Citat:
Ursprungligen postat av
anthea
Problemet skapas ju av Thunberg själv när hon pratar om "strejk". Hon skolstrejkade ju mitt på Atlanten och detta fast hon inte ens gick i skola. Och budskapet att man ska strunta i sin utbildning om man tycker något är fel är riktigt dåligt. Utbildning är alltid viktigt. Och man triggar ju de som har lättast att skolka, att skolka för att man är "miljömedveten".
Varumärket Thunberg har växt så snabbt att det hela är ett dåligt byggt korthus. En stor del av det problemet kommer att slängas i Thunbergs knä. Hennes brist på kunskaper i det väldigt svåra ämnet miljö och skolkning och annat kommer skapa problem för tåget Greta.
Det finns faktiskt något som heter anpassad studiegång även i gymnasieskolan, vilket Greta lär behöva. Det jag nämnde om ett extra studieår är just ett exempel på detta. Ett annat exempel på detta är högpresterande elever, som vill börja läsa några högskolekurser redan på gymnasieskolan.
Sedan är det inte alls säkert att Greta väljer en gymnasieskola, hon kanske väljer en folkhögskola, eller kanske väljer att studera på distans eller kanske väljer en annan studieform. Hon kanske rentav ställer upp i nästa riksdagsval, vem vet.
Greta betonar att hon ännu inte vet vad hennes nästa steg blir och säger även, att hon inte vet än om hur hon ska göra med sin fortsatta utbildning. Just nu vill hon främst ha tid för vila, eftertanke och utvärdering!
Sist ska påpekas, att mina ord duger precis som de är!