2019-12-21, 20:41
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Hur kan det vara en merit att ha träffat en massa kändisar som Leonardo DiCaprio och Arnold Schwarzenegger?
Gör det henne till expert på klimatfrågor? Så jävla barnsligt.
Jag har träffat Björn Borg, gör det mig till en bättre människa eller är det ens en bedrift?
Det enda viktiga är ju om hon har rätt i sin analys eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Intressant och antagligen avslöjande att ”med en son till en prinsessa” kommer allra överst i den långa harangen. Därefter en lång name-dropping med andra kändisar från skvallerblaskor. Listan avslutas med ”ett känt YouTube-par”. För kända klimatforskare fanns det tydligen inte mycket utrymme (eller intresse).

Listan följer delvis Gretas amerikaresa i kronologisk ordning. Därför inleder och avslutar jag med segelbåtsresorna.

I övrigt så gör ni fel som väljer ut enskilda punkter. Ni måste se till helheten. Lägg exempelvis till hennes tal i kongressen, hennes tal i FN-skrapan och de massdemonstrationer med hundratusentals människor som hon ledde.

Sedan finns det ju en till intressant dimension med hennes kändisträffar och det är att vissa kändisar söker sig till Greta och inte tvärtom. Exempelvis så ville Harrison Ford träffa Greta redan i USA, men de hade inte tid med honom.

Sotern nämnde Björn Borg. Tänk själv tanken att Björn Borg söker upp dig för att få träffa dig. Det är något helt annat än att springa på Björn Borg på en flygplats eller vad det var frågan om.

Citat:
Varför inte i stället kommentera det faktum att bara ca 15 personer deltog i gårdagens ”skolstrejk”? Det talar lite emot Gretas storhet, eller hur?

Strax efter att Greta anlänt till USA så var det också ett par fredagar med ganska få deltagare. Och en del skrattade då. Men sedan vart det hundratusentals personer...

Det går lite upp och ned detta.

Citat:
Du försvarade också Gretas uteblivna tack till tågpersonalen med att den sträckan varit så kort eller liknande.

Jag tycker att det hade varit ok om hon tackat. Men ingen kunde väl ana att det skulle bli så stort.

Jag tycker hela historien är konstig från början till slut.

Citat:
”i stort sett västvärldens alla tidningar och TV-kanaler ...”

Herregud vilket svamlande. Tror du själv på dina överdrifter?

Nej. Från och med hennes Who dare you-tal och de närmaste 1-2 dagarna toppade hon i stort sett varenda västmedia i hela världen. Och på Google ökade antal sökträffar med +100 miljoner på några dagar.

I öst blev hon inte lika uppmärksammad. Där var det mer tyst om detta.
2019-12-22, 01:45
Medlem
Här kommer ett nytt trevligt reportage i Expressen, om Gretas senaste resa över Atlanten. Får uppmana till positivt tänkande!

-Greta har själv sagt, att ingen kan göra allt, men alla kan göra något (för en bättre värld)!

https://www.expressen.se/nyheter/kli...ingens-kamera/
2019-12-22, 08:48
Medlem
Gabriel Knights avatar
Allt fler människor ifrågasätter nu Greta och hennes klimatvänner, speciellt pga fiaskot i Madrid med bilen och talet samt tåghändelsen. Tydligen har det varit två tåghändelser enligt Salty Cracker på youtube. I en tidigare tåghändelse, vid en demonstration i USA, sprang tydligen hon och några demonstranter ut i spårområdet och höll på att bli överkörda.
Jag vet inte om det är sant men han påstår detta.

Här nedan finns några videos av honom där han talar om detta och fenomenet Greta mm.
https://www.youtube.com/channel/UC8c...QepEjcQ/videos
Senast redigerad av Gabriel Knight 2019-12-22 kl. 09:01.
2019-12-22, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så här inför julen tar vi det här igen:

You've stolen my childhood, you've stolen my dreams!:

https://i.imgflip.com/3btvs9.jpg

God Jul Greta! 🎅

Jag önskar också Greta en God Jul, men tror att vi har fått hennes budskap om bakfoten.
Det är föräldrarna hon vill åt! Greta längtar efter en normal barndom med drömmar om livet, precis som alla andra ungar. Vad har hon fått? Hon har blivit en megafon för 2 miljömuppar aka Malena och Svante.
2019-12-22, 19:58
Moderator
-Info-s avatar
Vad tycker ni är Gretas största bedrifter under 2019?

Själv tycker jag följande:

1.
Att hon drog så många människor till sina demonstrationer och tal på offentliga platser. Speciellt i USA och Kanada. Som mest drog hon 500 000 personer i Montreal. Det är en oerhörd bedrift för en 16-årig tjej.

2.
Att hon gjort sig så intressant att hon blir inbjuden att tala i både FN-skrapan och i den amerikanska kongressen. Detta endast 16 år gammal.

3.
Att hon blev utsedd till årets person av Time Magazine (och snuvade bl.a Donald Trump på segern).

4.
Att hon hamnade på Natures 10-i-topplista med personer som betytt mest för vetenskapen i år. Det ligger mycket tyngd bakom detta (Nature är ju inte vilken tidning som helst) och neutraliserar effektivt alla som försöker avfärda henne som en "korkad och irrelevant tjej".

5.
Hennes toppbetyg i skolan. 14 st A och 3 st B. Slutbetyget visar att hon är intelligent och kunnig för sin ålder, och neutraliserar alla argument om att hon skulle vara "förståndshandikappad". Tvärtom. Hon är väldigt begåvad. Det visar betygen svart på vitt.
2019-12-22, 20:01
Medlem
leifhookers avatar
Citat:
Om tio år vill regeringen, Centerpartiet och Liberalerna förbjuda försäljning av nya bensin- och dieselbilar. Det får både kritik och beröm.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7371726

OjOjOj! Greta måste vara euforisk när hon lyssnar på radio idag?
Fortsätter det så här kommer nästan alla att hata Stackars Greta i Sverige.
Sverige gynnas av varmare klimat, men man vill värna om klimatet vilket kanske har 0,01% påverkan av det globala klimatet.

Inte så konstigt att Svenska kronan har tappat mycket senaste åren. Kärnkraften ska avverkas men bilarna ska gå på el. Stackars Greta snart på en 1.000.000kr sedel?
2019-12-22, 20:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leifhooker
train-company-to-get-dressing-down-from-german-authorities-after-embarrassing-greta-thunberg/

Detta är stort! Man får inte bråka med Stackars Greta!!

Varför tog man bort mitt förra inlägg om att de som "gjorde Greta åtlöje" får skit?

Titta också på videon där! -Mycket bra sammanfattning vad Greta har åstadkommit 2019.

Det står ju om dataskyddslagen. Inte om att DB gjorde henne till åtlöje. Det slog mig också när jag såg DB:s första meddelande (jag befann mig för övrigt då i Tyskland, och det basunerades ut överallt på nyhetsskärmar, var man än var...), det "snälla" meddelandet, att det är läskigt att de hänger ut en person med namn, och exakt vilket tåg hon varit ombord på. Vilken dag och vilken tid. I den "elaka" tweeten skrev de sedan dessutom ut att hon suttit i första klass.

Det är klart att det är ett sekretessbrott! Hur ska andra kända personer kunna lita på att kunna åka någonstans i fred, utan att DB basunerar ut det! Kan ju finnas massor av anledningar till att man inte vill att någon ska veta att man sitter på ett visst tåg: man kanske ska till sin älskare (och kan bli mördad av sin man när han ser det på TV), man kanske har sjukskrivit sig fast man är på väg på semester, eller på väg att söka jobb i en annan stad/ett annat land, man kan ha ljugit även för andra (släktingar, vänner) om var man är och vad man gör under vissa dagar, för att slippa umgås med dem...
2019-12-22, 20:11
Medlem
leifhookers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vad tycker ni är Gretas största bedrifter under 2019?
5.

1. Slutade skolan i 9:an. Skolstrejkerna blev hennes jobb och har därmed blivit ledare och "klimatexpert" VILKEN KARRIÄR!
2. Blev utnämnd med alla möjliga priser, utan att överhuvudtaget göra något. RESPEKT!
3. Kört i vilse i Amerika. Fick panik när mötet flyttades till Spanien. MEN HON HANN!!
4. Snuvade kämparna i Hong Kong som kämpar för friheten på utmärkelsen från TIME. GRYMT!
5. Har blivit världens mest hånade person och detta kommer hon att leva med tiotals år framåt. VILKEN KÄNDIS!!!
2019-12-22, 20:12
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Fortsätter det så här kommer nästan alla att hata Stackars Greta i Sverige.

Nä. Det är bara samma gamla vanliga lilla klick av personer som kommer fortsätta att hata Greta. Oavsett vad hon gör.

Annars tror jag knappast på den där tidsplanen. 10 år är för kort tid. Dessutom kommer maktförhållandena att ändras snart i riksdagen så det blir svårt att forcera fram något sådant.

Vi kommer dit en dag, det gör vi, men det tar mer tid.
2019-12-22, 20:17
Medlem
leifhookers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är klart att det är ett sekretessbrott! Hur ska andra kända personer kunna lita på att kunna åka någonstans i fred, utan att DB basunerar ut det!

Joduuuu. Hur i helvete kunde Stackars Greta resa med tåg i Tyskland och vara i fred???

INGEN JÄVLA ANING!

Tycker synd om Stackars Greta. Hur ska hon nånsin vara i fred? Inte vet jag. En mycket svår fråga. Bäst att hon frågar på Facebook, Instagram, Twitter eller kameramännen som producerar en dokumentär om henne.
2019-12-22, 20:18
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det står ju om dataskyddslagen. Inte om att DB gjorde henne till åtlöje. Det slog mig också när jag såg DB:s första meddelande (jag befann mig för övrigt då i Tyskland, och det basunerades ut överallt på nyhetsskärmar, var man än var...), det "snälla" meddelandet, att det är läskigt att de hänger ut en person med namn, och exakt vilket tåg hon varit ombord på. Vilken dag och vilken tid. I den "elaka" tweeten skrev de sedan dessutom ut att hon suttit i första klass.

Det är klart att det är ett sekretessbrott! Hur ska andra kända personer kunna lita på att kunna åka någonstans i fred, utan att DB basunerar ut det! Kan ju finnas massor av anledningar till att man inte vill att någon ska veta att man sitter på ett visst tåg: man kanske ska till sin älskare (och kan bli mördad av sin man när han ser det på TV), man kanske har sjukskrivit sig fast man är på väg på semester, eller på väg att söka jobb i en annan stad/ett annat land, man kan ha ljugit även för andra (släktingar, vänner) om var man är och vad man gör under vissa dagar, för att slippa umgås med dem...

Ja. Lite konstigt är det att ett företag hånar och hänger ut en kund sådär. Det tillhör inte riktigt det normala.
2019-12-22, 20:19
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
1. Slutade skolan i 9:an. Skolstrejkerna blev hennes jobb och har därmed blivit ledare och "klimatexpert" VILKEN KARRIÄR!
2. Blev utnämnd med alla möjliga priser, utan att överhuvudtaget göra något. RESPEKT!
3. Kört i vilse i Amerika. Fick panik när mötet flyttades till Spanien. MEN HON HANN!!
4. Snuvade kämparna i Hong Kong som kämpar för friheten på utmärkelsen från TIME. GRYMT!
5. Har blivit världens mest hånade person och detta kommer hon att leva med tiotals år framåt. VILKEN KÄNDIS!!!

Tack för din lista.

När det gäller punkt 5. Du menar till och med mer hånad än Donald Trump?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in