• 1
  • 2
2020-02-24, 01:35
Medlem
Hur lång tid tar det att lära sig spela gitarr? Är det patetiskt eller försent att lära sig vid 30?

Förstår att det är individuellt hur snabbt man lär sig beroende på hur mycket man läger ner sig, hur lätt man har att lära sig osv.. men på ett ungefär?

Säg att man är i 30-årsåldern, normalbegåvad och lägger ner 2-3 timmar på gitarrspel i veckan.

Det är inte rockstjärna jag tänkt att bli. Lite väl sent för det, men vill lära mig för skoj skull och eventuellt kunna spela för familj och vänner, på kalas eller fester.
Citera
2020-02-24, 01:41
Medlem
Vad spelar det för roll vilka svar du får? Vill du lära dig (och inte är helt tondöv) så gör du det.

Hur lång tid det tar varierar beroende på vid vilken nivå du anser att att du ”kan spela”. Några ackord lär du dig på tio minuter, sen kan du spela. Vill du bli bättre så tar det längre tid och fulländad blir du aldrig då du alltid kan lära dig mer.
Citera
2020-02-24, 01:43
Medlem
boonies avatar
1000-10000 timmar
Citera
2020-02-24, 02:29
Medlem
GormDenGamles avatar
Precis som ditt namn, så grubblar du för mycket.
Köp en gitarr och börja nöta ackord efter ackord. Plötsligt, kan du spela flera ackord efter varandra. Till slut en hel sång.
Kanske det tar en vecka. Kanske ett år. Men du vet inte förrän du börja.
Citera
2020-02-24, 02:41
Medlem
Kjellenares avatar
Det viktigaste tror jag är att du tycker det är roligt.

Jag har försökt flera gånger, men kommer ganska snart fram till att det är lika kul som att diska. Efter det lägger jag av. Sen dröjer det några år och så blir jag igen sugen på att lära mig spela. Upprepas...
Citera
2020-02-24, 03:13
Medlem
Fistpumps avatar
Det beror så himla mycket på vad du vill spela.

Du kan lära dig några ackord och börja spela låtar på typ en vecka.

Vill du börja improvisera på gitarr behöver du nog lära dig lite skalor och grejer. Då snackar vi veckor till månader.

Vill du kunna uttrycka dig flytande musikaliskt på gitarr – spela det du hör i huvudet, eller på radio – krävs gehörsträning samt viss förståelse av musikteori (så att du vet vad det du hör motsvarar på instrumentet). Denna nivån skulle jag uppskatta tar ett par år att uppnå.

Om du vill spela för att ha kul och eventuellt spela för vänner och familj (som du skriver att du vill) så är det inget att fundera över – bara sätt igång! På YouTube kan du se hur du ska lära dig låtarna du är intresserad av. Om du bara sätter igång kommer du vara igång och rocka på 0-tid!
Citera
2020-02-24, 04:17
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrubblarMycket
Hur lång tid tar det att lära sig spela gitarr? Är det patetiskt eller försent att lära sig vid 30?

Förstår att det är individuellt hur snabbt man lär sig beroende på hur mycket man läger ner sig, hur lätt man har att lära sig osv.. men på ett ungefär?

Säg att man är i 30-årsåldern, normalbegåvad och lägger ner 2-3 timmar på gitarrspel i veckan.

Det är inte rockstjärna jag tänkt att bli. Lite väl sent för det, men vill lära mig för skoj skull och eventuellt kunna spela för familj och vänner, på kalas eller fester.

Den största risken som finns om du börjar spela gitarr är att du ger upp därför att du får ont i fingrarna och tycker helt enkelt att det är för svårt.
Gitarr ÄR ett svårt instrument.
Den som säger nått annat ljuger.
Testa att spela ett f-moll på ett piano jämfört med på en gitarr t.ex så kommer du att inse att gitarren är f-n så mycket svårare att spela.
Vissa ackord är inte gjorda för mänskliga händer. Börja öva på dom vanliga enkla ackorden.

Skaffa en nylonsträngad akustisk gitarr till att börja med. Du får inte lika ont i fingrarna på en sån jämfört med el elgitarr.
Senast redigerad av sfrge 2020-02-24 kl. 04:24.
Citera
2020-02-24, 06:28
Medlem
bästa sättet att lära sig spela gitarr du kanske har en kompis som spelar lite lär av denne
inte så kul i början men blir roligare när du lärt dig lite
börja med en nylonsträngad som gör minst ont för fingrarna
ock du se till att skaffa en gitarr som är lättspelad
Citera
2020-02-24, 06:50
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrubblarMycket

Jag lärde mig spela gitarr via denna hemsida: https://www.justinguitar.com/
Tog inte många dagar innan jag lärde mig spela rätt bra.

Lycka till!
Citera
2020-02-24, 08:34
Medlem
Adelaides avatar
Det kräver en hel del övning i alla fall och tar garanterat inte en månad eller två. Räkna med minst ett halvår.
Citera
2020-02-24, 09:07
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Den största risken som finns om du börjar spela gitarr är att du ger upp därför att du får ont i fingrarna och tycker helt enkelt att det är för svårt.

Skaffa en nylonsträngad akustisk gitarr till att börja med. Du får inte lika ont i fingrarna på en sån jämfört med el elgitarr.

This!
Började på en stålsträngad kommer jag ihåg och fingrarna var inte direkt härdade då så gjorde skitont efter en kort stund.

Lär dig Em, C, G, D först, det var de första jag lärde mig kommer jag ihåg.

Sätt inga stora krav på dig själv utan försök lär dig ett ackord i taget även om du får spela det tills du tröttnat på det 14ggr om, försök inte hitta genvägar det kommer bara låta skit så se till att få med hela ackordet när du spelar. Ett i taget, you can do it!

Edit: Det är aldrig försent att lära sig något öht.
Senast redigerad av PappaTribe 2020-02-24 kl. 09:10. Anledning: Tillägg
Citera
2020-02-24, 15:02
Medlem
seaworthys avatar
Jag har spelat sen liten. Är väl högst medioker men försöker hela tiden bli bättre. Har nog talang egentligen men det är nötandet som gör dig duktig.

Att bli en lägereldsgitarrist går nog ganska snabbt ändå om man inte ger upp och har lite rytm i kroppen. Jag spelar väl en halvtimma dagligen, men oftast kommer genombrotten när man minst anar det.

Youtube har ju massor bra, men massor dåligt. Sajter som guitartricks och jamplay är grymma för nybörjare. Gissar att nya fender play också är helt ok.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in