Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2020-01-23, 13:20
Medlem
PS den nya beredaren jag beställt är en bergvärme-maskin , vad är skillnaden mot den nuvarande typen sk "kopparvärmare" ifråga prestation ?
Citera
2020-01-23, 14:24
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fedsawq
PS den nya beredaren jag beställt är en bergvärme-maskin , vad är skillnaden mot den nuvarande typen sk "kopparvärmare" ifråga prestation ?

Nej, du har beställt en varmvattenberedare där själva tanken är rostfri. En bergvärmepump är något helt annat. Vilken som är bäst får ph-värdet på ditt vatten avgöra.
Citera
2020-01-23, 14:42
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Nej, du har beställt en varmvattenberedare där själva tanken är r
ostfri. En bergvärmepump är något helt annat. Vilken som är bäst får ph-värdet på ditt vatten avgöra.

Det sista är mycket viktigt!
Det är vattenkvaliteten som avgör.

https://www.polarpumpen.se/vvs/varmv...orrosionsskydd

PS lite snurrigt med citeringen men jag hoppas att det blev någorlunda begripligt
Senast redigerad av trottwell 2020-01-23 kl. 14:50.
Citera
2020-01-23, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Nej, du har beställt en varmvattenberedare där själva tanken är rostfri. En bergvärmepump är något helt annat. Vilken som är bäst får ph-värdet på ditt vatten avgöra.
Du har helt rätt.

Grrrrrrrr ignorera mitt ovan inlägg, pga ett jävla type-oh i offerten jag fick, tog jag i panik kontakt med flera personer och fick se dum ut med mina frågor. Läste skrivfelet och trodde jag fått nån fel maskin på beställning. Det ordet skall visst inte vara där alls.

Den ene garvade och sa att hade jag fått en bergvärmepump för 16k kunde jag sålt den vidare för 80k .
Citera
2020-02-03, 12:32
Medlem
Uppdatering:
Kan med stor glädje meddela att ny beredare nu installerats och har åter varmt vatten. Maskinen levererades i fredags av nån separat, opersonlig firma med nån iranier som bara ville ställa den och sticka, vägrade hjälpa när jag fråga. Dem ca 4m från garaget till pannrummet fick man själv släpa det ca 80 kg tunga skåpet.

Nu imorse kom teknikern som fixade installering, tog han 3 timmar totalt men han var extremt fackmässig. Hela den spaghettin av kopparrör runtom kunde han läsa som ramsor i en bok, vart de leder vad de gör. För mig hade de varit en gåta hittils, bla. visade han vilken av dussintalet ventilerna gör vad. Antecknade allt och bjöd han på kaffe medan han fixade. Skall i framtiden ringa han till annat jag har på g med huset.

Kvar finns nu efterdyningar till denna olycka, fortfarande rinner rostigt vatten (vettefan hur länge detta bestämt sig att pågå) , bortforsling av den gamla enheten (hade en gång en pickup men den idag tar inte laster, minst 500 skall det visst kosta att nån annan gör) samt rekommenderar han att jag tar hit en elektriker att kika på kretsarna att allt är som skall.

Allt som allt var man utan fungerande vatten i 2 veckor och fått hitta på sätt kringå, nu jävlar skall det duschas.
Citera
2020-02-10, 13:52
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fedsawq
Uppdatering:
Kan med stor glädje meddela att ny beredare nu installerats och har åter varmt vatten. Maskinen levererades i fredags av nån separat, opersonlig firma med nån iranier som bara ville ställa den och sticka, vägrade hjälpa när jag fråga. Dem ca 4m från garaget till pannrummet fick man själv släpa det ca 80 kg tunga skåpet.

Nu imorse kom teknikern som fixade installering, tog han 3 timmar totalt men han var extremt fackmässig. Hela den spaghettin av kopparrör runtom kunde han läsa som ramsor i en bok, vart de leder vad de gör. För mig hade de varit en gåta hittils, bla. visade han vilken av dussintalet ventilerna gör vad. Antecknade allt och bjöd han på kaffe medan han fixade. Skall i framtiden ringa han till annat jag har på g med huset.

Kvar finns nu efterdyningar till denna olycka, fortfarande rinner rostigt vatten (vettefan hur länge detta bestämt sig att pågå) , bortforsling av den gamla enheten (hade en gång en pickup men den idag tar inte laster, minst 500 skall det visst kosta att nån annan gör) samt rekommenderar han att jag tar hit en elektriker att kika på kretsarna att allt är som skall.

Allt som allt var man utan fungerande vatten i 2 veckor och fått hitta på sätt kringå, nu jävlar skall det duschas.

Rostigt vatten beror på att avlagringar i rören fått syre och därför oxiderats. Det tar tid innan det försvinner helt men är annars ofarligt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in