Citat:
Ursprungligen postat av
James-Michael-Michaels
Bra sortiment, fräsha lokaler, ofta på premium adresser i städerna och kunnig personal.
Åker man utomlands har dom ofta.
1. olika butiker för vin och öl.
2. Överflöd av de tre vanligaste märken och nästan inget mer av de mer ovanliga.
Men visst, är priset det enda man bryr sig om så är utomlands bättre, vilket jag har förståelse för att många tycker.
Olika butiker för vin och öl, ja tack. Då är personalen också antagligen experter på det de säljer. Kom inte och säg att systemets personal är experter, de är trevliga men kan fan inget. Frågat nån gång för skojs skull att vilka humlesorter en viss öl de säljer innehåller, killen såg ut som ett stort frågetecken.
När jag var i Nice för nåt år sedan letade jag upp en dedikerad ölbutik (Allez Hops). Han som jobbade där kunde allt om alla öl han sålde och det var rätt många från hela världen.
I somras var jag i Riga och var in på en Maxima XXX (deras motsvarighet till ICA maxi). De hade motsvarande ett mellanstort systembolag med öl, vin och sprit. Jag är öldrickare så jag fokuserade på det. Uppskattade till ca 100 olika lettiska öl, varav majoriteten var från microbryggerier (industrilagern stod på pallar I gången vilket det ju gör på systemet också). Så klart också internationella märken. Många av dessa fanns också i ett antal exemplar i de raderna med kyld öl.
Vad jag vill säga är att det är ren och skär bullshit att livsmedelsaffärerna enbart skulle saluhålla Sofiero, Pripps och annan alkisöl. Finns det efterfrågan så säljer det.