2020-01-06, 18:25
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Iran har betett sig klantigt då går det så här.

Jag fattar inte vad han offret gjorde i Irak? Jag trodde dom var ärkefiende sen kriget.

Han var där inbjuden av den irakiska regeringen. Inget ovanligt. Han fungerade som en slags diplomat för Iran och reste mycket.

Det var han som flög till Moskva och lade upp strategin inför när Ryssland gick in i kriget mot Is. Sägs att han och president Putin hann bli personliga vänner.

Det var också Suleimani som personligen ledde styrkorna när den nedskjutne ryske piloten skulle räddas av syriska, ryska och Hizbollahs styrkor.
Citera
2020-01-06, 18:25
Medlem
SalazarSlytherins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Det är äkta.

Men nu är det olagligt att bomba sådana mål, USA har själva skrivit under det!!

Okej. Trump är bra på att gå ur dåliga avtal så vem vet, det kanske blir fallet även nu.

Jag tror inte IS, Iran eller andra islamister (oavsett shia eller sunni) skulle bry sig om sådana regler. För visst är det väl även olagligt att bränna människor levande i burar va? För att inte tala om alla terrordåd som Soleimani och hans terrororganisation 'Islamic Revolutionary Guard Corps' ligger bakom.
Senast redigerad av SalazarSlytherin 2020-01-06 kl. 18:29.
Citera
2020-01-06, 18:26
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Islam är en del av feminismen, och feminister brukar vilja se män lida för stilla sina feministiska behov. Så om ledaren för landet inte hämnas så kommer han göra alla de miljoner som var ute och sörjde för feminist generalen djupt besvikna, och han kommer förlora trovärdighet i deras ögon.

Det blir intressant vad Iran kommer göra. Kommer de med en kraftig respons, så kan vi nog se ett krig snart. Förhoppningsvis så blir det en mer mjuk respons. De kanske nöjer sig med att lämna avtalet helt och hållet och utveckla en atombomb och försöka tvinga usa ut ifrån regionen.

De har redan gått ut med att de i stort sett helt lämnar avtalet. Inte direkt förvånande.

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av SalazarSlytherin
Okej. Trump är bra på att gå ur dåliga avtal så vem vet, det kanske blir fallet även nu.

Jag tror inte IS, Iran eller andra islamister (oavsett shia eller sunni) skulle bry sig om sådana regler. För visst är det väl även olagligt att bränna människor levande i burar va? För att inte tala om alla terrordåd som Soleimani och hans terrororganisation 'Islamic Revolutionary Guard Corps' ligger bakom.

Källa?
Vem som är terrorist är en definitionsfråga och beror på den som uttalar sig. Lönnmordet på Suleimani och de andra skulle jag definiera som en terroristattack.
Senast redigerad av ganglere2 2020-01-06 kl. 18:35.
Citera
2020-01-06, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Iran har betett sig klantigt då går det så här.

Jag fattar inte vad han offret gjorde i Irak? Jag trodde dom var ärkefiende sen kriget.

Soleimani har lett många insatser mot IS i Irak och har b.la samarbetat med kurderna och den irakiska armen i offensiver.
Kan vara intressant att påminna också att Soleimani hjälpte USA att koordinera attacker och gripanden på Al-qaeda medlemmar i Afghanistan år 2001-2002, dvs tills Bush kallade Iran för "Axis of evil".
Citera
2020-01-06, 18:33
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tack, jag läste om det på Wikipedia, det fick räcka för mig. Stillbilderna i artikeln blir tillräckligt.
Fy fan, rent ut sagt. Det är svårt att se denna hjord som människor faktiskt.

Detta är ju shiamuslimer, med persisk bakgrund, precis samma som bebor Iran.

Uttrycket "How civilised a culture is depends on how it treats women" stämmer rätt väl tycker jag.

Israel:
https://i.pinimg.com/originals/ef/1f...622760b555.jpg

Iran:
https://media.pri.org/s3fs-public/st...ale_ninjas.jpg

Precis. Fyfan är det minsta man kan säga. Och det handlar inte bara om det helt psykopatiska lynchandet med plankor, stenar, sparkar, slag och att man drar kroppen framför en bil och kör över den och släpar med kroppen under bilen några hundra meter. Sedan kastar kroppen vid floden och fortsätter att mosa den med stenar. Sedan sätter eld på kroppen, men den är så blöt av blod och vill inte riktigt brinna så de eldar på med sina egna halsdukar för att få fyr på kroppen. Utan det handlar även om folk (män) som inte deltar i själva lynchandet, men som ansluter och springer efter och tjoar och tjimmar och tycker det hela är en rätt lattjo grej och helt vettigt och rationellt enligt deras moral och etik.
Citera
2020-01-06, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tack, jag läste om det på Wikipedia, det fick räcka för mig. Stillbilderna i artikeln blir tillräckligt.
Fy fan, rent ut sagt. Det är svårt att se denna hjord som människor faktiskt.

Detta är ju shiamuslimer, med persisk bakgrund, precis samma som bebor Iran.

Uttrycket "How civilised a culture is depends on how it treats women" stämmer rätt väl tycker jag.

Israel:
https://i.pinimg.com/originals/ef/1f...622760b555.jpg

Iran:
https://media.pri.org/s3fs-public/st...ale_ninjas.jpg

Om man vänder på det, "How civilised a culture is depends on how it treats men". För det är trots allt män som oftast får ta skiten, men ingen bryr sig om män, inte ens män själva. Då skulle inte något land i historien varit civiliserat, för alla länder har alltid behandlat män som skit, som andra klassens medborgare. Du ger kvinnor ett högre skyddsvärde, och min gissning är att du är en man själv och inte förstår det dumma och undergivna, närmast slavliknade beteende i att ge dej själv mindre skyddsvärde.
Citera
2020-01-06, 18:35
Medlem
Bästa hade varit om USA lämnat mellanöstern för gott för de har inget där att göra då deras utrikespolitik har misslyckats helt o hållet. Nu har inte Iran kärnvapen så de kan bomba USA men de kan bomba sönder Israel som hämnd vilket de kommer göra om USA går längre. Iran har faktiskt rätt här då USA trampa fel genom att döda högsta Generalen i deras nation.
Citera
2020-01-06, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ertil
Enligt uppgift så var det USA som hade initierat ett möte mellan Iran och Saudiarabien i Irak. Och det dog ju några andra också. Så nu vill Irak att USA lämnar SA helt och hållet.

Det undrar jag allt, Iran och saudi är ju bittra fiender. Även saudier riskerade och stryka med där, konstigt saudi och USA är ju polare.
Citera
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babi.
Bästa hade varit om USA lämnat mellanöstern för gott för de har inget där att göra då deras utrikespolitik har misslyckats helt o hållet. Nu har inte Iran kärnvapen så de kan bomba USA men de kan bomba sönder Israel som hämnd vilket de kommer göra om USA går längre. Iran har faktiskt rätt här då USA trampa fel genom att döda högsta Generalen i deras nation.
Har Iran ens missiler som kan tränga sig igenom Israels försvarssystem? Skulle Iran anfalla någon så förlorar de all kärlek från de som hatar Trump oavsett vad han gör.
Citera
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Iran tillverkar nog inte stål. Om de gör det är det inte någon hög kvalitet.

Det är bara Israel som är effektiva.

Iran vågar inte göra något. De vet vad som skulle hända.

Enig där, jag försökte bara rita upp vad de kommer försöka sälja in till sitt folk.

Det har ju varit lite raketattacker mot Gröna Zonen, blir nog lite liknande saker framöver men inget öppet krig.
Citera
2020-01-06, 18:40
Medlem
Alla som alltid gråter blod över islamistisk terrorism.
Det är först efter USA:s konstanta destabilisering som extremismen väcktes till liv. Innan 1979 så finns det knappt någon form av större islamistiska terrordåd.

USA:s konstanta trakasserier av Iran, redan innan islamisterna kom till makten med just amerikansk hjälp, finansiering och allians med Saudiarabien och deras wahhabistiska tro som nu sprids världen över och som till en enorm majoritet följs av islamistiska terrorister i den moderna eran samt konstanta proxy-krig signerade USA och Ryssland har skapat detta monster.

Se för er själva. Alltid samma tjat men få vägrar inse att islamism och terrorism inte gick hand i hand.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...rorist_attacks
Citera
2020-01-06, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Så om Trump säger att mulorna ska utplånas från kartan, och sedan i en intervju ska säga att han syftade på ett referendum kommer det att vara OK för dig?
Fast nu var ju det där med "utplånas från kartan" en felöversättning. Dessutom har just Trump hotat utplåna Irans kulturarv.
Citat:
Den klipptes inte bort. Det är lögn.
https://www.youtube.com/watch?v=GyaavjyoZl0
Du länkar till en helt annan intervju. Här är den kompletta intervjun från C-SPAN:
https://www.youtube.com/watch?v=bFCUX5JSA14
Citat:
När man påstår sådant, måste man ge en källa.
Jag länkade till wikipedia som i sin tur ger källor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in