2019-11-28, 12:36
Medlem
Partiet-Svamparnas avatar
Frågor om Greta. Trädkramaren som kanske aldrig har kramat något träd

1. Jag fick se en bild med G och hennes ”skolklass”.
Hon måste vara den enda vita svensken som gått i en klass med BARA svarta?

Har detta fått någon förklaring?

2. Har hon presenterat konkreta lösningar för att fixa klimatet?? Och vad?

T ex att vi kan bli SJÄLVFÖRSÖRJANDE , regionalt o lokalt, på mat och annat.
Eller det där med att odla hampa , kanske vore bra i klimatsyfte på nåt vis.

3. Varför kallar vi henne för ”HON”, när det inte är så utan det är ett TEAM som använder henne för sin egen vinning.

Är Aspbergers den perfekta diagnosen på en person, om man vill ha personen som Marionett?
2019-11-28, 13:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
I beg to differ! Det orsakar stora mentala problem hos unga som redan utan rapporter om jordens nära förestående undergång har det svårt nog i det moderna samhället. Ur samma artikel:
Apocalyptic statements like these have real-world impacts. In September, a group of British psychologists said children are increasingly suffering from anxiety from the frightening discourse around climate change. In October, an activist with Extinction Rebellion (”XR”) — an environmental group founded in 2018 to commit civil disobedience to draw awareness to the threat its founders and supporters say climate change poses to human existence — and a videographer, were kicked and beaten in a London Tube station by angry commuters. And last week, an XR co-founder said a genocide like the Holocaust was “happening again, on a far greater scale, and in plain sight” from climate change.
Här är en annan artikel om fenomenet:
När jag var ung hade jag en god vän som tog sitt liv. Hon begick självmord strax innan hon skulle fylla arton, och passade på när resten av familjen var på semester så att hon säkert skulle vara död innan någon kom hem och hittade henne.

Det var en fruktansvärd och djupt traumatisk händelse både för hennes familj och för alla oss som stod henne nära. Men helt oväntat var det tyvärr inte. Hon hade försökt tidigare, redan som tolvåring. I oljekrisens tid, under det tidiga 1970-talet, hade hennes unga och sårbara sinne nämligen blivit så påverkat av mediernas alarmistiska krisrapporter om jordens nära förestående undergång att hon helt enkelt inte stod ut. I ångest och vanmakt tömde hon varenda pillerburk som fanns i föräldrarnas medicinskåp, och sköljde ner med en flaska ogräsgift. Det var ett under att hon överlevde och det tog tid innan hon fick lämna sjukhuset.
Någon livslust återfick hon dock aldrig, trots hennes föräldrars enträgna strävan efter att hjälpa henne och ge henne hoppet tillbaka. Och andra gången lyckades hon med sin
föresats. I år blir det 40 år sedan hon dog, flickan som var min vän och som aldrig blev
vuxen.
/.../
På sista tiden har jag tänkt mer än vanligt på henne, när medierna – mångfalt fler dessutom –formligen svämmar över av klimatalarmism. Jordens undergång har aldrig varit så nära förestående och den medborgare som inte känner närmast outhärdlig flygskam och klimatångest kallas ”klimatförnekare” eller ”klimatförvillare”. Medierna beskriver dem på ungefär samma sätt som 1600-talets prästerskap beskrev människor som antogs kunna förvilla människor med trolldom. Ännu höjs inga röster för att dessa
”förvillare” ska brännas på bål, men att avskaffa demokratin är numera tänkbart för oroväckande många. Allt är tillåtet eftersom jorden ändå kommer att gå under om några år.
/.../
Så var kommer det att sluta? Sannolikt inte med att jorden går under, i alla fall inte under den närmaste framtiden. Men möjligen med en förlorad generation – om inte vuxenvärlden återgår till att vara vuxen.
https://pdfhost.io/v/edEvksq6_Vuxenv...s_ngestpdf.pdf

Fast då hade den tjejen antagligen psykiska problem, eller andra problem (t.ex. med skolarbetet eller relationer). Jag tror inte på att någon från början normalvettig ung människa, skulle ta sitt liv för det här. De reagerar med kampvilja i stället. Det var förresten sådana där fall när jag var barn också, men då handlade det om rädslan för kärnvapenkrig eller kärnkrafthaveri. Men det var samma sak då - det var barn och unga som var sköra som åkte dit. Ännu längre tillbaka var dessa unga rädda för synd, skam, Helvetet o.s.v.. De har alltid hittat något att ha ångest för.

...och angående Greta själv, så var hon ju djupt olycklig innan hon hittade sin mission. Nu är hon lycklig!

Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Helt absurt att Gretas största hyllare också är de största syndarna.

Eco campaigner Sting flies solo - twice in one day

Ja, det där är naturligtvis hyckleri i sin prydno. Det konstigaste är väl att kändisar inte fattar att någon kommer att känna igen dem, och sprida uppgiften. Som vanlig människa är det enklare att komma undan med en och annan resa till Gran Canaria, utan att någon behöver veta om det. Sedan hyllar man Greta på sociala media igen! (Skojade bara! )
Senast redigerad av Merwinna 2019-11-28 kl. 13:09.
2019-11-28, 13:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man driver rätt bra med Greta i Danmarks Radio P4.

I ett program, där två pers sitter & slänger käft, refererar aktuella händelser & kör lite satir, så har man som stående tema att när den andre käftar emot eller säger något "edgy" så trycker dom på jingelmaskinen & då hör man Greta -"How dare you"-. Säkert 20-30 gånger under den kvart jag lyssnade.

Ja, hon gick för långt där, och öppnade upp för sådant där hån. Det var olyckligt.
2019-11-28, 13:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Greta har inte betytt ett dugg för protesterna i Chile, den enda kopplingen är att de stoppade henne från att resa dit.

Och bilden av Greta som någon sorts klimatfrågans Che Guevara (även han ville ju mobilisera Latinamerikas massor i kamp mot internationella storbolag med kopplingar till regeringarna och USA) är fullständigt störtlöjlig.

Inte löjligt. Men jag tror att det handlar om det gamla vanliga - profeter blir inte väl sedda i sin egen hemby. Greta är större ute i världen än hon är i Sverige.
2019-11-28, 13:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Inte löjligt. Men jag tror att det handlar om det gamla vanliga - profeter blir inte väl sedda i sin egen hemby. Greta är större ute i världen än hon är i Sverige.

Tvärtom, den relativt svala attityden i Sverige - trots en massiv kampanj för henne från finmedia, med DN i spetsen - beror på att folk här hemma kan svenska och därmed kan tränga in bakom scenen och se/läsa om de personer som står bakom Greta, t ex Ingmar Rentzhog och Malena Ernman. De flesta utrikiska tidningar, tv-kanaler osv som tagit upp Greta vet inte vem Rentzhog är.

F ö överdriver svensk media hejdlöst hur stor Greta är ute i världen. Det handlar om en propagandakampanj.
2019-11-28, 13:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Fast då hade den tjejen antagligen psykiska problem, eller andra problem (t.ex. med skolarbetet eller relationer). Jag tror inte på att någon från början normalvettig ung människa, skulle ta sitt liv för det här. De reagerar med kampvilja i stället. Det var förresten sådana där fall när jag var barn också, men då handlade det om rädslan för kärnvapenkrig eller kärnkrafthaveri. Men det var samma sak då - det var barn och unga som var sköra som åkte dit. Ännu längre tillbaka var dessa unga rädda för synd, skam, Helvetet o.s.v.. De har alltid hittat något att ha ångest för.
Låter nästan fascistiskt från din sida. Kör på med harmageddonnarrativet för den goda sakens skull trots att det inte finns någon vetenskaplig grund för det och innehåller direkta felaktigheter. Vad gör det om bräckliga barn och ungdomar går under eller rent av tar sig själva av daga. De är oduglingar ändå. Så de gör bara samhället en tjänst genom att checka ut i förtid.

Citat:
...och angående Greta själv, så var hon ju djupt olycklig innan hon hittade sin mission. Nu är hon lycklig!
Jag tror att inte bara barn utan även de flesta vuxna individer skulle bli jättelyckliga om Soros och andra miljardärer finansierade deras livsstil och fick åka jorden runt och bli hyllad vart än man kom.

2019-11-28, 13:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tvärtom, den relativt svala attityden i Sverige - trots en massiv kampanj för henne från finmedia, med DN i spetsen - beror på att folk här hemma kan svenska och därmed kan tränga in bakom scenen och se/läsa om de personer som står bakom Greta, t ex Ingmar Rentzhog och Malena Ernman. De flesta utrikiska tidningar, tv-kanaler osv som tagit upp Greta vet inte vem Rentzhog är.

F ö överdriver svensk media hejdlöst hur stor Greta är ute i världen. Det handlar om en propagandakampanj.

Det är slut med Rentzhog sedan länge:

https://www.expressen.se/nyheter/kli...-med-rentzhog/

Malena är ett problem, det medger jag. Hon har fått munkavle nu när det gäller invandringens välsignelser, men det är mycket hon som håller mig tillbaka från att engagera mig för Greta. För jag vill inte i enda upp (- vad heter det på svenska? Skit samma...) i en rörelse som vill ha öppna gränser, dalta med låtsasflyktingar, inte skicka tillbaka grova brottslingar och hela den skiten som Malena har hållit på med.

Fast nu får du googla på "Greta", så ska du se att det kommer upp massor av resultat ifrån länder över hela världen! I Tyskland är hon för övrigt OERHÖRT stor. Det står om henne i tyska tidningar hela tiden, och alla komiker och cartoon-tecknare måste göra något om henne. En tysk biskop har till och med liknat henne vid Jesus!
2019-11-28, 14:05
Medlem
Horby-kvinnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Greta har fel:
Fast egentligen har Thunberg rätt i den delen.
Citat:
Ursprungligen postat av ghou
Lägg till desperata! Många som avskyr allt vad Greta står för har en växande insikt att hon har rätt och gör rätt. De är pressade och för varje framgång för Greta ökar deras inre kaos.
Ja, sant. I avsaknad av argument ger folk sig på personen Greta Thunberg. Det oförblommerade hatet hon får utstå från korkskallar är fascinerande.
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hans roll i dramat är att spela dumskalle. Han har hackat på henne förut. Han har visst också en "klok" dotter som "talar honom till rätta". Jag tror hon också skriver i tidningarna.

På det temat är denna oslagbar
https://youtu.be/Ojcu2lxZxrc

Detta visar på vilken låg nivå klimatgänget verkar. Man får inte klaga på Greta för hon är bara 16, smalt byggd och har diagnoser. Men hon får skälla ut alla.
Man kan misstänka att just han är ganska mycket av en dumskalle i sig, således är det mindre av ett spel. I sak om det Greta Thunberg driver har han inte mycket att komma med.
Citat:
Ursprungligen postat av Partiet-Svamparna
Är Aspbergers den perfekta diagnosen på en person, om man vill ha personen som Marionett?
Hjälper det dig i Greta Thunberg-sakfrågan att med vanmakt felstava asperger? År efter år ser man detta supertöntiga sätt att försöka förringa en aspergare - och det slår alltid bara tillbaka mot avsändare som du.
Citat:
Fast nu får du googla på "Greta", så ska du se att det kommer upp massor av resultat ifrån länder över hela världen!
Ja, det finns länkar och nyheter om Greta Thunberg hela tiden. Finns nog ingen annan svensk som är så konstant i ropet som hon.
2019-11-28, 14:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Hahaha, ja hon verkade jävligt lycklig när hon framträdde hos FN.
2019-11-28, 15:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Menar du Antje Jäckelén? Jesus slutade väl inte sina dagar som hyllad profet, snarare tvärtom...

Nej, en katolsk biskop i Tyskland:

https://www.evangelisch.de/inhalte/1...reta-mit-jesus

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hahaha, ja hon verkade jävligt lycklig när hon framträdde hos FN.

Då såg du inte hela talet. Hon log mot slutet. Den där ilskan var inövad.
2019-11-28, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nu är det förstasidesnyheter VEM som är FÖR Greta och VEM som är MOT Greta.
Som om denna tråd här på FB delas av media.
Lite fånigt? Det är egentligen bara en tjej. Men hon har blivit så mycket mer än det, förstås. En symbol.
Och det hon symboliserar man talar om.

Undrar hur det känns för henne?
Nån har väl berättat för henne vad det innebär att vara en offentligt person och då behöva stå för mycket mer än sig själv. Får jag hoppas.

Här i tråden är det inte många som intresserar sig för personen Greta.
Det var en som intresserade sig för Greta här. Inspiratören. Tror jag hen kallade sig. Men hen har försvunnit. Och så jag då.

Greta själv kanske tror att hon det är bara en random tjej som sitter i en båt med massa vatten omkring sig. (Nej, knappast).

Tack för vänliga ord! Nej, jag har inte alls försvunnit, men jag har ett antal andra viktiga debatter att bevaka och delta i, så jag har legat lågt här ett tag!

Greta vet väl om, att hon hamnat i en väldigt speciell situation, men har offentligt sagt att hon får ta med på köpet att vara i strålkastarskenet. Jag ville och vill ju verkligen göra en insats för miljön och klimatet, sa hon då. Greta la dock till, att hon EJ gillar att få för mycket beröm!

Greta har som vissa kanske märkt fått ett nytt större intresse, bebisar! Vid ett tillfälle var hon nu barnvakt sju timmar i streck av båtens bebis enligt de nya meddelandena.

På en av de nya publicerade båtbilderna låg en mycket liten tjock turkos vinterjacka bredvid Greta, som på bilden låg inuti sin sovsäck, så det är mycket möjligt att hon och bebisen sover tillsammans ibland. Greta sa i en intervju, att det var så skönt att ej vara yngst på båten!

Redan på klimatdemonstrationerna i Stockholm såg jag, att Greta lyste upp och blev glad, när mindre dagisbarn kom fram och ville prata med henne.

Även om klimatet och miljön är viktigast för Greta, så har hon många andra intressen.
2019-11-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Tack för vänliga ord! Nej, jag har inte alls försvunnit, men jag har ett antal andra viktiga debatter att bevaka och delta i, så jag har legat lågt här ett tag!

Greta vet väl om, att hon hamnat i en väldigt speciell situation, men har offentligt sagt att hon får ta med på köpet att vara i strålkastarskenet. Jag ville och vill ju verkligen göra en insats för miljön och klimatet, sa hon då. Greta la dock till, att hon EJ gillar att få för mycket beröm!

Greta har som vissa kanske märkt fått ett nytt större intresse, bebisar! Vid ett tillfälle var hon nu barnvakt sju timmar i streck av båtens bebis enligt de nya meddelandena.

På en av de nya publicerade båtbilderna låg en mycket liten tjock turkos vinterjacka bredvid Greta, som på bilden låg inuti sin sovsäck, så det är mycket möjligt att hon och bebisen sover tillsammans ibland. Greta sa i en intervju, att det var så skönt att ej vara yngst på båten!

Redan på klimatdemonstrationerna i Stockholm såg jag, att Greta lyste upp och blev glad, när mindre dagisbarn kom fram och ville prata med henne.

Även om klimatet och miljön är viktigast för Greta, så har hon många andra intressen.

Vad anses som viktiga debatter?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in