Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-12-06, 14:57
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Dom kan skicka raketer och signaler till ISS, men inte frn den dr bten. Mjaa. Gr det inte att montera sttdmpare? Man har vl andra kameror, frn flyg? Har man inte tidigare visat video frn raketens kamera under landning? Man har vl full kontakt med raketen under hela frloppet? Under starten visar man ju bild frn raketen. Och varfr klippte man s abrupt istllet fr att visa en flimrande bild? Jag sg inga skakningar. Det var stabil bild nr de klippte, vad jag kommer ihg

Men det r detaljer. Just den tekniska utvecklingen fr man respektera dem fr i detta fall.

Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Man sitter inte och styr landningen frn land med joystick. Boostersteget skter landningen autonomt efter hur den r frprogrammerad.

Hr ett yt klipp hur "bredbandet" fungerar mot iss, stor latens... https://youtu.be/6DsgZjYSwcA
Men man visar ju bild frn raketen nr den t.ex startar. Varfr inte visa kameran i raketen under landning. Jag tycker de argument jag har i inlgget str sig.
Citera
2019-12-06, 15:05
Medlem
Citat:
Men man visar ju bild frn raketen nr den t.ex startar. Varfr inte visa kameran i raketen under landning. Jag tycker de argument jag har i inlgget str sig.

Man har ju LOS med markkontrollen i land s lnge man r ngra kilometer upp. Det har man inte frn havsytan.
Citera
2019-12-06, 15:14
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Man har ju LOS med markkontrollen i land s lnge man r ngra kilometer upp. Det har man inte frn havsytan.
D fr man vl ta emot den signalen p ngot annat stt. Eller visa bild frn flyg. Att de inte klarar av att visa landningen tror jag inte p. De har skert massor med viktiga mtdata som samlas in d.

Edit
Vid 1:38 finns helt stabila bilder p en landning p bten. Kameran klarar ven dessa krashlandningar.
https://youtu.be/bvim4rsNHkQ
Senast redigerad av wwr 2019-12-06 kl. 15:22.
Citera
2019-12-06, 15:33
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Edit
Vid 1:38 finns helt stabila bilder p en landning p bten. Kameran klarar ven dessa krashlandningar.
https://youtu.be/bvim4rsNHkQ

Kamerorna och inspelningssystemen klarar skerligen vibrationerna och kan med enkelhet tmmas s fort prmen kommit in till land. Livelnken dremot r en helt annan sak. Fr att klara det mste dom nog dra en flytande kabel mellan prmen och bogserbten som ligger ngra sjmil bort och ta en upplnk drifrn.

I vilket fall som helst s handlar det bara om ngra sekunder som spkar i livefldet, trots allt r tittarna totalt bortskmda av SpaceX s jag ser inte det som ngonting man kan brka om.
Citera
2019-12-06, 15:40
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Kamerorna och inspelningssystemen klarar skerligen vibrationerna och kan med enkelhet tmmas s fort prmen kommit in till land. Livelnken dremot r en helt annan sak. Fr att klara det mste dom nog dra en flytande kabel mellan prmen och bogserbten som ligger ngra sjmil bort och ta en upplnk drifrn.

I vilket fall som helst s handlar det bara om ngra sekunder som spkar i livefldet, trots allt r tittarna totalt bortskmda av SpaceX s jag ser inte det som ngonting man kan brka om.
Men sluta brka d
Klart man kan visa bild frn flygplan. Man kan ta upp signalen frn raketen p annat stt n markkontrollen. Man kan skicka med en frdrjning. Man fr frska visa en flimrande bild.

Jag tror inte ett gonblick p att de inte fr en strm av mtdata nr raketen landar. Men jag lmnar denna diskussion nu.
Citera
2019-12-06, 16:26
Medlem
Fris avatar
Citat:
Jo, men de borde kunna fixa det genom att snda hela landningen ngra sekunder efter att den gt rum. SpaceX stackars marknadsfringschef grter grter grter. Jag tycker synd om henne. Att ingen kollega bryr sig om det som r hennes strsta problem, och gr den mycket enkla sak som behvs fr att lsa det. Undrar vad mer som kan g fel med en koloni p Mars?
Citera
2019-12-06, 17:02
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jo, men de borde kunna fixa det genom att snda hela landningen ngra sekunder efter att den gt rum.
Jo, det borde vara den smidigaste och enklaste lsningen. 1-2 sekunders frdrjning frn prmen. Iofs kan man argumentera fr att det inte blir riktigt live d, men det r det nog inte i dagslget. Jag har ftt fr mig att dom redan har en allmn frdrjning p ngra sekunder s att dom kan trycka p panikknappen och stoppa fldet i hndelse av ngonting katastrofalt.
Citera
2019-12-08, 09:16
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Lyckat test i samband med senaste uppskjutningen

https://spacenews.com/falcon-9-cargo...u-s-air-force/
Citat:
LOS ANGELES The upper stage of the SpaceX Falcon 9 mission to the International Space Station Dec. 5 successfully performed a six-hour coast and a deorbit burn, a test that had been requested by the U.S. Air Force to demonstrate the vehicle can deliver national security payloads directly to geosynchronous Earth orbit.

I got a thumbs up this morning, SpaceX president and chief operating officer Gwynne Shotwell told reporters Dec. 6 during a media roundtable at the companys headquarters in Hawthorne.

Theyre still looking at the data, Shotwell said. She confirmed the upper stage engine performed a full duration burn of 20.1 seconds after the coast.

Mer experimenterande med nsta omgng av Starlinksatelliter
https://www.latimes.com/business/sto...arlink-service
Citat:
Shotwell said subsequent launches will see satellites with experimental coatings to reduce their brightness in the sky, which has been a concern for astronomers who fear the satellites could affect telescope images. The satellites are in low-Earth orbit and there could be a lot of them SpaceX has asked an international regulatory group for permission to eventually operate as many as 30,000 satellites.

I artikeln s nmns det att 2020 kommer vara en uppvrmningsfas fr Starlink och 2021 blir ret dom mognar som internetleverantr.
Citera
2019-12-13, 01:25
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Det lutar t en till uppskjutning av Starlink den 30 december.
Citera
2019-12-14, 10:02
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det lutar t en till uppskjutning av Starlink den 30 december.
Vi verkar kunna se fram mot en del jul- och nyrs-fyrverkerier. ven SpaceX lite spektakulra uppskjutning med test av rddningssystemet kommer att ske ganska snart, dock tidigast den 4:e januari.

Sdana rddningssystem har funnits p Apollo och Soyuz sedan 70-talet. En rysk och en amerikansk astronaut rddades med det systemet i Soyuz, frra ret. Men SpaceX har nnu inte detta frdigt. SpaceX fokusering p att tervinna de uppskjutna raketerna r lite mrklig, tycker jag, utan att vara expert.

Flera lnder skickar redan utrustning till ISS, t.ex japaner och europeiska fretag.

Gamla vapen-langaren Northrop Grumman gr tvrt emot SpaceX nr de levererar till ISS. De kr hela raketen (Cygnus) som engngsmaterial och brnner upp rubbet vid terintrdet i atmosfren. Deras "fire and forget"-filosofi kanske inspirerats av andra bstsljare i deras lager, ssom krnvapenbrande ballistiska robotar (De har numera USA-monopol p dessa.) Fr NG r kanske uppskjutningar lika rutin som fr oss andra att g till snabbkpet.

Boeing utvecklar "astronaut-taxi" parallellt med SpaceX. De tv fretagen verkar flja nstan exakt samma utvecklingslinjer. Boeings frsta leverans till ISS sker 20 dec. De landar heller inga raketer. Deras frsta steg har byggts av ryssarna.

Det amerikanska Orion-systemet har redan genomfrt en lyckad test av samma rddningssystem i somras. Det skrivs inte mycket om det. Jag skulle tro att tystnaden beror p att det r Trump som satte fart p Orion. Medierna gillar inte honom. Troligen kommer detta system att placera den frsta kvinnan p mnen 2024. Projektet r uppkallat efter Artemis - Apollos syster.

Vad jag frstr s frstrde Obama det amerikanska rymdprogrammet genom att stnga ned rymdfrjorna och ge direktiv om luddiga, lngsiktiga ml att landa p en asteroid 2025. Det verkar vara detta beslut som givit plats fr den mrklige Musk och SpaceX (ibland) landande raketer. Att landa raketer r utmanande men tillfr inte direkt ngot till utforskningen av rymden.

S ser man p SpaceX livliga uppskjutningsverksamhet och mediauppmrksamhet s kan man tro att detta tminstone delvis har till uppgift att tcka ver Obamas beslut att stnga ned rymdfrjorna och skicka pengarna till ryssarna fr att de skulle gra jobbet. (Obama collusion? Nrmare $5 miljarder till Ryssland!) Jag brjar tro att Obamas beslut och delar av SpaceX-programmet som fljde kan handla om att motarbeta den sjlvknsla som amerikanernas rymdprogram gav landet.

Dessa uppskjutningar av SpaceX kan ses som ett resultat av Obamas nedskrningar i rymdbudgeten.

Men Trump har ndrat p det nu. Inte bara verkstaden i Kina tas hem. USA skall ven skjuta upp sina astronauter sjlva. NASA:s frsta bemannade uppskjutning sedan 2011 planeras till november 2020 och mnlandning allts 2024.

Om SpaceX uppskjutning i januari gr bra s r det planerat att ven SpaceX skall genomfra en bemannad uppskjutning nsta r.

Jeff Bezos/Blue Origin flyger tills vidare lgre med den helt tervinningsbara (landande) raketen "The New Shepard" (!). Senast transporterade den bl.a konst och vykort som barn ritat.

Elon och SpaceX hller stilen. Frra SpaceX-uppskjutningen till ISS innehll experiment av ltillverkaren Budweiser och nsta SpaceX-uppskjutning planeras innehlla haschplantor.

Jag vill framhlla att jag inte r expert p detta omrde. Men Elon Musk och SpaceX uppskjutningar r s hrt lanserade i media att man grna vill frska stta deras verksamhet i sammanhang.
Senast redigerad av wwr 2019-12-14 kl. 10:33.
Citera
2019-12-14, 11:47
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Vi verkar kunna se fram mot en del jul- och nyrs-fyrverkerier. ven SpaceX lite spektakulra uppskjutning med test av rddningssystemet kommer att ske ganska snart, dock tidigast den 4:e januari.

Redan p mndag eller tisdag s r det dags fr JCSAT-18/Kacific-1 Man fr hlla tummarna fr bra sjvder s att Ms. Tree & Ms. Chief kan fnga varsin noskonshalva.
Citera
2019-12-15, 21:33
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Webcast fr JCSAT-18/Kacific1 Mission (17 dec, 01:10)
https://www.youtube.com/watch?v=sbXgZg9JmkI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in