2020-02-05, 12:27
Medlem
Skulle installera om mitt dåvarande operativsystem. macOS Mojave.

Men av någon anledning installerades i stället OS X Mountain Lion. Nu går de inte att uppdatera till Mojave igen trots att de står att de finns en uppdatering.

Jag har prövat att uppdatera i både Appstore och under program uppdatering upp i menyn i västra hörnet. Fruktansvärt irriterande. Särskilt då jag behöver datorn idag.
Citera
2020-02-05, 12:52
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Mountain Lion är ju urgammalt, låter som någon tvingat in Mojave på en dator som egentligen inte stödjer det, enl Apple då da.

Lite info om ditt äppelskrutt skulle hjälpa.
Senast redigerad av jag-har-oxo-en-kuk 2020-02-05 kl. 12:53. Anledning: tilllägg
Citera
2020-02-05, 12:58
Medlem
Rammsbergs avatar
Hur gammal är datorn? Vad hade du för system när du skulle uppdatera till Mojave? Med Mountain Lion kan du inte uppdatera till Mojave. Föreslår, ifall din dator är kompatibel (ej för gammal), att du först uppdaterar till El Capitan och sedan till Mojave. El C. finns att ladda hem.

https://support.apple.com/sv-se/HT210190
Citera
2020-02-05, 13:03
Medlem
Jag hittade just denna text på google:

Citat:
Om du kör High Sierra (10.13), Sierra (10.12) eller El Capitan (10.11), uppgraderar du till macOS Catalina från App Store. Om du kör Lion (10.7) eller Mountain Lion (10.8) måste du först uppgradera till El Capitan (10.11). Om du inte har en bredbandsanslutning kan du istället uppgradera din Mac på valfri Apple Store.

Man måste alltså ha El Capitan som mellan steg? Finns den nån länk eller något? Kommer inte upp i App store.
Senast redigerad av Ki 2020-02-05 kl. 13:09.
Citera
2020-02-05, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Hur gammal är datorn? Vad hade du för system när du skulle uppdatera till Mojave? Med Mountain Lion kan du inte uppdatera till Mojave. Föreslår, ifall din dator är kompatibel (ej för gammal), att du först uppdaterar till El Capitan och sedan till Mojave. El C. finns att ladda hem.

https://support.apple.com/sv-se/HT210190

Citat:
Ursprungligen postat av jag-har-oxo-en-kuk
Mountain Lion är ju urgammalt, låter som någon tvingat in Mojave på en dator som egentligen inte stödjer det, enl Apple då da.

Lite info om ditt äppelskrutt skulle hjälpa.

Tycke skälv de otroligt skumt : ). Installerade om fler gånger bland annat eftersom jag gjorde annat under tiden blev missnöjd med användarn, misstänkte att H-disken inte va helt raderad osv. Plötsligt efter ett antal installationer la daton in Mountain Lion!

Jaja hur som helst så funkar Mojave hade de innan. Så de ska inte va några problem. Datorn är kanske från 2012-2014.
Citera
2020-02-05, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
Jag hittade just denna text på google:

Om du kör High Sierra (10.13), Sierra (10.12) eller El Capitan (10.11), uppgraderar du till macOS Catalina från App Store. Om du kör Lion (10.7) eller Mountain Lion (10.8) måste du först uppgradera till El Capitan (10.11). Om du inte har en bredbandsanslutning kan du istället uppgradera din Mac på valfri Apple Store.

Man måste alltså ha El Capitan som mellan steg? Finns den nån länk eller något? Kommer inte upp i App store.

https://support.apple.com/en-us/HT206886
Citera
2020-02-05, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
https://support.apple.com/en-us/HT206886

Tack.
Citera
2020-02-05, 13:16
Medlem
Man blir ju nyfiken på hur gammalt detta egentligen är? Och hur de kommer sej att de installerades efter ett antal installationer.datorn kanske tänkte att de är bäst att de lästa som finns efter så många misslyckade försök : ). Ja vem vet. Får hoppas att de funkar!
Citera
2020-02-05, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
Tack.

Tack, bra info.
Citera
2020-02-05, 15:47
Medlem
Laddade ner filen. Tänkte att de är ju ändå mac så de kanske räcker att klicka på den. När jag gjorde de så startade mycket riktigt programmet. Och de kommer upp en ruta de står: Installerar OS X. De tar två minuter och sedan står de att programvaran installerats. Men allting ser ut som innan. Ingen omstartat eller något.

Men något hände ju uppenbarligen . Var de bara förberedande?

Ska jag "bota" och välja "Install OS X" filen under uppstart. Som man gör på PC?
Senast redigerad av Ki 2020-02-05 kl. 16:44.
Citera
2020-02-05, 16:56
Medlem
Filen verkar ligga under program efter att man förberätt installationen. De bara att starta den. Ville tids optimera lite. Tack för länken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in