2020-01-04, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Precis. Iranier stormade USA’s ambassad 1979, eller när det nu var, och höll amerikaner gisslan i över ett år. Det är ett rätt stort övergrepp.

Då får väl iranierna dra upp statskuppen i Iran 1953, som stöddes av USA. Uppenbart är ju att USA och Iran är ovänner. Ett av skälen från Irans sida är statskuppen 1953 och stödet till Shahen. Från USAs sida är Irans hot mot Israel och stormningen av ambassaden. Samtidigt ser sig USA som en hegemon och Iran som en lokal stormakt.

Obamas försök var ju alla fall ett försök att tänka utanför boxen. Nu är vi tillbaka i samma karusell. Frågan vad är Trumps endgame? Regimskifte? Tvinga dagens regim till förhandlingsbordet? Invasion? Status Quo?
Citera
2020-01-04, 13:11
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Jag är inte jätteinsatt i situationen i mellanöstern då det är mer komplicerat än partikelfysik.

Från förut har jag alltid ogillat USAs inblandning i världen där de destabiliserar och skapar krig som Ukraina, Syrien, Libyen, Kosovo etc. Men i detta fallet så tycker jag att Iranierna styrs av en brutal diktatur som har för mycket luft, vilket är typiskt för iranier som lider av ett kollektivt mindervärdeskomplex som märks även här i Sverige. Att Iran i många år med Soleimani i spetsen sponsrat miliser/terrorister i hela mellanöstern som dödat amerikaner, civila araber måste ju få ett slut för eller senare, för de ska inte tro att de ska erövra hela mellanöstern.

Som jag ser det så kan vi få åter stabilitet i mellanöstern nu när Syrien har rensat ut ISIS och om Iran äntligen lägger av med sina terror-operationer runt om i regionen. Men det krävs såklart av andra länder som SaudiArabien och Israel och Turkiet att de inte heller går över någon slags röd linje, i sådana fall så tycker jag att världen överger MÖ och låter asen kriga för sig själva. Inför internationellt förbud att handla olja därifrån, så de sandnegrerna får bo i grottor igen och inte i några skyskrapor som de inte förtjänar för många av dom är avskyvärda djur som är religiösa fanatiker, men problemet att deras Gud är en terrorist Gud där allt handlar om hämnd, våld, heder, maktfullkomlighet och härskande.

Vill ni ha en sån Gud ja du kan ni fan kriga på och dö i misär.
Citera
2020-01-04, 13:12
Medlem
King Pins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z08
Iran blir utskrattade om dom bara gör en cyberattack. Enda sättet för Iran att rädda ansiktet är stort lyckat attentat mot amerikaner.

De kan nog få hjälp av Nordkoreas hackers, de är förvånansvärt kompetenta, kolla Sony-hacket t.ex. Lite ekonomisk härdsmälta via hackade betalsystem skulle nog bita rätt bra och skrämma amrisarna.
Citera
2020-01-04, 13:16
Medlem
SalazarSlytherins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Låter som inför Irak-kriget. Då var det Saddam som var mördare. Nu är det Suleimani. Amerikanerna lär sig aldrig utan fortsätter att kriga. Det verkar vara det enda de kan och för att hålla ekonomin i gång måste de ha krig någonstans.

Enligt Politico fattade Trump beslutet för 2 månader sedan. Så det handlade inte om den civilanställde amerikanen som dog. Så även det är fake anledning.

As rocket attacks against U.S. bases in Iraq intensified over the last two months, the president had granted the Pentagon extraordinary latitude: The U.S. military had his permission to kill Soleimani the next time it had an opportunity to do so, according to a senior defense official who was not authorized to speak on the record.

https://www.politico.com/news/2020/0...leimani-093371

Soleimani var en mördare så inte så märkligt att det sägs. Han har tusentals liv (hundratals amerikanska liv) på sitt samvete och förtjänade att behandlas som en islamistisk terrorist och likvideras. Oavsett när beslutet fattades var det ett bra beslut. Angående den civilanställde amerikanen så är det en av flera anledningar, inte fejk alltså.

President Trump har inte startat ett krig. Hade han gjort det vore det en helt annan sak. Det lär han knappast göra, den amerikanska ekonomin går som tåget utan krig tack vare Trump så det argumentet är inte särskilt starkt idag. Om Iran dödar fler amerikanska medborgare kommer kriget däremot betydligt närmare.
Citera
2020-01-04, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
https://www.bnnbloomberg.ca/investin...n-2020~1491795

Sluta med propaganda inlägg och kom med bevis kan backa upp dina påståenden! När dollarn förlorar sin världsvaluta status är USA fattigaste landet i världen... Det är fakta. USA skuld är inte hållbart och de lever på upptryckta pengar.

Det är du som håller på med propaganda, jag hänvisar bara till fakta.

USA är väldigt starka för tillfället.
Citera
2020-01-04, 13:21
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Då får väl iranierna dra upp statskuppen i Iran 1953, som stöddes av USA. Uppenbart är ju att USA och Iran är ovänner. Ett av skälen från Irans sida är statskuppen 1953 och stödet till Shahen. Från USAs sida är Irans hot mot Israel och stormningen av ambassaden. Samtidigt ser sig USA som en hegemon och Iran som en lokal stormakt.

Obamas försök var ju alla fall ett försök att tänka utanför boxen. Nu är vi tillbaka i samma karusell. Frågan vad är Trumps endgame? Regimskifte? Tvinga dagens regim till förhandlingsbordet? Invasion? Status Quo?

Flera i den här tråden verkar glömma att det är den egna befolkningen som gör statskupp och inte USA. Sen stödjer USA endera sidan. Massvis av iranier flydde från Iran pga den muslimska revolutionen 1979 också och det verkar folk glömma helt.
Citera
2020-01-04, 13:22
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalazarSlytherin
Soleimani var en mördare så inte så märkligt att det sägs. Han har tusentals liv (hundratals amerikanska liv) på sitt samvete och förtjänade att behandlas som en islamistisk terrorist och likvideras. Oavsett när beslutet fattades var det ett bra beslut. Angående den civilanställde amerikanen så är det en av flera anledningar, inte fejk alltså.

President Trump har inte startat ett krig. Hade han gjort det vore det en helt annan sak. Det lär han knappast göra, den amerikanska ekonomin går som tåget utan krig tack vare Trump så det argumentet är inte särskilt starkt idag. Om Iran dödar fler amerikanska medborgare kommer kriget däremot betydligt närmare.

Vet inte hur ett krig kan se ut mellan Iran och USA, men jag misstänker att USA kommer bomba strategiska punkter från luften typ som flottan, hamnen, oljeraffinaderier, militärhögkvarter i Tehran, istället för att göra en landinvasion vilket är omöjligt att vinna utan att starta WW3. Men i det läget så kan Iran invadera Irak och ge sig på amerikanska baser? För jag tyckte jag läste att Irak ska rösta om att kicka ut USA från Irak.
Citera
2020-01-04, 13:28
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
https://www.bnnbloomberg.ca/investin...n-2020~1491795

Sluta med propaganda inlägg och kom med bevis kan backa upp dina påståenden! När dollarn förlorar sin världsvaluta status är USA fattigaste landet i världen... Det är fakta. USA skuld är inte hållbart och de lever på upptryckta pengar.
Kan inte du leverera ”fakta” om vilket datum USD:n upphör som världsvaluta då? Och gärna hur många andra länder de tar med sig i fallet, ifall detta högst osannolika scenario skulle inträffa?
Annars tycker jag nog du ska knipa ihop rejält istället för att avkräva ”fakta” av andra
Senast redigerad av Wishie 2020-01-04 kl. 13:43.
Citera
2020-01-04, 13:29
Medlem
SalazarSlytherins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Obi-Wan-Kenobi-
Vet inte hur ett krig kan se ut mellan Iran och USA, men jag misstänker att USA kommer bomba strategiska punkter från luften typ som flottan, hamnen, oljeraffinaderier, militärhögkvarter i Tehran, istället för att göra en landinvasion vilket är omöjligt att vinna utan att starta WW3. Men i det läget så kan Iran invadera Irak och ge sig på amerikanska baser? För jag tyckte jag läste att Irak ska rösta om att kicka ut USA från Irak.

Tror din beskrivning stämmer rätt väl med hur ett krig skulle arta sig. Som du säger kommer USA inte att göra en landinvasion, det vore strategiskt väldigt dumt och skulle kosta väldigt många amerikaners liv. Antar att trupperna i Irak i ett krigsscenario flyttas till andra närliggande länder.
Citera
2020-01-04, 13:32
Medlem
Tubleross avatar
Någon idiot på MSNBC sa precis att det Trump gjort var olagligt eftersom kongresshuset måste förklara krig mot Irak innan han utför krigshandlingar på utländskt mark.

Denna idiot glömde dock tydligen att kongresshuset i USA redan förklarat krig mot Irak 2003.
Citera
2020-01-04, 13:32
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Som sagt, den 16 juli 2018 i Helsingfors, försökte Vladimir V. Putin få in något i skallen på Donald J. Trump om hur världen fungerar, Det verkade ha lyckats, det verkade finnas ett konsensus. Helsingfors är för övrigt den enda platsen på jorden där detta kunde ha inträffat. Runt den 3 januari 2020 slängde Donald J. Trump allt det där på tippen. Putin måste vara mer besviken på Trump än vad jag och miljoner andra är. Jag ser hans reaktion framför mig när han får in det i skallen. Så jävla besviken.

Vem i sina vildaste fantasier gamblar på rött/svart, högt/lågt eller jämnt/ojämnt vid ett Roulettehjul om man ändå har den största högen cash? Bara en psykopat som ser något ingen annan frisk människa ser.

Det här mordet på Qasem Soleimani kommer få otroliga konsekvenser för världen och speciellt, tyvärr som alltid, Europa. Exakt, precis som Obamas mord på Muammar al-Khadaffi. Det är väl nu bevisat utom alla tvivel att det finns en liten klick i världen som vill oss alla illa. Detta är ta mig fan inte uppe för diskussion längre.

USA reagerar inte i ett vacuum. Ryssland, Kina och Iran har precis markerat sin närvaro och det föranledde att USA trappade upp.
https://www.google.se/amp/s/amp.cnn....hnk/index.html
Citera
2020-01-04, 13:33
Medlem
Myschs avatar
Vet inte om det har tagits fram men det finns några brutala bilder på hans söndersprängda kropp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in