Citat:
Ursprungligen postat av
Ondahamstern
Du visar återigen på att du anser att man kan kalla olika folkgrupper för vad man vill.
Det kan man, men det innebär inte att det finns en poäng med att göra det.
Citat:
Irländare är irländare, en enorm majoritet av den lever i en republik och fortsätter det engelska parlamentet att agera som de gör och får du som du vill så kommer Irland att enas inom vår livstid.
Att de är irländare innebär inte att deras flertusenåriga ursprung kan förnekas. Att Irland enas har jag inga problem med.
Citat:
Det är ju du som säger att man ska kalla olika kulturella och etniska grupper för vad man vill, så med andra ord så är du okej med att man kallar kineser för svenskar.
Du gör som du vill, det struntar jag högaktningsfullt i. Jag finner diskussionen mest tröttsam.
Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Problemet med ditt resonemang är att det inte kan hantera att britterna, och i stort sett samtliga folk som har egna nationalstater i Europa i modern tid - de facto uppstått genom blandning av många olika migrationsströmmar. De allra flesta av dagens britter/engelsmän är inte ättlingar till kelter, och inte heller kulturellt keltiska. Fransmännen är inte mangrant ättlingar till frankerna eller gallerna och inte så kulturellt enhetliga som man kan tro. Dagens etniska svenskar är inte överlag ättlingar till istidsjägarna eller de människor som bodde här på bronsåldern, osv.
Jo, jag anser att jag i mycket hög utsträckning är ättling till dem som bodde här under bronsåldern. Det finns ingen anledning att betvivla den saken. Och även om så ej vore fallet utgör inte detta på minsta sätt ett argument för fortsatt rasblandning i Europa. Det vore ju rent trams.