du göra mycket mer musik?
Citera
2019-10-20, 09:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborsten
Otroligt modigt av dig att offentliggöra ditt verk såhär med tillhörande video och allt. Har skrubbat igenom Invisible Man och jag gillar ljudet starkt, men jag kan inte lyssna på hela just nu då jag ser 2001: A Space Odyssey. Känns som helgerån att pausa den för att lyssna på din musik, men, se det från den ljusa sidan: Detsamma gäller även för den bästa låten i världen.

Ska lyssna strax.

Har du lyssnat nu?
Citera
2019-10-20, 09:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Soundet var ju störtskönt. Sången skulle jag vilja att någon sa åt dig att jobba på uttalet och få en jämnare styrka i rösten (du eller den som sjunger).

Annars nice! Borde inte du göra mycket mer musik?

Tack för responsen. Det uppskattas väldigt mycket!

Jag har lite svårt att göra musik eftersom jag på helt egen hand liksom inte har någon som helst chans att "konkurrera" med dom artister/band jag tycker är bäst. Men det duger kanske att vara hälften så bra som dom? Vet inte riktigt.

Det är INTE jag som sjunger eller är med i videon då. Det framgår väl i texten om man läser allt. Uttalet är väl dom det är. Men tänk på att dåligt, "gulligt" uttal är en bidragande faktor till att svensk musik blivit så pass populär som den ändå är utomlands.

Jag gör en del musik fortfarande, men jag/vi jobbar inte så snabbt kan man väl säga. Jag påtar numera även med en del "ljudkonst" (det lär INTE bli mycket royalties på det, om man säger så!). Det KAN bli en "stor" spelning på Fylkingen, eller något liknande, om 10 år eller så.

Här är en låt som jag mixade ihop (och la lite pålägg: la ny bas och lite extra gitarrer) förra sommaren. Nu i efterhand låter det rätt "B" tycker jag, men det är en ok låt. Det är två "musiker" som sångaren/låtskrivaren/orgelspelaren (i det här fallet) hittat via internet som spelar trummor och gitarr. Jag vet inte ens vilka det är.

Jag fick riktigt dåligt ljudmaterial att jobba med. Svårmixat, men det blev väl ok under omständigheterna får man väl säga ändå. Helt bedrövligt slut med buggiga "klick" i delayet. Men det får man (tydligen) leva med. Jaja.

Notera att "projektet" har bytt namn också! Från Twisted Nerves till Ship of Doom. Rörigt ska det vara. Varför ha samma namn liksom?

Ship of Doom - I Can't Stay (2018)
https://soundcloud.com/overground-pr...om-i-cant-stay
Citera
2019-10-20, 10:52
Bannlyst
Postar lite gamla grejer som INGEN lyssnar på eftersom jag inte förnedrar mig själv genom att marknadsföra mig själv och musiken via facebook osv.

Miljardprogrammet - Miljardprogrammet (2013)
https://soundcloud.com/overground-pr...jardprogrammet

Någon slags punk/hardcore. Vi spelade in med extremt simpel utrustning och rätt dåliga mikrofoner. Jag mixade alltsammans. Jag spelar trummor och en gitarr på det här. Min gitarr är ju ett kapitel för sig. Jag spelade på en Gibson Marauder från 1976 och en Super Twin Reverb (Ted Nugent! 180W Det finns troligen ingen gitarrförstärkare med högre volym än den?) tillsammans med en Himmelstrutz Gramps-pedal. Feta grejer! I den lokalen vi var i då tog gitarren in radio i förstärkaren ibland. Det är lite oklart hur det går till för mig, men så var det. Rundgång, och brus, i 180 var det i alla fall.

Jag använde triggers för bastrumman och virveln eftersom trumljudet var så pass kass. EZdrummer 2 användes som triggers till trumorna. Det var rätt VÄLDIGT svårt att få till dom där triggerserna bra, men det gick till slut. Vad trigger-grejen heter kommer jag inte ihåg alls tyvärr. Det var någon gratisgrej i alla fall.

Svårt projekt att få till eftersom vissa saker som var inspelade låg i osynk med varandra (det hade spelats in på olika utrustning sas.)

Det här finns släppt på "spotify" och andra digitala grejer. Det finns även på bandcamp. Det är världens sämst säljande skiva! Vi har sålt ETT digitalt exemplar av det. Dvs. det är troligen oavgjort med en del andra världens sämst säljande skivor.

Jag - Stråktesting (2013)
https://soundcloud.com/overground-pr...s/straktesting

Den här gjorde jag då jag skulle lära mig Cubase ordentligt, 2002. Jag följde en PDF-tutorial osv. Jag började att göra musik på C64 och sen fortsatte jag på Amiga, i den sk. "demoscenen". Den här låten är ju ganska inspirerad/influerad av såna grejer. Jag testade någon slags stråk-VST-grej i det här. Det låter inte särskilt bra tycker jag. Men det är väl ok för att egentligen vara nybörjare på Cubase. Jag förstår dock inte varför det är så distat, det som ligger på soundcloud. Det kanske är så i wav-filen med. Ingen aning ärligt talat.
Citera
2019-10-20, 20:22
Medlem
boll-svantes avatar
Nej men hej, det är ju du från (FB) Varför gillar inte folk bra musik idag?

Jag tror helt klart att det skulle finnas en publik för detta om ni lyckas marknadsföra den på rätt sätt. Men det är extremt få views på dessa uppladningar. Jag fick fler views än så på några månader på plojlåtar jag spelade in och laddade upp på enbart bitchute som ju är en mycket mindre plattform än Youtube. Och detta utan att nämna ett ord om dem på några sociala medier alls.

Har ni ens berättat för någon att ni gör musik?
Citera
2019-10-20, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Nej men hej, det är ju du från (FB) Varför gillar inte folk bra musik idag?

Jag tror helt klart att det skulle finnas en publik för detta om ni lyckas marknadsföra den på rätt sätt. Men det är extremt få views på dessa uppladningar. Jag fick fler views än så på några månader på plojlåtar jag spelade in och laddade upp på enbart bitchute som ju är en mycket mindre plattform än Youtube. Och detta utan att nämna ett ord om dem på några sociala medier alls.

Har ni ens berättat för någon att ni gör musik?

Nä. Vi har inte berättat för någon att vi gör musik direkt.

Jag *vägrar* använda mig av "sociala medier" för någon slags "marknadsföringskampanj" osv. Det är förnedrande. Men jag har ett (tillfälligt, kommer radera det) konto på facebook där jag faktiskt la ut lite om det. Det var väl 10-12 pers som verkade bry sig. Dom få som lyssnade verkade tycka att det var väldigt bra. Och en vän som är den som jag kanske har allra mest musikalisk respekt för av alla delade det själv på facebook och skrev en väldigt fin text om det. Han gillar't! Det räcker egentligen så för mig. Ingen av oss orkar med någon seriös "marknadsföring" på internet. Det är inte direkt någon som bryr sig om många lyssnar på det heller. Men egentligen är det ju så pass bra så att det lär finnas en *viss* publik för det i alla fall. Folket borde höra det!

Men jag ska kika på bitchute. Tack för tipset. Återkommer med resultatet senare.
Citera
2019-10-20, 22:18
Bannlyst
Nu finns det uppe på bitchute:
https://www.bitchute.com/video/PZxpWUNJDwkY/

EDIT: det låter spontant som det blev rätt kasst ljud på det hela. Orkar inte lyssna ordentligt. Men det är inte så noga. Folk är vana vid dåligt ljud på internet.

Det här med att promota musik på internet är inte riktigt våran grej. Finns det någon som vill bli promotor för det här? Ni får 50% av alla royalties! Dvs. minst till en halv snusdosa, om vi har tur.
Citera
2019-10-20, 22:44
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Nu finns det uppe på bitchute:
https://www.bitchute.com/video/PZxpWUNJDwkY/

Jag ser att du lade din kanal på kategori "other", se till att byta den till "music", och se till att videon ligger under "music" också, så ser folk den när de kollar nya videos under kategorin.

Edit: Lägg gärna till en iögonfallande profilbild också, kanaler som nyligen laddat upp och har en bild flashar förbi längst upp på sidan.
Senast redigerad av boll-svante 2019-10-20 kl. 22:48.
Citera
2019-10-20, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Jag ser att du lade din kanal på kategori "other", se till att byta den till "music", och se till att videon ligger under "music" också, så ser folk den när de kollar nya videos under kategorin.

Edit: Lägg gärna till en iögonfallande profilbild också, kanaler som nyligen laddat upp och har en bild flashar förbi längst upp på sidan.

Aha. Tack för hjälpen. Jag vetefan om jag har någon iögonfallande profilbild direkt. Eller, det var det jag tänkte att den här var. Fast den gör sig extremt dåligt. Jag ska byta. Hittade inte den jag letade efter.

EDIT: jag hade en "iögonfallande" bild som jag laddade upp. Det står "Smoke crack for the glory of Satan" på den men det syns inte riktigt. Får försöka fixa det.

EDIT2: "iögonfallande" borde den vara nu iaf. Men det representerar ju inte musiken särskilt bra:
https://static-3.bitchute.com/live/p...SuF_medium.jpg

EDIT3: fem views nu! Det rullar på!
Senast redigerad av realFEZ 2019-10-20 kl. 23:11.
Citera
2019-10-24, 18:57
Bannlyst
Fy fan vad bra det här är. Lyssnat på dom två första ett par gånger nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in