Citat:
Ursprungligen postat av
Pomfritttillkorven
Det är ivaf vad vi kan komma fram till med den förmåga vi har att komma fram till saker. Kan ju vara på ett annat sätt som vi inte fattar när vi i det stora hela kanske inte är så mycket smartare än en myra.
Jodå, så är det. Min grundläggande metod är alltid att göra sig av med tro. Två saker är väldigt vanliga att tro på: Att existensen har en början och att existensen har en orsak. För att undersöka sin tro kan det vara bra att hitta verktyg man kan använda för att ta sig framåt. Materialism är ett sånt verktyg i vissa kontexter. Det gäller bara att man inte börjar tro på verktyget istället; ofta ersätter vi en tro med en annan istället för att bara göra oss av med den ursprungliga tron. Vi envisas med att göra om samma misstag av någon anledning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pomfritttillkorven
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jag föredrar helt klart den starkare framför den svagare formuleringen men jag köper inte någon av dom. Även den starkare formuleringen förlitar sig på en entitet som har ett sinne som har upplevelser. Den entiteten är inbillad.
Släpper man taget om den så går det inte längre att prata om varken "mitt" eller "ditt" sinne.
Fattar inte
Även i den starkare formuleringen av solipsism gäller att
andras medvetande inte går att verifiera. "Andra" betyder förstås "andra
människor" så solipsism utgår från att människor innehåller medvetande.
Från mitt perspektiv är det snarare så att medvetandet innehåller människor. Är det inte precis så du upplever det också?