2020-01-05, 16:51
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murvelludret
Jag var något otydlig ser jag, bör stå "vilket skulle kunna stödjas av FN"! Var inte min mening att påstå att FN har stämplat IRGC som en terrororganisation, står egentligen enbart att USA har gjort det utifrån länkarna. Enligt Wiki så är det USA, Saudi och Bahrain som klarerat IRGC som en terrororganisation. Det skulle eventuellt kunna bli rättfärdigat/terrorstämplat i efterhand om FN anser att IRGC uppfyllde kraven.

Därför jag ifrågasatte längst ned i inlägget om USA egentligen har eller skulle kunna få rätt att agera på egen hand ifall man utgår från en rättslig synvinkel, eller om de egentligen ska konsultera och få bekräftelse av FN innan.

DET var en viktig nyansering. Ett internationellt lagligt stöd för morden är i så fall än mer fjärran.

Fast lagen sitter löst i maktspelen. Och hos dom flesta människor. Vi reagerar känslomässigt som här.
Som Lars Ekborg i monologen "Bunt ihop dom... och slå ihjäl dom. Hottentotter, stockholmare, skåningar och mopedister".
Senast redigerad av Jof 2020-01-05 kl. 17:48.
Citera
Bannlyst
Irak kräver att USA lämnar sina styrkor.

Kommer USA lyssna? Är de tvungna att lämna?
Citera
Medlem
Stones avatar
Drar Trump USA ut ur Irak är det som en oönskad allierad. En förlust. Men samtidigt kan han avsluta USAs ändlösa krig i regionen. Då är han vinnare eftersom han gick till val på det. Spännande att se vad han beslutar samtidigt som det är 50-50 om det blir krig i Irag mellan Shia och Sunni.

Men dra er ur skiten där nere.
Citera
2020-01-05, 16:52
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Enklast vore om Iran drog tillbaka sina utlandsstyrkor och upphörde med stöd till terrororganisationer i sin omedelbara omvärld och började bry sig om sina medborgares väl och ve samt började odla vänliga relationer med sina grannländer. Du vet, det där som civiliserade nationer gör.
Det låter också bra. Men vad har USA med saken att göra?
Citera
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Skriv i korthet. Jag hinner inte titta på dokumentärer nu.

Det är en 90 sekunder lång video där Trump förklarar att det finns många krigshökar i D.C. (the military industrial complex) som alltid vill kriga och skicka massa soldater till MÖ - men att han vill varken kriga eller ha trupper där. Det har han sagt länge dessutom, jag tvivlar inte på att det är sant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Oljepriset låg runt 100 dollar/fat mellan 2011-2014, och bensinen kostade inte 35+ kronor/litern. Det slår inte igenom på det sättet, eftersom råoljepriset bara är en liten komponent i det totala bensinpriset. En uppgång till 100 dollar/fat kanske gör ungefär +2 kronor per liter vid pumpen.

men räknar man lite så men 2004 kostade oljan ungefär lika som nu typ 60 dollar fatet då kostade bensinen 11kr idag kring 15-16. 20013 kostade oljan över 100dollar fatet bensinen kring 15kr så priser över 20kr kommer vi få se alla fall om oljepriset stannar vid 100 dollar vilket inte är så säket kan mycket väl bli 150dollar fatet med
Citera
2020-01-05, 16:53
Medlem
Jofs avatar
Innan dygnet är slut bör Iran ha beslutat sig. Slå till eller skita i det?
Vadhållning?
Om och var!

Kul. Verkar som vi har någon (några) Iranier och Israelhatare här också.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Jo det har dem är du blind? Svårt att läsa?

Generalen var medlare och påväg att prata med den irakiske pm, angående saudi. Trump ringde och bad de medla, när han åkte med sin bil så ringde trump och beordrade terrorattacken.

Detta har nu irakiske pm öppet sagt, och samtidigt kastar han ut usa. Om du tror nåt annat nu så är du trög

Inget av detta står i motsättning till det jag skrivit.
Citera
Medlem
Låt mig gissa SVT:s vinkling av allt:
"Allt är Trumps fel"
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
ja att lata araberna ha ihjäl varandra Utan inblandning vore bäst, men väst har ju haft sin sjuka övertygelse att demokrati skall lösa problemen
Det kanske inte går att tvinga på tusenåriga kulturer våra tankar om demokrati. Varför inte låta araberna hålla på med sitt klantänkande och att ha Koranen som rättesnöre.
Citera
2020-01-05, 16:54
Medlem
Tryckallan74s avatar
"Washington’s Iran policy is counterproductive and the killing of Qassem Soleimani is an abuse of US military force, a senior Chinese diplomat said in a call with Tehran, adding Beijing will play a “constructive” role in the Gulf.
Chinese Foreign Minister Wang Yi stressed that his nation opposes the use of military force after hearing from his Iranian counterpart Javad Zarif, who condemned the US’ targeted assassination of Major General Qassem Soleimani on Friday. Wang stressed that the US operation was a breach of international norms and threatened to significantly increase turbulence in the region."

https://www.youtube.com/watch?v=CvAz...dJmBFwHi94%3A6
Citera
2020-01-05, 16:55
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Det är en 90 sekunder lång video där Trump förklarar att det finns många krigshökar i D.C. (the military industrial complex) som alltid vill kriga och skicka massa soldater till MÖ - men att han vill varken kriga eller ha trupper där. Det har han sagt länge dessutom, jag tvivlar inte på att det är sant.

Hahaha en bokstavstrogen naiv dåre

Politiker menar alltid det de säger )))
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in