Citat:
Ursprungligen postat av
Hugo.Drax
Det lutar t en till uppskjutning av Starlink den 30 december.
Vi verkar kunna se fram mot en del jul- och nyrs-fyrverkerier. ven SpaceX lite spektakulra
uppskjutning med test av rddningssystemet kommer att ske ganska snart, dock tidigast den 4:e januari.
Sdana rddningssystem har funnits p Apollo och Soyuz sedan 70-talet. En rysk och en amerikansk astronaut rddades med det systemet i Soyuz, frra ret. Men SpaceX har nnu inte detta frdigt. SpaceX fokusering p att tervinna de uppskjutna raketerna r lite mrklig, tycker jag, utan att vara expert.
Flera lnder skickar redan utrustning till ISS, t.ex japaner och europeiska fretag.
Gamla vapen-langaren Northrop Grumman gr tvrt emot SpaceX nr de levererar till ISS. De kr hela raketen (Cygnus) som engngsmaterial och brnner upp rubbet vid terintrdet i atmosfren. Deras "fire and forget"-filosofi kanske inspirerats av andra bstsljare i deras lager, ssom
krnvapenbrande ballistiska robotar (De har numera USA-monopol p dessa.) Fr NG r kanske uppskjutningar lika rutin som fr oss andra att g till snabbkpet.
Boeing utvecklar "astronaut-taxi" parallellt med SpaceX. De tv fretagen verkar flja nstan exakt samma utvecklingslinjer. Boeings frsta leverans till ISS sker 20 dec. De landar heller inga raketer. Deras frsta steg har byggts av ryssarna.
Det amerikanska Orion-systemet har redan genomfrt en lyckad test av samma
rddningssystem i somras. Det skrivs inte mycket om det. Jag skulle tro att tystnaden beror p att det r Trump som satte fart p Orion. Medierna gillar inte honom. Troligen kommer detta system att placera den frsta kvinnan p mnen 2024. Projektet r uppkallat efter Artemis - Apollos syster.
Vad jag frstr s frstrde Obama det amerikanska rymdprogrammet genom att stnga ned rymdfrjorna och ge direktiv om luddiga, lngsiktiga ml att landa p en asteroid 2025. Det verkar vara detta beslut som givit plats fr den mrklige Musk och SpaceX (ibland) landande raketer. Att landa raketer r utmanande men tillfr inte direkt ngot till utforskningen av rymden.
S ser man p SpaceX livliga uppskjutningsverksamhet och mediauppmrksamhet s kan man tro att detta tminstone delvis har till uppgift att tcka ver Obamas beslut att stnga ned rymdfrjorna och skicka pengarna till ryssarna fr att de skulle gra jobbet. (Obama collusion? Nrmare $5 miljarder till Ryssland!) Jag brjar tro att Obamas beslut och delar av SpaceX-programmet som fljde kan handla om att motarbeta den sjlvknsla som amerikanernas rymdprogram gav landet.
Dessa uppskjutningar av SpaceX kan ses som ett resultat av Obamas nedskrningar i rymdbudgeten.
Men Trump har ndrat p det nu. Inte bara verkstaden i Kina tas hem. USA skall ven skjuta upp sina astronauter sjlva. NASA:s frsta bemannade uppskjutning sedan 2011 planeras till november 2020 och mnlandning allts 2024.
Om SpaceX uppskjutning i januari gr bra s r det planerat att ven SpaceX skall genomfra en bemannad uppskjutning nsta r.
Jeff Bezos/Blue Origin flyger tills vidare lgre med den helt tervinningsbara (landande) raketen "The New Shepard" (!). Senast transporterade den bl.a konst och vykort som barn ritat.
Elon och SpaceX hller stilen. Frra SpaceX-uppskjutningen till ISS innehll experiment av ltillverkaren Budweiser och nsta SpaceX-uppskjutning planeras innehlla haschplantor.
Jag vill framhlla att jag inte r expert p detta omrde. Men Elon Musk och SpaceX uppskjutningar r s hrt lanserade i media att man grna vill frska stta deras verksamhet i sammanhang.