Citat:
Ursprungligen postat av
Alibabbla
Den andra tabellen måste betyda att 34,1 % inte klarade provet. Till och med snittet i Botkyrka var mycket lägre (17,8 % som inte klarade provet). Det här får mig faktiskt att tvivla på Kringlaskolans påstådda framgång. Om man omvandlar Gretas betyg till poäng, då skulle medelbetyget hamna strax under 20 poäng. Här ligger en hund begraven.
Ja, det ligger kanske en och annan hund begraven med Gretas skola... Hur var det nu med att det var ovanligt svårt att få bra betyg där?
Hur kommer det sig att hon flyttades från en specialskola till en vanlig? Finns en och annan som inte trott på hennes Asbergerdiagnos. Var den felaktig?
Om man bor i Stockholms city och ska byta skola, varför då välja en långt ute i ett utanförsområde i Södertälje? Fanns det verkligen ingen annan bra på närmare håll?
Jag är inte så insatt men att få en ”bokstavsdiagnos” verkar kunna ge en del extraförmåner. Tror det var Osynlige.Mannen som bl.a skrev att man kan få någon slags omvårdnadsbidrag som förälder. Lägg till det extra undervisning, ev i form av specialskolor. Malena själv skriver i sin bok att de blev förvånade när diagnosen började nämnas, att de inte alls tyckte att den stämde in.
Å andra sidan kan depression, hopplöshet, ätstörningar osv vara ett sunt uttryck för en situation som upplevs som hopplös. Kanske ett sätt att ”straffa” sina föräldrar. Eller annorlunda uttryckt: det är inte primärt oljebolagens fel att hon mått dåligt. Det finns kanske en och annan ”bråte” på hemmaplan att rota i. Sorry flr att jag leker psykolog men nu är det ju en skvallertråd ...
Eftersom Greta också framställs som en förebild och ett hopp för andra barn med autismdiagnoser så förtjänar det att debatteras. De kanske kan uppfatta att det ställs förväntningar och krav även på dem? ”Om Greta Thunberg kan ställa sig upp och prata inför stora folksamlingar, varför kan då inte du, lille Kalle, prata inför klassen? Varför kan inte DU utnyttja dina superkrafter om HON kan?”