Flashback bygger pepparkakshus!
2019-11-19, 03:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det var väl detta som hände?:

Två unga tjejer kom till scen och höll tal, men de tackade nej till priset på uppdrag av Greta. Så uppfattade jag det i alla fall.

Det var fint. Principfast!
2019-11-19, 03:43
Medlem
Horby-kvinnans avatar
https://www.expressen.se/nyheter/kli...-ta-det-lugnt/
Svenska kappseglarens råd till Greta: Ta det lugnt
Citat:
Pia L'Obry har kappseglat ensam över Atlanten.

Nu följer hon Gretas resa och säger att förhållandena kan bli tuffa men att hon har stor tilltro till besättningens erfarenhet.

– Vädret är inte linjärt, utan lever sitt eget liv, och man måste ständigt anpassa sig efter förhållandena.
– Jag är säker på att Greta och besättningen får bra hjälp med väderprognoser och att välja rutt. Det är fint att hon har många som hjälper henne.
– Hon kommer att ha lärt sig massor av att leva i ett eget litet ekosystem – du har den mat, den el och det vatten du har. Det är en bra livsmetafor för det hon pratar om och nu upplevt själv.
Citat:
Ursprungligen postat av FairEnough
Snarare kalhygge iom att hon är ett underutvecklat barn..
Snarast att Greta Thunberg är överutvecklad. Hur många 16-åringar med hennes förmåga kan du finna?
Ditt sjuka hat, din störda avundsjuka, rörande en 16-åring som Thunberg leder således ingen annan vart än tillbaka till den egen underutvecklade hjärna och oförmåga att förstå.
2019-11-19, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horby-kvinnan
https://www.expressen.se/nyheter/kli...-ta-det-lugnt/
Svenska kappseglarens råd till Greta: Ta det lugnt
– Jag är säker på att Greta och besättningen får bra hjälp med väderprognoser och att välja rutt. Det är fint att hon har många som hjälper henne.
– Hon kommer att ha lärt sig massor av att leva i ett eget litet ekosystem – du har den mat, den el och det vatten du har. Det är en bra livsmetafor för det hon pratar om och nu upplevt själv.
Snarast att Greta Thunberg är överutvecklad. Hur många 16-åringar med hennes förmåga kan du finna?
Ditt sjuka hat, din störda avundsjuka, rörande en 16-åring som Thunberg leder således ingen annan vart än tillbaka till den egen underutvecklade hjärna och oförmåga att förstå.

Oj det var helvete vad du tog i!
Mitt ”sjuka hat och störda avundsjuka” 😂😂😂
Jag konstaterar bara att hon är kroppsligt underutvecklad, var hittar du hatet i det?
Och min hjärna är alldeles utmärkt, tack så mycket!
Senast redigerad av FairEnough 2019-11-19 kl. 03:58.
2019-11-19, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Malizia II var framme vid Azorerna efter ca 5-6 dagar:

https://www.facebook.com/gretathunbe...6965527337935/
(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Därefter åkte de två båtarna åt olika håll.

Jag utesluter inte att kapten för miltärfartyget fått order att hålla ett öga på Malizia II under några dagar, men det var inget exklusivt följefartyg. HNLMS Snellius var på väg mot ett uppdrag i Karibien.

Ja, fast dels så gick HNLMS Snellius med låg fart för att hålla jämna steg med Malizia II och vid flera tillfällen låg ganska nära Malizia II, inom undsättningsavstånd så att säga, 3-10 sjömil.
Med tanke på att HNLMS Snellius är snabb så är det att spilla tid i onödan att ligga och skugga en segelbåt bara så där.

Dessutom så skulle HNLMS Snellius ha valt en annan kurs ifrån början om hon skulle gått direkt mot Karibien. Och genom att följa Malizia II så gjorde hon en omväg. Men att hon var listad för ett länge efterlängtat sjömätningsuppdrag i Karabien sedan lång tid tillbaka är ju sant. Hela Karibien, dvs Västindien är ju dåligt uppmätt sjöfartsmässigt och med modern teknik så vill man väl mäta upp havsbottnarna så mycket det går. Och inte minst för tex vrakletning mm.

Nu kan det ju vara så att F-104 Méndez Núñez, ska agera som skugga efter La Vagabonde så snart de har hunnit upp henne. Och att någon amerikansk atomubåt har skuggat La Vagabonde första biten.
Kursvalet för F-104 är ju lite orimligt med tanke på att de kunnat ta den nordligare rutten och sparat en hel del i distansminuter räknat. Fast besättningen kanske ville ha det bättre vädret ? I så fall så var ju den sydligare rutten mera lämplig
Om F-104 Méndez Núñez nu kommer att göra strandhugg på Kanarieöarna eller inte återstår att se, men hemmahamnen är Ferrol i norra Spanien. Befälet ombord bestämmer ju i princip helt över fartyget.

Malizia II var kanske skuggad av samma atomubåt ifrån Azorerna och hem till New York, de har ju en stor hamn för ubåtar i Kings Bay Base, Georgia, USA

Jag menar att det är ju många länder inblandade här, dels Australien eftersom paret är ifrån Australien. Dels Frankrike eftersom La Vagabonde har en fransk flagga. Dels Spanien eftersom det finns en inbjudan till Spanien. Dels USA eftersom de hade avseglingshamn ifrån USA.
Man kan ju tänka sig krigsrubrikerna i Australien MSM om något händer La Vagabonde
Jag menar det är en baggis att avdela en atomubåt för det uppdraget. De är ute på uppdrag hela tiden ändå, övningar alltså. Och besättningen ska vara tränad att utföra räddningsuppdrag ute på öppet hav.

Annars har man väl i fredstid inte utfört något räddningsuppdrag med en ubåt. Mycket pga att man har trångt om plats ombord på en ubåt. Man har normalt inga lediga kojer ombord. Jag känner inte till någon sådan händelse där en ubåt utfört något sådant räddningsuppdrag.

Den andra fregatten F-102, Almirante Juan de Borbón, som troligen ligger kvar vid Palma har figurerat en del kring Frontex Operation Sophia om att spana på Medelhavet efter flyktingar på gummijollar
Både F-102 och F-104 ska ha deltagit i NATO-övningar med US Navy, med utgångshamn Norfolk, tidigare, de har bla samma missilsystem Aegis. Och de sammanlänkat spaningen och eldgivningen

Bägge torde vara snabba, över 25 knop lär de klara av, och det även på riktigt långa distanser, och även i relativt dåligt väder och sjögång
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Youtube-paret verkar vara sådana där festprissar och en av dem höll väl på att dö när de åkte med en tre månaders bebis till USA. Den enda som går att lita på är väl Nikki Henderson. Om det inte vore för de andra syltryggarna som krävde tropiskt väder, så skulle sällskapet redan vara halvvägs på väg till Spanien. Jag följde med en annan segelbåt som åkte norrut och den båten har redan passerat Azorerna.
Fast jag antar att det då rörde sig om en betydligt snabbare segelbåt, med kanske högre rigg, fler segel och mera segelyta. Jag tror inte att La Vagabonde är så värst snabb, kanske mera designad för bekvämlighet eller att vara lättseglad, osv

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nej, nu BLIR det både storm och sjösjuka. En tuffare tripp helt enkelt. Var lite för enkelt andra vägen.
Det är först nu som Greta får sitt elddop.

Om de har tur och kan navigera mellan stormarna så då går det nog hyfsat. Men ett stort problem ser jag som hennes låga hastighet, det ser ut som en båt som inte kan seglas så fort tyvärr. Hon kan bli jagad och upphunnen av en storm som de inte kan undkomma pga sin låga fart.
Hon kan också bli klämd mellan två stormar, och om de smälter samman de kan bli mycket gropig sjö. Sjön "virvlar och kokar" säger man. Dessutom så blir det då också kraftiga hårda kastvindar som växlar riktning mycket hastigt och knäcker riggen. Sitter man i sådana vindar så är det bäst att reva seglena och vänta ut eländet..

Knäcker de riggen, dvs masten, så måste de ha assistans. Man kan nämligen inte reparera den ombord. Nä man slänger oftast alltihopa av den trasiga riggen överbord och inväntar assistans
Senast redigerad av DrSvenne 2019-11-19 kl. 04:12.
2019-11-19, 06:08
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horby-kvinnan
[/indent]Snarast att Greta Thunberg är överutvecklad. Hur många 16-åringar med hennes förmåga kan du finna?
Tycker du att Greta ser ut som en normal snart 17-åring?
2019-11-19, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nej, nu BLIR det både storm och sjösjuka. En tuffare tripp helt enkelt. Var lite för enkelt andra vägen.
Det är först nu som Greta får sitt elddop.

Min gissning är att hon kommer att älska vädret. Pappa Svante däremot kommer nog att ligga och kräkas sig igenom allting.

- Pappa! Pappa! Vi åker en gång till!
2019-11-19, 06:51
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Min gissning är att hon kommer att älska vädret. Pappa Svante däremot kommer nog att ligga och kräkas sig igenom allting.

- Pappa! Pappa! Vi åker en gång till!
Under svåra strapatser visar Greta att barnen, speciellt flickor, egentligen är mer mogna än föräldrarna att möta problem. Det blir jättespännande om hon hinner till konferensen och till sist applåderar alla åt hennes tal, nästan som i en Hollywoodfilm.

(20% av våra EU-pengar kommer gå till klimatet nästa år, totalt runt motsvarande 300 miljarder kronor om jag förstått rätt)
Senast redigerad av wwr 2019-11-19 kl. 07:05.
2019-11-19, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Under svåra strapatser visar Greta att barnen, speciellt flickor, egentligen är mer mogna än föräldrarna att möta problem. Det blir jättespännande om hon hinner till konferensen och till sist applåderar alla åt hennes tal, nästan som i en Hollywoodfilm.

(20% av våra EU-pengar kommer gå till klimatet nästa år, totalt runt motsvarande 300 miljarder kronor om jag förstått rätt)

Problem? Seglingen ska nog ses som ett kul berg-och-dalbaneåk.

Nu är jag i alla fall övertygad om att vi har passerat Peak Greta, och kan se fram emot att hon sakta glider in i medieskuggan.
2019-11-19, 08:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Nu är jag i alla fall övertygad om att vi har passerat Peak Greta, och kan se fram emot att hon sakta glider in i medieskuggan.
Inte så konstigt då hon närmar sig 18 år och myndighetsåldern med stormsteg. Att lajva 12 år och barn blir bara sjukt om du är myndig. Greta fyller 18 år den 3 januari 2021.
2019-11-19, 08:29
Medlem
wwrs avatar
Citat:

Hon kommer att ha åldern mot sig. Hon blir vuxen och alltså mindre pålitlig enligt sitt eget resonemang. Även medialt missgynnas hon då. Igår läste jag om en fransk kille som var nio år gammal och hade börjat skriva på sin avhandling om elektroteknik.
2019-11-19, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inte så konstigt då hon närmar sig 18 år och myndighetsåldern med stormsteg. Att lajva 12 år och barn blir bara sjukt om du är myndig. Greta fyller 18 år den 3 januari 2021.

Då får hon väl mönstra på någon havskappseglingsbåt våren 2021 och leva klimatfritt för överskådlig tid framöver.
2019-11-19, 12:40
Medlem
Giant Squids avatar
Helgon, tidsresenär, alien?
Frågorna hopar sig bland nätkonspiratorerna.
Greta fångad på bild som guldgrävarunge i Yukon 1898.

https://metro.co.uk/2019/11/19/greta...hoto-11180135/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in