Jag bor i en hyresrätt som byggdes på 40-talet. Stör mig allt mer på tjutet som uppstår när grannen vrider på och av kranen i sitt kök. Det låter högt och kan hålla på i flera sekunder. Mitt kök är av gammal standard och har ex. ingen blandare, finns varm- och kallvattenvred. Grannens kök ser troligen likadant ut.
Vad beror ljudet på och vad kan man göra åt det?
Hur kan jag övertyga min hyresvärd att åtgärda det?
Det kallas water hammer på engelska, vet inte vad det heter på svenska.
Beror på att det blir resonans nånstans i vattenledningen.
Kan vara utdragna ljud eller smällar när man stänger en kran. Var ljudet uppstår kan vara svårt att lokalisera.
Finns nog inget generellt motmedel, men jag skulle testa att sänka vattentrycket om det går.
En bit plaströr istället för metall i vattenledningen borde ta bort vibrationerna
Senast redigerad av Fioehlbaerth 2020-02-10 kl. 09:44.
Be hyresvärden byta packningarna eller hela kranen hos grannen. Förmodligen är det nästan lika dyrt med en packningssats till en så gammal kran, så att det är lika bra med en ny kran.
En gammal kran med kägelpackning kan behöva Bottenfräsas med en "Ventilsätesfräs". Det är ett handverktyg som slipar tätningsytan. Alla rörisar bör ha en sådan i väskan.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!