2020-01-06, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det finns ingen seriös observatör som tror att Iran kommer att krossa USA, de kommer på sin höjd att kunna putta ut USA ut ur Mellanöstern men då sker det genom aktivt samarbete från Kina och Ryssland, det mest realistiska scenariot är dock att USA bombar i Iran men de kommer inte längre än så då iransk radarsystem samt försvarssystem är tillräckligt modernt för att hantera en stor del av problematiken som USA kan bidra med.

I slutändan så kommer det fram att USA begår grova krigsbrott under sitt krig med Iran och de (USA) tvingas att backa för att det blir för många demonstrationer hemma likt hur det vart under Vietnamkriget.

Alla länder begår krigsbrott, men vissa försöker i alla fall minimera dom.
Vad USA verkligen sitter på i förmåga att lura Iranska radarsystem (som jag antar ofta egentligen är Ryska) vet bara några få Amerikaner och kanske tre Britter just nu.
Citera
2020-01-06, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParkLane66
Jag tycker bara det är märkligt att du anklagar den ena parten för det som är utmärkande för den andra parten.
Den iranska regimen har genom IRGC och Quds-styrkan i drygt tre decennier finansierat och organiserat motsvarande paramilitära organisationer bland de flesta shiamuslimska befolkningar i Mellanöstern.
De mest militanta organisationerna sprider sitt hat och paralyserar Mellanöstern:
Den välorganiserade och inflytelserika libanesiska shiamuslimska gruppen Hizbollah.
Den irakiska shiamilisen Hashd Al Sahabi som motarbetar den demokratiska utvecklingen i landet.
Den afghanska shiamilisen, Fatemiyoun-divisionen, som på Qassem Soleimanis order varit verksam i Syrien och understött diktatorn Al Assad.

Vad har de här mest militanta grupperna för mål? Varför är de militanta, varför sprider de hat - hat mot vad, vem?
Citera
2020-01-06, 15:37
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsharpangel
Du fattar att usas svar då skulle vara kärnvapen va?

nej, naturligtvis inte. USA skulle aldrig använda kärnvapen om de inte blev angripna och höll på att utplånas själva. Tror det gäller för de allra flesta kärnvapenländer.

De enda kärnvapenländer (eller potentiella sådana) som jag tror skulle vara så dumma att de använder kärnvapen i attacksyfte skulle vara:
- Nordkorea
- Iran
- Och tyvärr även Indien och Pakistan, kring Kashmir-konflikten
Citera
2020-01-06, 15:38
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeroesSilencio
Misstänker det var så han menade, vi hade som sagt samtal omkring pågående händelser med någon god whiskey i kroppen också men han pratade givetvis om svårtillgänglig terräng etc.
Jag är skitdålig på sånt här och totalt ointresserad måste jag erkänna.. däremot så menade han att det är inte det land som har mest antal soldater i sin armé dvs mannakraft som kommer vinna utan det kommer avgöras helt på teknik och där är USA väldigt långt framme. Han pratade om något system som heter "ATLAS" som USA var enormt långt framme inom utveckling och det för mig lät som rena humbug eller som en dålig fiction film men tydligen robotar som man kan använda i krig. Men som sagt.. jag vet inte alls.

Jag vill påpeka att anledning till att Nordkorea ej har invaderats är deras svåra terräng och avsaknaden av hightechvapen.
Nordkorea har istället myriader med artilleri och beprövade metoder vilka kompenserar en brist på hightech.
USA måste då in på djupet och slå ut Fi en efter en, alltså ingen kabel att kapa, ingen dator att hacka, inga system att störa ut, inga komplex att radera med missiler och väldigt få signaturer för guidade vapen att låsa på, det är ett nukleärt vapen som gäller om Nordkorea ska sänkas men att idag så kan Nordkorea svara tillbaka som det sista som de gör.

Så att visst att higtech ska man ha respekt för men att de fungerar nog bäst på givna slagfält och en fiende som spelar med.
Citera
2020-01-06, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParkLane66
Jag tycker bara det är märkligt att du anklagar den ena parten för det som är utmärkande för den andra parten.
Den iranska regimen har genom IRGC och Quds-styrkan i drygt tre decennier finansierat och organiserat motsvarande paramilitära organisationer bland de flesta shiamuslimska befolkningar i Mellanöstern.
De mest militanta organisationerna sprider sitt hat och paralyserar Mellanöstern:
Den välorganiserade och inflytelserika libanesiska shiamuslimska gruppen Hizbollah.
Den irakiska shiamilisen Hashd Al Sahabi som motarbetar den demokratiska utvecklingen i landet.
Den afghanska shiamilisen, Fatemiyoun-divisionen, som på Qassem Soleimanis order varit verksam i Syrien och understött diktatorn Al Assad.

Äsch då, i såna fall hade Trump reagerat mot NK:s behandling av befolkningen, Rysslands agerande mot Ukraina och så vidare. Det är helt andra orsaker att han ger sig på Iran och att han hotar Irak nu också.
Citera
2020-01-06, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
nej, naturligtvis inte. USA skulle aldrig använda kärnvapen om de inte blev angripna och höll på att utplånas själva. Tror det gäller för de allra flesta kärnvapenländer.

De enda kärnvapenländer (eller potentiella sådana) som jag tror skulle vara så dumma att de använder kärnvapen i attacksyfte skulle vara:
- Nordkorea
- Iran
- Och tyvärr även Indien och Pakistan, kring Kashmir-konflikten

https://www.defense.gov/explore/stor...ence-strategy/
Citera
2020-01-06, 15:42
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Lagar är inte ett så stort problem har vi ju märkt. Den jag citerade skrev ju dessutom veto. Har man Veto att åsidosätta lagar så är det ok att man inte enskilt kan stifta lagar (bara genom tillsättning av domare osv).

Jag väljer inte sida, jag tyckte bara att det var en bra beskrivning på en diktator.
Tvärtemot vad han menade.

Lär man sig inget i skolan numera? Sluta gå offtopic med totalt felaktigt trams.

Bara för Trump har drönat sönder er favoritgeneral är han inte en diktator. En diktator möter inte skit som omval, riksrätt, en kongressen som röstar igenom saker trots hans veto, och inte minst en fientlig massmedia.
Citera
2020-01-06, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ertil
Så Trump är bättre på att göra det sämre jämfört med Obama?

Trodde att Trump inte ville vara Världspolis. Men nu så är det Obama.2.0 alltså. Jo man tackar.

Du förstår inte hela bilden. Trumps väljare består till stor del av evangeliska kristna, utan deras stöd kommer han inte att bli omvald 2020.

Dom evangeliska kristna trycker på vikten av att "skydda" Israel, om USA vänder ryggen till Israel, kommer Gud vända ryggen till USA. Detta är en mycket viktig punkt för dom evangeliska kristna i kommande val.

Eftersom Iran utgör det största hotet mot Israel måste Trump (USA) behålla trupperna i området, Irak är då en väldigt bra plats att utgå ifrån.

Myntet har flera sidor..........
Citera
2020-01-06, 15:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Eller så har Trump satts i strypkoppel och helt på eget grepp.

Han får sitta och föra demokraternas utrikespolitik, fullfölja deras agenda eller att kopplet dras åt och att han ryker i en vanära som aldrig tidigare har skådats i amerikansk politik.

En fortsatt amerikansk inblandning i Mellanöstern det är inte vad det amerikanska folket ville se och att nu ser det ut som att USA blir kvar därnere med utökad styrka under en lång tid.
Trump är ursprungligen Demokrat
Citera
2020-01-06, 15:47
Medlem
Sharm0tas avatar
Jag finner det lite lustigt med alla nyvakna Trumphatare som försöker lägga all skuld på honom när det varit glasklart sedan 2002 vad som förr eller senare kommer att hända, hur många presidenter har inte varit inblandade sedan ”ondskans axelmakter” lanserades som begrepp?

Citat:
”De länder som Bush uttryckligen nämnde var Irak, Iran och Nordkorea. Senare har även Syrien, Libyen och Kuba förts upp på listan.”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ondskans_axelmakter
Citera
2020-01-06, 15:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Du förstår inte hela bilden. Trumps väljare består till stor del av evangeliska kristna, utan deras stöd kommer han inte att bli omvald 2020.

Dom evangeliska kristna trycker på vikten av att "skydda" Israel, om USA vänder ryggen till Israel, kommer Gud vända ryggen till USA. Detta är en mycket viktig punkt för dom evangeliska kristna i kommande val.

Eftersom Iran utgör det största hotet mot Israel måste Trump (USA) behålla trupperna i området, Irak är då en väldigt bra plats att utgå ifrån.

Myntet har flera sidor..........

Israel ser inte Trump som en helvän då han försöker lämna Israel åt sitt eget öde. Det kommer en dag då USA inte kan skydda Israel.
Citera
2020-01-06, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Endast Israel gynnas av ett sönderbombat Iran. Alla andra förlorar på det. Får se vilken väg Trump väljer nu. Europa kommer översvämmas av flyktingar igen och judiska "humanitära" grupper kommer vägleda flyktingarna till Västeuropa. Precis som alltid med andra ord. Inte en enda iransk flykting kommer bli insläppt i Israel. Inte en enda.

Här finns en fantastiskt bra artikel om båtflyktingarna på medelhavet. Dom ändlösa flyktingströmmarna hålls i liv med hjälp av judiska pengar.

https://www.timesofisrael.com/in-ger...ssions-afloat/

Hela USAs närvaro i Mellanöstern handlar om bekämpa Israels fiender och breda vägen för ett stor Israel. Det är detta expanderande Israel som neokonservativa judar och kristna sionister vill skapa. Till sin nyttiga hjälpreda har de Trump och USAs armé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in