2020-01-08, 01:59
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Sluta gråt om Ryssland och Kina. De är inte i en militär allians med Iran utan bara polare. Vill USA bomba så kommer de bomba.

Ja det är väl det på sin höjd som kommer att hända. USA kommer kanske bomba sönder Irans, kärnvapensanläggningar, flyg och robotbaser och kastrera dem till en liten bjäbbande hund. Det är iaf den hästen jag satsar på.

Det är inte 1 september 1939, det är inte ens 11 september 2001 eller sovjetunionens fall.
Citera
Medlem
longbow4ys avatar
Aron lund twittrar
"Den svenska Irakstyrkan är inte stationerad på Ain al-Asad, den bas som nu bombats av Iran, utan på Camp Taji, en annan koalitionsbas som ligger norr om Bagdad. Men det är fullt med amerikaner där med, så den lär ju också kunna bli måltavla."

Men det kommer nu info om att också den basen är under attack.
Citera
Avstängd
Engelsk press skriver:
Soleimani’s visit was related to well-documented Saudi attempts at diplomacy to ease tensions with Iran. The Saudis had dispatched a message of peace to Iran, with Iraq acting as an intermediary. Soleimani was coming to Iraq to deliver the Iranian government’s reply.

The US assassination, then, undercut the peace effort to an enormous level. Iraq was keen to facilitate peace between its two neighbors, hopefully to calm down US threats against Iran. Instead, the US undercut the entire process.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Vilken tid? Han kommer "declare war on Iran". Lägger han till "and their allies" blir det ju intressant.
Vet ej exakt. Men alla källor pratar om att Trump kommer hålla ett tal.
Citera
2020-01-08, 02:00
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Ja det är väl det på sin höjd som kommer att hända. USA kommer kanske bomba sönder Irans, kärnvapensanläggningar, flyg och robotbaser och kastrera dem till en liten bjäbbande hund. Det är iaf den hästen jag satsar på.

Det är inte 1 september 1939, det är inte ens 11 september 2001 eller sovjetunionens fall.

This
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Nu får la ni hålla käften! Nej, Iran har inte deklarerat krig. Nej, mer än 100 amerikaner har inte dödats.

Sluta sprid desinformation. Sakligt.

Det med antal döda håller jag med om. Men vad gör man då när man avlossar 13 raketer (källa CNN just nu) mot mål där USA har trupper?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Säger vem då? CNN är ingen trovärdig källa.

Det jag kräver för att bli övertygad är ett filmat uttalande från Iran's regim där de tar på sig attackerna, ett uttalande som är direktöversatt i sin helhet av en pålitlig översättare, samt att översättningen bekräftas av trovärdiga iranier här i tråden.

Iranska källor har sagt det. Att de skulle ta på sig detta tafsverk utan skäl känns märkligt.
Citera
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Men påstod inte folk att Iran inte var kapabla till sådana saker? /Sarkasm

Om de har hackat försvsrssystemet så kan det bli en jämnare strid än vad många trodde, speciellt om Iran enbart intar en försvarsposition

Jag menar tvärtom att US kan ha hackat Iran och trollar oss med fake news, kör en false flag för om du tänker att det verkar enbart vara mest allierade som attackeras.

Det är inte så värst smart av Iran att hämnas på irakier, norrmän och oss, jag säger inte heller att dom är smarta utan vi får väl se när detta här klarnar upp och vi får siffror.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det kommer från flera håll.

Länka då mer än en källa, och de ska vara oberoende, eller håll käften med din dynga.
Citera
2020-01-08, 02:01
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Vet ej exakt. Men alla källor pratar om att Trump kommer hålla ett tal.

Jo jag blippar mellan CNN och Fox, han ska hålla ett tal till nationen tydligen. Ingen nämner vilket tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Engelsk press skriver:
Soleimani’s visit was related to well-documented Saudi attempts at diplomacy to ease tensions with Iran. The Saudis had dispatched a message of peace to Iran, with Iraq acting as an intermediary. Soleimani was coming to Iraq to deliver the Iranian government’s reply.

The US assassination, then, undercut the peace effort to an enormous level. Iraq was keen to facilitate peace between its two neighbors, hopefully to calm down US threats against Iran. Instead, the US undercut the entire process.
Han medlade till fred och blev grillad som en kalkon.
Ingen kan ju stötta USA i detta!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Bra sammanfattande analys.
Trump klarar inte att se mer än ett schackdrag bort på brädet och har således skitit i det blå skåpet igen.

I valkampanjen klargjorde Trump tydligt att USA inte har något i Mellanöstern att göra, fokus borde istället ligga på "Make America Great Again". Helt rätt. Dock har han blivit varse om att han tvingas kompromissa med vad som finns i bakgrunden, kalla det deep state eller vad du vill, om han dels vill fortsätta vara USA:s president, vinna nästa val och framförallt inte sluta som JFK. Det är lite "gör som vi vill, annars .." över det hela. Jag tror inte han innerst inne själv vill föra den politiken, men det har inte så stor betydelse då han i praktiken tvingas till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in