Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Malizia II var framme vid Azorerna efter ca 5-6 dagar:
https://www.facebook.com/gretathunbe...6965527337935/
(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)
Därefter åkte de två båtarna åt olika håll.
Jag utesluter inte att kapten för miltärfartyget fått order att hålla ett öga på Malizia II under några dagar, men det var inget exklusivt följefartyg. HNLMS Snellius var på väg mot ett uppdrag i Karibien.
Ja, fast dels så gick HNLMS Snellius med låg fart för att hålla jämna steg med Malizia II och vid flera tillfällen låg ganska nära Malizia II, inom undsättningsavstånd så att säga, 3-10 sjömil.
Med tanke på att HNLMS Snellius är snabb så är det att spilla tid i onödan att ligga och skugga en segelbåt bara så där.
Dessutom så skulle HNLMS Snellius ha valt en annan kurs ifrån början om hon skulle gått direkt mot Karibien. Och genom att följa Malizia II så gjorde hon en omväg. Men att hon var listad för ett länge efterlängtat sjömätningsuppdrag i Karabien sedan lång tid tillbaka är ju sant. Hela Karibien, dvs Västindien är ju dåligt uppmätt sjöfartsmässigt och med modern teknik så vill man väl mäta upp havsbottnarna så mycket det går. Och inte minst för tex vrakletning mm.
Nu kan det ju vara så att F-104 Méndez Núñez, ska agera som skugga efter La Vagabonde så snart de har hunnit upp henne. Och att någon amerikansk atomubåt har skuggat La Vagabonde första biten.
Kursvalet för F-104 är ju lite orimligt med tanke på att de kunnat ta den nordligare rutten och sparat en hel del i distansminuter räknat. Fast besättningen kanske ville ha det bättre vädret ? I så fall så var ju den sydligare rutten mera lämplig
Om F-104 Méndez Núñez nu kommer att göra strandhugg på Kanarieöarna eller inte återstår att se, men hemmahamnen är Ferrol i norra Spanien. Befälet ombord bestämmer ju i princip helt över fartyget.
Malizia II var kanske skuggad av samma atomubåt ifrån Azorerna och hem till New York, de har ju en stor hamn för ubåtar i Kings Bay Base, Georgia, USA
Jag menar att det är ju många länder inblandade här, dels Australien eftersom paret är ifrån Australien. Dels Frankrike eftersom La Vagabonde har en fransk flagga. Dels Spanien eftersom det finns en inbjudan till Spanien. Dels USA eftersom de hade avseglingshamn ifrån USA.
Man kan ju tänka sig krigsrubrikerna i Australien MSM om något händer La Vagabonde
Jag menar det är en baggis att avdela en atomubåt för det uppdraget. De är ute på uppdrag hela tiden ändå, övningar alltså. Och besättningen ska vara tränad att utföra räddningsuppdrag ute på öppet hav.
Annars har man väl i fredstid inte utfört något räddningsuppdrag med en ubåt. Mycket pga att man har trångt om plats ombord på en ubåt. Man har normalt inga lediga kojer ombord. Jag känner inte till någon sådan händelse där en ubåt utfört något sådant räddningsuppdrag.
Den andra fregatten F-102, Almirante Juan de Borbón, som troligen ligger kvar vid Palma har figurerat en del kring Frontex Operation Sophia om att spana på Medelhavet efter flyktingar på gummijollar
Både F-102 och F-104 ska ha deltagit i NATO-övningar med US Navy, med utgångshamn Norfolk, tidigare, de har bla samma missilsystem Aegis. Och de sammanlänkat spaningen och eldgivningen
Bägge torde vara snabba, över 25 knop lär de klara av, och det även på riktigt långa distanser, och även i relativt dåligt väder och sjögång
Citat:
Ursprungligen postat av
Snullerux
Youtube-paret verkar vara sådana där festprissar och en av dem höll väl på att dö när de åkte med en tre månaders bebis till USA. Den enda som går att lita på är väl Nikki Henderson. Om det inte vore för de andra syltryggarna som krävde tropiskt väder, så skulle sällskapet redan vara halvvägs på väg till Spanien. Jag följde med en annan segelbåt som åkte norrut och den båten har redan passerat Azorerna.
Fast jag antar att det då rörde sig om en betydligt snabbare segelbåt, med kanske högre rigg, fler segel och mera segelyta. Jag tror inte att La Vagabonde är så värst snabb, kanske mera designad för bekvämlighet eller att vara lättseglad, osv
Citat:
Ursprungligen postat av
Jof
Nej, nu BLIR det både storm och sjösjuka. En tuffare tripp helt enkelt. Var lite för enkelt andra vägen.
Det är först nu som Greta får sitt elddop.
Om de har tur och kan navigera mellan stormarna så då går det nog hyfsat. Men ett stort problem ser jag som hennes låga hastighet, det ser ut som en båt som inte kan seglas så fort tyvärr. Hon kan bli jagad och upphunnen av en storm som de inte kan undkomma pga sin låga fart.
Hon kan också bli klämd mellan två stormar, och om de smälter samman de kan bli mycket gropig sjö. Sjön "virvlar och kokar" säger man. Dessutom så blir det då också kraftiga hårda kastvindar som växlar riktning mycket hastigt och knäcker riggen. Sitter man i sådana vindar så är det bäst att reva seglena och vänta ut eländet..
Knäcker de riggen, dvs masten, så måste de ha assistans. Man kan nämligen inte reparera den ombord. Nä man slänger oftast alltihopa av den trasiga riggen överbord och inväntar assistans