Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Du skulle få en bättre hälsa fysiskt, ett gott samvete, dina ättlingar får en chans till en framtid. Samt ett mer socialt liv med din omgivning.
Om vi ska diskutera mig så föreslår jag att du skapar en separat tråd. Den här handlar nämligen om - tadam - Greta Thunberg.
Om vi dessutom ska ta denna Greta på orden så måste CO2-utsläppen nu stoppas helt. Det innebär bland annat ... om du tänker efter ... att Schwarzenegger från och med nu inte kan ladda sin Tesla med kolkraftsel.
Det innebär också att Greta måste sluta att åka med kolkraftsladdade eller dieseldrivna tåg på kontinenten.
Sist men inte minst innebär det att Greta med familj omedelbart, liksom alla vi andra, måste sluta att äta importerade livsmedel. Hence, no more bananas ...
Eller också räknar hon med att få leva som tidigare medan "pöbeln" (vi med dålig hälsa, deprimerade barn och obefintligt socialt liv) ska försaka allt?
Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Naturligtvis har jag sett videon och känner väldigt väl till vem han är. Författare till boken "A Universe From Nothing" plus en massa annat. Och jag har länkat till honom förut i denna tråd:
https://www.flashback.org/sp69202648
Enligt
Tankevurpan så är det bara "knäppgökar" som hyllar Greta, men genom att ta upp Lawrence Krauss, Barack Obama, David Attenborough plus en massa andra så tycker jag att jag motbevisade honom ganska väl.
Det stämmer att alla inte håller med Greta i allt. Det gör inte jag heller. Men man kan ändå uppskatta det hon gör.
Som jag sagt tidigare så är det som är bra med Greta att hon ökar uppmärksamheten kring klimatproblemen. Vad exakt hon säger i sin tal ser jag som sekundärt.
Att Davos-mötet handlade primärt om klimatet ser jag till stor del hennes förtjänst. Det är så hon påverkar. Och det är det som man ska uppskatta.
Okej, men visst är det lite kul att Lawrence Krauss vid cirka 1.10 säger att "I don't know what group(s?) she has behind her and ... eh eh eh ... the rest". Uppenbarligen tror han inte på henne när hon bedyrar att hon är en alldeles "egen produkt". Vad honom beträffar kanske det till och med skulle kunna vara Soros?
https://www.youtube.com/watch?v=unhm_tvY8hQ
Personligen tycker inte jag att det är sekundärt vad hon säger. Det visar sig ju också att vi "desperata klimatförnekare" slår ner på hennes överdrifter. Förr eller senare kommer hon att avkrävas svar om sina tipping points, mass extinction, whatever, och då tror jag inte att det är så roligt längre.
Vi kan bara vänta och se.