• 1
  • 2
2020-02-03, 17:52
Medlem
Jah undrar om man återställer datorn för att får man bort alla virus osv? Misstänker att jag fått en trojan eller något. De enklaste skulle va om man bara kunde återställa dator en vecka tillbaka.

De är mac förresten.
Citera
2020-02-03, 17:58
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
Jah undrar om man återställer datorn för att får man bort alla virus osv? Misstänker att jag fått en trojan eller något. De enklaste skulle va om man bara kunde återställa dator en vecka tillbaka.

De är mac förresten.

Leta upp ett verktyg som heter något i stil med "återställningspunkt" - och så väljer du ett datum innan som du vet att problemet uppstått. Fick du viruset på fredag välj då minst torsdag som återställningspunkt, eller ett par dagar till, för att vara säker...
Citera
2020-02-03, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Leta upp ett verktyg som heter något i stil med "återställningspunkt" - och så väljer du ett datum innan som du vet att problemet uppstått. Fick du viruset på fredag välj då minst torsdag som återställningspunkt, eller ett par dagar till, för att vara säker...

Och de funkar alltså? Dvs datorn blir exakt som den va för 2 dagar och virus försvinner med all säkerhet?
Citera
2020-02-03, 18:20
Medlem
Fascinerande!
Du har alltså Mac och tror dig veta att du har virus!

Jag undrar bara lite lätt... VAR surfar du?
Citera
2020-02-03, 18:22
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Och de funkar alltså? Dvs datorn blir exakt som den va för 2 dagar och virus försvinner med all säkerhet?

Ja, att den blir exakt som den var vid skapandet av återställningspunkten är sant, men om viruset försvinner "med all säkerhet", vågar jag inte svära på. Tror egentligen att detta är till för att om du installerat ett felande program och så. Men, det skall fungera, det har det gjort för mig. Har du sett om du har några återställningspunkter, för är datorn ny så är det inte säkert det hunnit skapats några... Det händer inget "farligt" med datorn, du bara återställer den som den var före en viss tidpunkt. Viktigt är dock att du sparar dokument som du måste och vill ha kvar om du skapat dessa sedan problemet uppstod.
Citera
2020-02-03, 18:35
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shitpommesfrites
Fascinerande!
Du har alltså Mac och tror dig veta att du har virus!

Jag undrar bara lite lätt... VAR surfar du?
Jag undrar verkligen detsamma. Dessutom är virus på MacOS i överlag förhållandevis lätthanterligt utifrån vad jag har hört (ingen erfarenhet själv dock), så det kan ju vara värt att köra en scanning med Malwarebytes för att se om den hittar något. Sedan är det förstås en bra idé med återställning oavsett, men är ändå genuint nyfiken.

En annan femma om TS kör Windows genom Bootcamp förstås. Då är det oftast bäst att inte att göra något annat än att återställa på ett eller annat vis om den skadliga koden redan har satts i bruk, just eftersom det helt enkelt inte är värt den tiden det kan ta att felsöka och eliminera alla fel samt risker.
Citera
2020-02-03, 19:22
Medlem
Citat:
Jah undrar om man återställer datorn för att får man bort alla virus osv? Misstänker att jag fått en trojan eller något. De enklaste skulle va om man bara kunde återställa dator en vecka tillbaka. De är mac förresten.
Sannolikheten att du har fått in skadlig programvara (virus i sig förekommer extremt sällan i macOS) är väldigt låg. Vad är det för problem du upplever eller vad får dig att misstänka det här?

Det enklaste är att du installerar om macOS för att vara helt säker på att eventuell skadlig programvara är raderat. Som någon redan påpekat så är allt annat mer tidskrävande om du inte är helt säker på vad som orsakat problemet och var det finns lagrat.
Citera
2020-02-03, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thekai
Sannolikheten att du har fått in skadlig programvara (virus i sig förekommer extremt sällan i macOS) är väldigt låg. Vad är det för problem du upplever eller vad får dig att misstänka det här?

Det enklaste är att du installerar om macOS för att vara helt säker på att eventuell skadlig programvara är raderat. Som någon redan påpekat så är allt annat mer tidskrävande om du inte är helt säker på vad som orsakat problemet och var det finns lagrat.

Jag är rädd att någon har hackat min dator på ett öppet wifi.

De verkar som om man måste ha gjort en återställnings kopia för att kunna använda detta verktyg:

https://support.apple.com/sv-se/HT201314

På PC kan ju välja en valfri tid att återskapa från.

Är de bara en ominstallation som återstår då?
Senast redigerad av Ki 2020-02-03 kl. 19:33.
Citera
2020-02-03, 19:45
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Jag är rädd att någon har hackat min dator på ett öppet wifi.
1. Är det något som tyder på det?
2. Är du i så fall säker på att själva hackningen i sig har orsakat en skadlig kod att hamnar i ditt OS?

Om någon har "hackat" sig in i din Mac på ett öppet wifi är det mer sannolikt att de har lyckats komma åt känslig information i just det fallet, varpå den skadan i så fall redan är skedd. Uppdatera dina lösenord (åtminstone för de mest viktiga sidorna/tjänsterna) och om det verkligen finns belägg för att någon har kommit åt dina uppgifter skulle jag råda att spärra dina bank- och kreditkort utifall att de har hamnat i fel händer.
Citera
2020-02-03, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
1. Är det något som tyder på det?
2. Är du i så fall säker på att själva hackningen i sig har orsakat en skadlig kod att hamnar i ditt OS?

Om någon har "hackat" sig in i din Mac på ett öppet wifi är det mer sannolikt att de har lyckats komma åt känslig information i just det fallet, varpå den skadan i så fall redan är skedd. Uppdatera dina lösenord (åtminstone för de mest viktiga sidorna/tjänsterna) och om det verkligen finns belägg för att någon har kommit åt dina uppgifter skulle jag råda att spärra dina bank- och kreditkort utifall att de har hamnat i fel händer.

Jag hra inga känsliga saker på datorn.

Jag funderar på vad dom här skannings programen typ Avacst kan plocka upp? Hittade ingenting med de är den safe då?
Senast redigerad av Ki 2020-02-03 kl. 19:56.
Citera
2020-02-03, 19:58
Medlem
Tycker de är väldigt märkligt att man inte kan välja en valfri tid att återställa datorn i från. De går ju på PC. Jag kunde hitta något i menyn jag länkade till i alla fall.
Citera
2020-02-03, 20:09
Medlem
Frågan är alltså om något skulle ha infekterat min dator. Skulle jag då ha hittat de med avacast?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in