Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-30, 17:44
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurra6
Greta har sagt att civilisationens slut kommer om vi inte halverar co2 till år 2030.
https://www.expressen.se/nyheter/kli...svik-oss-inte/
Idag så produceras drygt 80% av all el med hjälp av fossila bränslen. Jag är väldigt undrande om vi hinner bygga tillräckligt med solenergi, vindkraftverk och kärnkraftverk för att kompensera en halvering av co2. Dessutom så planerar några länder för 1600 nya kolkraftverk närmsta åren. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/a...lem-for-miljon
Vi får nog räkna med reducerad elförbrukning i en del länder.
Hur skall vi göra med alla transporter och alla jordbruksmaskiner som drivs med fossila bränslen?
Vare sig vi vill eller inte så får vi ställa in oss på att leva annorlunda i framtiden för att koldioxidhalten skall halveras.

Hur tänker greta där? Kina ska inte behöva röra ett finger före 2030. Innan dess ska länder som inte släpper ut lika mycket som Kina ta hela ansvaret! Vilket jävla hyckleri av greta. Vi kan lägga 1/3 av skulden på jorden själv som släpper ut en massa skit. Ska vi tolka det som att om jorden inte omedelbart slutar med sina utsläpp så vill jorden ta självmord? Hur tänker greta där? Inga svar som vanligt. Greta vill bara angripa dom lätta sakerna som inte ger resultat. Angrip Kina istället om hon vågar. Det finns frihetskämpar som är villiga att offra sina liv för sin sak. Är greta det? Nix, hon vill inte stöta sig med sina partikamrater i Kina, det är där skon klämmer.
2019-12-30, 17:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurra6
Greta har sagt att civilisationens slut kommer om vi inte halverar co2 till år 2030.
https://www.expressen.se/nyheter/kli...svik-oss-inte/
Idag så produceras drygt 80% av all el med hjälp av fossila bränslen. Jag är väldigt undrande om vi hinner bygga tillräckligt med solenergi, vindkraftverk och kärnkraftverk för att kompensera en halvering av co2. Dessutom så planerar några länder för 1600 nya kolkraftverk närmsta åren. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/a...lem-for-miljon
Vi får nog räkna med reducerad elförbrukning i en del länder.
Hur skall vi göra med alla transporter och alla jordbruksmaskiner som drivs med fossila bränslen?
Vare sig vi vill eller inte så får vi ställa in oss på att leva annorlunda i framtiden för att koldioxidhalten skall halveras.
Jag har flyttat svaret på ditt inlägg till (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten så slipper jag bli varnad igen. 😉
2019-12-30, 17:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Handlar om hur extremt naiva ni är, en orubblig förutbestämd bild.
Så du tror också att Greta Thunberg gick i särgrundskola.
Intressant, fram med bevis.
2019-12-30, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Så du tror också att Greta Thunberg gick i särgrundskola.
Intressant, fram med bevis.

Vetenskapliga bevis?
2019-12-30, 18:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Hur tänker greta där? Kina ska inte behöva röra ett finger före 2030. Innan dess ska länder som inte släpper ut lika mycket som Kina ta hela ansvaret! Vilket jävla hyckleri av greta. Vi kan lägga 1/3 av skulden på jorden själv som släpper ut en massa skit. Ska vi tolka det som att om jorden inte omedelbart slutar med sina utsläpp så vill jorden ta självmord? Hur tänker greta där? Inga svar som vanligt. Greta vill bara angripa dom lätta sakerna som inte ger resultat. Angrip Kina istället om hon vågar. Det finns frihetskämpar som är villiga att offra sina liv för sin sak. Är greta det? Nix, hon vill inte stöta sig med sina partikamrater i Kina, det är där skon klämmer.
Jag tror inte Greta Thunberg är partikamrat med Xi Jinping, men jag tror det är klokt av GT att vänta på ett bra läge att kritisera Kina. Just nu räcker det att ge allmän kritik att världens ledare generellt inte gör vad som enligt forskningsresultaten krävs.

Jag hoppas och tror att Greta Thunberg undviker att köpa varor som produceras i Kina och det borde många överväga tycker jag.
2019-12-30, 18:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Vetenskapliga bevis?
Tror du någon har forskat på Greta Thunbergs skolgång så varför inte.
Annars kan ju betyg eller annan dokumentation duga bra i en skvallertråd.
2019-12-30, 18:19
Medlem
Pappan/managern säger att klimataktivismen/uppmärksamheten räddade Greta från självmord. Det finns många unga som är deprimerade av det som lurat i dem. Hörde om en stackare i radion också för någon vecka sedan.

https://www.dailymail.co.uk/news/art...-bad-idea.html
2019-12-30, 18:23
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Jag tror inte Greta Thunberg är partikamrat med Xi Jinping, men jag tror det är klokt av GT att vänta på ett bra läge att kritisera Kina. Just nu räcker det att ge allmän kritik att världens ledare generellt inte gör vad som enligt forskningsresultaten krävs.

Jag hoppas och tror att Greta Thunberg undviker att köpa varor som produceras i Kina och det borde många överväga tycker jag.

Hon har visat att hon stödjer vänstern men det kanske du har missat. Sen att vänta med att kritisera Kina vinner hon inget med. Man misstänker att hon inte vill stöta sig med sin främsta politiska kamrat. Det är bara Kina som vinner på att kostnaderna ökar för oss så att dom kan ta en större marknadsandel. Vem vinner på det? Utsläppen ökar och Kina får mer makt. Då finns det inte en chans i helvetet att greta vågar ryta ifrån mot dom.
2019-12-30, 18:24
Medlem
Citat:
Tror du någon har forskat på Greta Thunbergs skolgång så varför inte.
Annars kan ju betyg eller annan dokumentation duga bra i en skvallertråd.

Är bara fascinerad hur enkelt det är att kuva en andel av befolkningen.
2019-12-30, 18:27
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Pappan/managern säger att klimataktivismen/uppmärksamheten räddade Greta från självmord. Det finns många unga som är deprimerade av det som lurat i dem. Hörde om en stackare i radion också för någon vecka sedan.

https://www.dailymail.co.uk/news/art...-bad-idea.html

Det har varit bättre att hon sökte läkarhjälp istället för att terrorisera folk med lögner och osanningar. Har hon fått hjälp av en psykolog så har hon mått mycket bättre än vad hon gör idag.
2019-12-30, 18:40
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Hur tänker Greta där? Greta vill bara angripa dom lätta sakerna som inte ger resultat. Angrip Kina istället om hon vågar.

Det som är intressant är att även Greta-kritikerna bidrar till mytbildningen och hjälper till att lyfta upp Greta till samma nivå som en gud eller en superhjälte i Marvels eller DCs universum. Eller hur ofta brukar ni säga meningar typ denna till "vanliga" 16-åriga tonårsflickor:

- Du är feg som bara angriper lätta saker, som USA. Angrip Kina istället! Men det vågar du inte! Din fegis!

Det låter mer som något man skulle säga till Superwomen eller Miracle Women... Eller till en gud...

Det är bra med krav. Även på tonåringar. Men de bör vara rimliga. Dvs, om man ser dem som "vanliga" människor.
2019-12-30, 18:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Är bara fascinerad hur enkelt det är att kuva en andel av befolkningen.
Så nu tror du inte längre att Greta Thunberg gått i särskola?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in