2020-01-22, 00:30
Medlem
https://sverigesradio.se/artikel/7388082
En ny internationell kartläggning av hur populära appar, som dejting- och menstruationsappar, sprider intima uppgifter har väckt ilskna reaktioner i en rad länder.

Bland de testade finns dejtingapparna Tinder, Grindr, Happn, menstruationsapparna Clue och MyDays, religionsappen Muslim: Qibla Finder och barnappen My Talking Tom 2.

Flera av apparna bryter mot den europeiska dataskyddsförordningen GDPR, enligt Forbrukerrådet. Sexuella preferenser och sexuell läggning, droganvändning och geografisk position sprids vidare till kommersiella aktörer, enligt organisationen. Intima uppgifter om kvinnors hälsa, fertilitet, sexliv, humör och menscykler kan användas av företag som får uppgifter spridda av menstruationsapparna.

En mobilanvändares profil, eller "digitala tvilling" - som organisationen kallar det - säljs till högstbjudande på digitala reklambörser. Data från de undersökta apparna kan också användas för att sälja spel till spelmissbrukare och deprimerade, för att manipulera väljare, få personer att gå med på dåliga lån eller för att diskriminera försäkringskunder, enligt organisationen.

Att diskutera:
-Använder du appen ändå och accepterar spridning?
-Vad göra åt att apparna strider mot GDPR?
-Faror?
-Var är vi om 5 år?
Citera
2020-01-22, 00:34
Moderator
VitKallas avatar
Jag använder ingen av de nämnda apparna.
Sen brukar jag alltid ändra lite i mina uppgifter på de appar som kräver uppgifter så sprids dom är det inte mina ändå.

Men jag hyser en liten aversion mot appar som kräver konton och personuppgifter om det inte är bank-app och liknande.
Citera
2020-01-22, 00:37
Medlem
boredjonsons avatar
Jag använder Tinder och är helt acceptabel med att mina uppgifter sprids. Det är inget ont mot oss användare utan jag tror att man har vinklat historien. Mottagarna tar information för att kunna grunda sina idéer på statistisk.
Citera
2020-01-22, 00:44
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boredjonson
Jag använder Tinder och är helt acceptabel med att mina uppgifter sprids. Det är inget ont mot oss användare utan jag tror att man har vinklat historien. Mottagarna tar information för att kunna grunda sina idéer på statistisk.

Jaaaa...inte kan väl giriga företag vara onda?
Citera
2020-01-22, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla

Men jag hyser en liten aversion mot appar som kräver konton och personuppgifter om det inte är bank-app och liknande.

Jag med. De säljer uppgifterna och har vetskap om känsliga uppgifter om en individuellt, tex sexuell läggning eller droganvändning, etc. Vem är köpare av uppgifterna nästa gång? Eller tänk om appen helt enkelt köps upp eller på något sätt infiltreras av någon som kan skada en. Olämpligt, och något lagskydd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in