2019-11-25, 14:22
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.expressen.se/dinapengar/...er-pa-starkol/

"Systembolaget vill sänka lägstapriset på starköl.

Då skulle den billigaste burken kosta 6,90 kronor.

Prissänkningen kan ses som ett försök att begränsa den omfattande gränshandeln med starköl.

– Våra kunder ska inte behöva betala ett högre pris för att leverantörerna har satt lägre marginaler på andra marknader, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget."

Kommer deta leda till minskad gränshandel?
Citera
2019-11-25, 14:28
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.expressen.se/dinapengar/...er-pa-starkol/

"Systembolaget vill sänka lägstapriset på starköl.

Då skulle den billigaste burken kosta 6,90 kronor.

Prissänkningen kan ses som ett försök att begränsa den omfattande gränshandeln med starköl.

– Våra kunder ska inte behöva betala ett högre pris för att leverantörerna har satt lägre marginaler på andra marknader, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget."

Kommer deta leda till minskad gränshandel?
Kan detta bli möjligt? Minskad gänshandel, mjaa liiite mindre skulle jag tro
Citera
2019-11-25, 14:29
Medlem
LagomLats avatar
Absolut, är det välkända märken till lägre priser så minskar intresset för att åka långt och handla.

LL
Citera
2019-11-25, 14:33
Medlem
kasperwolfgangs avatar
ja antagligen blir det så.

men framför allt ökar det systemets försäljning, något de påstår sig vara emot. det är de inte.
Citera
2019-11-25, 14:43
Medlem
Mr.Nesss avatar
Intressant förslag, om det nu blir av. Men jag tror inte att det kommer påverka de som handlar smuggelöl något märkbart.

Jag själv, som i stort sett bara köper smuggelöl, blir inte till mig över detta.
Citera
2019-11-25, 14:49
Medlem
holmiums avatar
Med tanke på all propaganda för EU´s förträffliga "inre marknad" och slopade handelshinder så är det enormt förvånade att Sverige har andra priser och andra försäljningskanaler för alkoholhaltiga drycker än flertalet andra EU-länder.....
Citera
2019-11-25, 14:49
Medlem
PungPauls avatar
Bussbolagen som kör tysklandsturer kommer nog att förlora på det. De som redan kör sina årliga turer kommer antagligen fortsätta med det. Frågan är då hur de kommer förhålla sig till andra sorter såsom cider, sprit osv då det fortfarande är stora anledningar till att dra över gränsen
Citera
2019-11-25, 15:01
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Med tanke på all propaganda för EU´s förträffliga "inre marknad" och slopade handelshinder så är det enormt förvånade att Sverige har andra priser och andra försäljningskanaler för alkoholhaltiga drycker än flertalet andra EU-länder.....

MIndre känt är dock att Sverige i samband med EU-anslutningen förband sig att homologisera alkoholskatterna till EU-nivåer på sikt om man skulle behålla systemmonopolet. Det innebär att skillnaden i skattenivå inte får vara hur stor som helst eftersom det då kan räknas som handelshinder. Man får bara använda skatten för att reglera alkoholintaget, men om andelen privatimport blir för hög så innebär det att skattenivån enligt EUs bedömning är för hög och bör sänkas.

Eftersom politikerna gärna är pigga på att höja alkoholskatterna fast de egentligen inte får det pga eu-avtalen så blir det så här.

Så det är inte konstigt att de vill sänka priserna lite på de billigaste starkölsorterna, detta för att slippa sänka skatten på t.ex. sprit och starkviner. På sikt kommer man ändå att få sänka dem.
Citera
2019-11-25, 15:33
Medlem
zlatanskusinbarns avatar
Men även om de säljer en öl för 6:90 (7:90 m pant) så är det dubbelt så dyrt än i tex Rostock.
Har hört att det finns bussar från Kisa/Rimforsa som åker till Rostock för 600kr t.o.r.
Citera
2019-11-25, 15:40
Medlem
GeleZachas avatar
Vilken trevlig idé! De skulle sänka alko-skatten nu också när de ändå håller på
Citera
2019-11-25, 15:43
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Vilken trevlig idé! De skulle sänka alko-skatten nu också när de ändå håller på

Tycker den är bra som det är. Det är ju faktiskt billigare att köpa kvalité i Sverige än till ex Danmark. Alkoholskatten är detsamma på en flaska skitvin som på det dyraste vinet. Den grundar sig på liter, och inte kvalité.
Citera
2019-11-25, 16:12
Bannlyst
Jättebra idé! Jag kan köpa mer öl för min studentpeng och det sjaskiga smugglandet som jag ogärna vill bekanta mig med minskar förhoppningsvis

Fina människor köper inte smuggelöl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in