2020-01-03, 19:37
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Skulle Iran organisera Hezbollah för tt attackera Israel på grund av att USA har bombat Irans general? Låter minst sagt mycket långsökt.
Definitivt inte långsökt. Israel har alltid setts som en legitim måltavla av Iran och detta kommer stärka den inställningen, inte minst givet Israels villkorslösa stöd till Trump. Jag blir ytterst förvånad om detta inte intensifierar attacker mot Israel.
Citera
2020-01-03, 19:39
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Ok så du tror inte Iran vågar sig på något drastiskt? Tänker att dom skickar typ Hisbollah att attackera amerikanska styrkor någonstans eller bomba judarna eller liknande?
Mitt tips är: Iran vågar inte göra något alls. Detta är en fälla: USA har genomfört denna attack för att provocera Iran till en motattack, vilket skulle ge USA en orsak till ett fullskaligt krig. Vilket USA givetvis skulle vinna.
Irans enda chans att gå segrande ut detta är att vinna över sina bundsförvanter i detta krig. Det handlar om att förena alla USA:s fiender, vilket tyvärr verkar helt omöjligt. Om Kina, Ryssland, Iran och fler USA-fientliga länder kunde enas i ett krig mot USA skulle något kunna uppnås.
Citera
2020-01-03, 19:39
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kesey
För oss som kan området och konflikterna där skulle jag säga det är mycket troligt.

Idag är rn glädjens dag en riktig terrorist och orsak till mellanösterns konflikter dog. Tack Trump!

När förväntar du att det kommer att ske? Inom 12 timmar, 24 eller 48? Tänkte bara så jag kunde återkomma till dig vid den tidpunkten.
Citera
2020-01-03, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Är inte det där lite ot i den här tråden?

Det är du som skriver om allt annat än det som är relevant för min frågeställning.

Citat:

Vilka som främst har bidragit till att besegra Is har jag skrivit i tidigare inlägg. Även vilka som skapade Is och varför.

Nä, inte fan tänker jag sitta och skanna dina skitinlägg.

Jag ställde en enkel fråga. Och förstår att du inte kan besvara den med ett enkelt ja eller nej.
Citera
2020-01-03, 19:42
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Definitivt inte långsökt. Israel har alltid setts som en legitim måltavla av Iran och detta kommer stärka den inställningen, inte minst givet Israels villkorslösa stöd till Trump. Jag blir ytterst förvånad om detta inte intensifierar attacker mot Israel.

Så istället för att attackera amerikanska mål ska Iran istället börja attackera Israel som vedergällning? Eller ska de syssla med ett tvåfrontskrig?
Citera
2020-01-03, 19:43
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Det finns ingen anledning för dem att starta ett regelrätt krig, då de inte har resurser att bedriva ett sådant. De kommer aldrig kunna attackera USA på hemmaplan och även om Irak skulle användas som ett slagfält så har de inte en chans. USA är överlägsna på mark, i vatten och i luften, både offensivt och defensivt. Allt man kan göra är att slåss "under radarn" och även där lär amerikansk underrättelsetjänst kunna förutse en hel del.

Det ska dock bli intressant att se om Trump vill provocera fram en krigsförklaring. Han gick till val på att gå ut ur Mellanöstern och detta visar att han antingen övergett den planen eller inte förstår konsekvenserna av detta (att ökad militär närvaro blir ett måste).

Vad vi kan slå fast är att detta sannolikt säkrar valsegern för Trump senare i år.

Varför ska det bli en ökad militär närvaro när ett stort hot har raderats, ja det kommer att bli terrordåd men den som har kokat ihop de senaste är pulveriserad.
Citera
2020-01-03, 19:45
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Absolut, du har rätt att det har blivit 3500 mer deployments.

MEN, min väns polare som blev skickade idag, har ingenting med dessa 3500 att göra. Det finns flera andra grupperingar som har blivit skickade, dessa har blivit skickade till Kuwait för tillfället i väntan på... något?

Är din vän navy eller military/army?

Vart har dom parkerat närmaste hangarfartyg? 😂
Citera
2020-01-03, 19:46
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Så istället för att attackera amerikanska mål ska Iran istället börja attackera Israel som vedergällning? Eller ska de syssla med ett tvåfrontskrig?

Tror nog att det är Israeliska krafter som via USA orsakat denna attack, men vad vet jag. Du verkar stöta på patrull med dina tvärsäkra påståenden.
Citera
2020-01-03, 19:47
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Det ena utesluter inte det andra. Iran kommer understöda all form av organisering som innebär ökat våld mot, enligt dem, legitima måltavlor. Det inkluderar såväl amerikanska mål i Irak, som raketattacker mot Israel.
Citera
2020-01-03, 19:47
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Men Donald är väl emot krig, och speciellt nu när det vankas nyval? Eller kan det vara judarna som driver på honom för det är väl dom som vill ha bort Iran?

Finns väl för fan ingen som vill ha Iran kvar i dess nuvarande form? Inget fel egentligen med folket men Ayatollorna måste bort
Citera
2020-01-03, 19:48
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
BREAKING (kanske)!!!

NyT MÖ-journo:

https://twitter.com/farnazfassihi/st...66276752879616

Fake news.
Citera
2020-01-03, 19:48
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Men Donald är väl emot krig, och speciellt nu när det vankas nyval? Eller kan det vara judarna som driver på honom för det är väl dom som vill ha bort Iran?

Finns nog inget så effektivt som ett litet krig för att vinna ett val.

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Se mitt inlägg här ovan. Det är inte alls omöjligt att det är just Israel som är orsaken till mordet.

Jo, visst kan den judiska lobbyn till viss del vara involverade i spektaklet, men knappast avgörande. Trump och Pompeo visste exakt vad de gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in