Citat:
Ursprungligen postat av
ghou
Hon är ju ung och även om är fantastiskt duktig så saknar hon erfarenhet, förmodar jag. Jag tycker att hon fokuserar för mycket på att förändra systemet, vilket iofs är nödvändigt, men det finns ingen tid för det. Det är en oframkomlig väg snarare än en realistisk strategi.
Jag ser bara ett systemfel som verkligen måste ändras: den fullständigt galna idén om ständig tillväxt, som är roten till klimatkrisen.
När Greta börjar blanda in kolonialism, feminism, rasism och tillväxt-kritik, så det klart att hon tar politisk ställning.
Du eller Greta förefaller inte veta vad tillväxt är? Det är att man gör något bättre än tidigare. Det är lite som att säga att det är ett systemfel med den fullständigt galna idén om ständig kunskaps ackumulation. (Ja vi vet att inget kan öka exponentiellt för evigt, men vi är inte ens nära någon bortre gräns av endera.)
Men visst för all del verkar för sänkta löner och/eller sämre resurs allokering och effektivitet - om du på något sätt tror det gynnar miljön.
Eftersom vänstern inte ens förstår vad som ligger i det ekonomiska begreppen tillväxt, konsumtion och priselastisitet; så är det svårt. Men när man har en ideologi som bygger på helt felaktiga premisser om såväl människa och ekonomi, blir det ju rejält fel.
Förövriigt har det planekonomiska systemet varit än skadligare för både människa och miljö.