2019-11-27, 15:40
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadlaj
När alkoholen blir billigare så kommer fler supa sönder sina liv.

Eller så blir vi av med parasiterna fortare ? Vi som har jobb och lön bryr oss knappast... stod bakom några a-lagare vars öl kostade en tredjedel av de jag köpte... jag dricker inte mer bara för att det kostar mindre
Citera
2019-11-27, 15:46
Medlem
Jimmie83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.expressen.se/dinapengar/...er-pa-starkol/

"Systembolaget vill sänka lägstapriset på starköl.

Då skulle den billigaste burken kosta 6,90 kronor.

Prissänkningen kan ses som ett försök att begränsa den omfattande gränshandeln med starköl.

– Våra kunder ska inte behöva betala ett högre pris för att leverantörerna har satt lägre marginaler på andra marknader, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget."

Kommer deta leda till minskad gränshandel?

Både ja och nej kan jag tycka och tro. Så länge det inte sänks på spriten så minskar det nog inte markant. Men en vis minskning kan nog hända tror jag
Citera
2019-11-27, 16:41
Medlem
Mycket bra detta!

Men för att vara tydliga så är det alltså inte så att ölet kommer bli billigare utan man kommer ta in några billiga sorter.

Får hoppas de tar in nån sort som inte smakar skit
Citera
2019-11-27, 16:41
Medlem
eremitkraftans avatar
Tackar inte nej till en prissänkning, många bäckar små ….
Citera
2019-11-27, 16:45
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Vilka hycklare de är - den norska gränshandeln har de inget emot och den lär öka än mer nu när den billigaste starkölen i Norge kostar runt 40 svenska (33cl), på Vinmonopolet.
Citera
2019-11-27, 16:56
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Kommer deta leda till minskad gränshandel?
Nej tvärtom gränshandeln kommer att öka något ENORMT!
Öl i Norge är dyrt och norrmännen tömmer ju nästan svenska systembolag vid storhelger...
Citera
2019-11-27, 17:20
Medlem
Imnshos avatar
Vi gör ganska bra bira här i landet. Det vore förträffligt att ha en exportnäring som gav flis till landet nu när vi har lagt ner tillverkningsindustrin och snart ska lägga ner migrationsindustrin.

Till att börja med köper vi bärsen i vårt eget land, sedan är det bara positivt om finnar, norrmän m fl kommer hit och bättrar på vårt handelsnetto.

Vi kan inte bara leva på klimat och genus, lite tillverkning bör vi också ha. Förutom öl kanske vi ska börja odla hampa och lite andra goa grejer?
Citera
2019-11-27, 17:22
Medlem
nitecores avatar
Dricker man så mycket att systembolagets priser är ett problem kanske man borde jobba mer och dricka mindre bärs.
Citera
2019-11-27, 17:55
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitecore
Dricker man så mycket att systembolagets priser är ett problem kanske man borde jobba mer och dricka mindre bärs.

Kunde man ju applicera på stort sagt vad som helst... Om oxfilén kostade 1000 kr/kg kunde man ju bara bli vegan, vad är problemet ?
Problemet är naturligtvis att priset inte avspeglar en verklighet, men några jävla betongfascisters önskan om att bestämma vad du eller jag bör dricka till maten, eller när vi är törstiga, eller när vi vill må bra !

Knyt truten nu.
Citera
2019-11-27, 19:21
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Bra sortiment, fräsha lokaler, ofta på premium adresser i städerna och kunnig personal.

Åker man utomlands har dom ofta.
1. olika butiker för vin och öl.
2. Överflöd av de tre vanligaste märken och nästan inget mer av de mer ovanliga.

Men visst, är priset det enda man bryr sig om så är utomlands bättre, vilket jag har förståelse för att många tycker.

Olika butiker för vin och öl, ja tack. Då är personalen också antagligen experter på det de säljer. Kom inte och säg att systemets personal är experter, de är trevliga men kan fan inget. Frågat nån gång för skojs skull att vilka humlesorter en viss öl de säljer innehåller, killen såg ut som ett stort frågetecken.

När jag var i Nice för nåt år sedan letade jag upp en dedikerad ölbutik (Allez Hops). Han som jobbade där kunde allt om alla öl han sålde och det var rätt många från hela världen.

I somras var jag i Riga och var in på en Maxima XXX (deras motsvarighet till ICA maxi). De hade motsvarande ett mellanstort systembolag med öl, vin och sprit. Jag är öldrickare så jag fokuserade på det. Uppskattade till ca 100 olika lettiska öl, varav majoriteten var från microbryggerier (industrilagern stod på pallar I gången vilket det ju gör på systemet också). Så klart också internationella märken. Många av dessa fanns också i ett antal exemplar i de raderna med kyld öl.

Vad jag vill säga är att det är ren och skär bullshit att livsmedelsaffärerna enbart skulle saluhålla Sofiero, Pripps och annan alkisöl. Finns det efterfrågan så säljer det.
Senast redigerad av Beaver14 2019-11-27 kl. 19:30.
Citera
2019-11-27, 19:26
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitecore

Bor man så stort att lägenhetspriserna är ett problem...
Citera
2019-11-27, 20:07
Medlem
konstits avatar
Varför inte ett "köttmonopol" där staten naturligtvis garanterar det bästa utbudet och den bästa servicen ?
Godismonopol ?
Ostmonopol ville verkligen göra folket gott, ost är nämligen en ganska knepig vara som vanligt folk inte har kunskap eller sans för...

Varför inte statligt monopol på allt om nu argumentet är bästa utbudet och servicen ? Nåja, det har visst prövats några längdgrader öster om Lübeck, det funkade inte alls, så varför finnes där tokstollar som fortsatt menar att det funkar fint... ibland ? På några områden ?

Vore Honecker i liv ville han fnissa så högt att östersjön skulle skvalpa över sina breddar om han läste försvaret av monoplet här !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in