2020-01-03, 14:42
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag skall på jobb nu, men försök att finna en BBC-doku om Qassem Suleimani. Det finns.

Tror den heter Shadow Commander (2019)
Citera
2020-01-03, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Innan dom gick in i Kuwait stödde USA Irak mot Iran det ändrade sig som bekant efter Irak angrep Kuwait. Alltså blev dom ovänner när Irak gav sig på sin mindre granne.

Suck, du har uppenbara lässvårigheter. Det var din formulering om att USA blev ovän med Irak för att de betedde sig mobbare mot en mindre nation som jag reagerade på. Som om USA agerade i ren godhet när de i samma veva finansierade Iran-Irak kriget och även beskyllde Iran av alla, när självaste Saddam Hussein begick ett helt absurt övergrepp mot kurderna i Halabja när han gasade ihjäl civila.

USA har intressen i Kuwait vilket var därför de reagerade, sluta skriva oärliga inlägg där du insinuerar att USA gör saker på grund av godhet.
Citera
2020-01-03, 14:43
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Jag har diskuterat nedskjutning sedan lång tid tillbaka på Flashback, det var du som skrev uppbara lögner om att USA bad officiellt om ursäkt och att överenskommelsen kring skadeståndet ägde rum i Teheran. Det var internationella domstolen i Haag där fallet togs upp. Varför ljuger du så mycket?

Du menar att jag ska läsa på, trots att det är du som skriver rena faktafel och hittar på saker. Du har inte besvarat något av mina inlägg med fakta utan endast påståenden du har hitta på. Är detta din grej? Besvara inlägg med saker du hittar på och sen när du blir avklädd så skriver du svepande bortförklaringar.
Jag har aldrig påstått att usa bett om ursäkt för nedskjutningen, det har du hittat på helt själv. USA har BEKLAGAT det inträffade. Viss skillnad. Hur står det till med läsförståelsen?
Så vem av oss är det som far med osanning?
Att du ska läsa på verkar vara meningslöst att uppmana till (vilket jag heller inte gjort) då du inte verkar kunna ta till dig information i skrift.
Citera
2020-01-03, 14:44
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
Frågan är om Irak kommer bli slagfältet vid eventuellt krig igen?
En invasion av Iran känns rätt långt borta, eller vad tror ni?

Absolut, ett mindre proxykrig i Irak vore drömmen för USA som redan kan alla hörn och kanter av detta land efter 2 tidigare krig.

Blotta tanken att man skulle kunna invadera och ockupera Iran likt man gjorde med Irak 2003 är rent galenskap.
Senast redigerad av kato85 2020-01-03 kl. 14:46.
Citera
2020-01-03, 14:46
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Som om det vara Bush som bestämde att USA skulle invadera Irak

(jag antar att du tänker på Israel)

Så du tror att Israel önskar ett Iran (shia), i nära samarbete med Irak (shia dominerat) ?

För det blir ju konsekvensen..
Citera
2020-01-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Jag har aldrig påstått att usa bett om ursäkt för nedskjutningen, det har du hittat på helt själv. USA har BEKLAGAT det inträffade. Viss skillnad. Hur står det till med läsförståelsen?
Så vem av oss är det som far med osanning?
Att du ska läsa på verkar vara meningslöst att uppmana till (vilket jag heller inte gjort) då du inte verkar kunna ta till dig information i skrift.

"Officiellt beklagade det inträffade", du leker med ord men visst, man betalade inte ett skadestånd till Iran som du påstod heller utan till offrens närstående. USA bad aldrig officiellt om ursäkt till Iran och odågorna ville inte ta ett juridiskt ansvar i frågan utan betalade bort katastrofen. Ynkligt och tragiskt, likväl som dina infantila bortförklaringar och ditt rövslickeri.
Citera
2020-01-03, 14:52
Bannlyst
Om Iran gör något nu som trappar upp konflikten, då visar de ju för många att de är så hemska som USA påstår, och ökar sympatierna för USA. Det bästa Iran kan göra, är att inte göra mer än nödvändigt för att försvara sig. Om Iran vill hämnas på USA, så är det nyss föreslagna den bästa hämnden, tror jag.
Huruvida USA har gjort fel vet jag inte.
Citera
2020-01-03, 14:53
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
(jag antar att du tänker på Israel)

Så du tror att Israel önskar ett Iran (shia), i nära samarbete med Irak (shia dominerat) ?

För det blir ju konsekvensen..
Precis! Israels tankar kring invasionen av Irak var nog snarare av väldigt skeptiskt natur. Ett gäng hökar var möjligtvis positiva.
Citera
2020-01-03, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är ju lätt att komma med sådana påståenden, men kan du räkna upp konkreta fall där Iran ligger bakom terrorattacker?Praktiskt taget alla terrorattacker utförs av sunnimuslimer inte shiamuslimer som de är i Iran. Shiamuslimer är inte goda vänner med sunnimuslimerna och vi har till och med haft sunnimuslimska terrorattacker mot shiamuslimer i Sverige.

Nu har det gått några timmar sedan du svarade på mitt inlägg fram tills nu då jag svarar dig. Vad jag menar med det är att jag gissningsvis inte behöver ta tid och ” bevisa” allt som vår hjälte varit inblandad i då du troligen tagit del av dagens nyhetsflöden. Soleimani tycks ha ett gedigert CV! Förövrigt har jag inte nämnt ordet Iran i mitt inlägg!
Citera
2020-01-03, 14:57
Bannlyst
Herregud ni europeer kann ingenting om denna Konflikt. Allt beror pa attackerna mot Jemen och de rättrogna försvarar Jemen och Iran stödjer sa klart detta. Samtidigt blev det avgörande med utvecklingen i Libyen och Turkiet. Detta sammantaget styr hela beteendet och ni icke muslimer vill inte inse detta Utan tror att Trump skall lösa detta.

Bara tänk logiskt sa kann fred skapas i mellanöstern

Tänk Shia Sunni tillsammans da ser ni konsekvensen av detta och lösningen har Merkel Löfven Reinfeldt FI och Schyman

endast dessa fattar lösningen
Citera
2020-01-03, 14:58
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
"Officiellt beklagade det inträffade", du leker med ord men visst, man betalade inte ett skadestånd till Iran som du påstod heller utan till offrens närstående. USA bad aldrig officiellt om ursäkt till Iran och odågorna ville inte ta ett juridiskt ansvar i frågan utan betalade bort katastrofen. Ynkligt och tragiskt, likväl som dina infantila bortförklaringar och ditt rövslickeri.
Butthurt much? Om du bara slutar ljuga eller tillskriva någon ord man inte sagt så slipper du känna så i framtiden. Ett vänligt ord på vägen bara, din stackare
Citera
2020-01-03, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampost
Och du menar då att USA har något att göra ö.h.t. utanför deras egna gränser? Varför ska terroristerna (USA) få förstöra andra länder och territorier ostraffat? Hoppas innerligt att världen vaknar nu och bombar skiten ur alla USAs militärbaser. De vill endast komma åt oljan i regionen, vilket har kostat hundratusentals liv de senaste decennierna.

Dags för Iran, Ryssland, Kina och Nordkorea att samarbeta för att en gång för alla skicka hem USA. Hoppas t.o.m. på att det sker attacker på amerikansk mark, det förtjänar dem.

USA lägger alltid nosen i blöt och förstör andra regioner världen över. USA är världens största hot. De är inget annat än terrorister.

USA är självförsörjande på olja och gas. Finns enorma fyndigheter i Kanada med. Alaska, Ryssland har massor, Norge har. Sanningen är att väst inte behöver oljan och gasen i Gulfen. Det är Asien som köper oljan från Gulfen. Väst klarar sig 100% utan arabisk olja. Vi kan köpa från Nigera, Norge osv osv. Europa och USA kan be alla arabländer att dra åt helvete. De har INGENTING vi behöver. Vi vill inte ens knulla deras inavlade döttrar.

De arabländer som betraktas som "vänligt sinnade" är bara de arabländer som låter israeliska bankirer förvalta deras ekonomi. Saudierna och Israel är bästa vänner. Varför tror du? Iran som är mycket liberalare än Saudi är "fiende". Iran låter inte israeliska bankirer förvalta deras ekonomi och därför hatar bankirerna dem. - Vem skapar denna världsbild?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in