Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-03-01, 12:30
Medlem
wwrs avatar
Det diskuteras som vanligt med motfrågor, utan referenser och med överlägset tonfall. Regimtrollens kännemärken.

Jag menar bestämt att britterna själva bör bestämma om de vill importera amerikansk kyckling. Det skall inte EU försöka reglera i avtal med Storbritannien.

Som artikeln säger försöker EU lägga handelshinder mellan USA och Storbritannien.
https://m.imgur.com/WJKv9Wb

Ämnet är tydligen så känsligt att tidningen censurerades och det som finns kvar av artikeln är skärmdumpen ovan.

Vi får hoppas Storbritannien lyckas gå ur EU på riktigt så de slipper betala 139 miljarder per år för att få sig liknande förbud tilldelade. Men pengarna har korrumperat politikerna och det ser inte så ljust ut.

Jag måste ta lite paus från diskussionen nu.
Citera
2020-03-01, 13:45
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vad jag sett har EU inte hittat några hälsoproblem med metoden. Så EU vänder på resonemanget och säger att metoden är så bra att amerikanska bönder kanske fuskar med annat i uppfödningen. Då får EU kolla upp det.

Låt britterna själva avgöra.

Det handlar inte om att amerikanska bönder eventuellt ska fuska utan om att USA har börjat avveckla sin hälsoindustri när det kommer till mat, om britterna går med på amerikanernas krav så innebär det bokstavligen att smutsigt kött kan komma att importeras i framtiden.

Samt att britterna får avgöra, det är du som verkar ha fruktansvärt svårt att inse att Storbritannien inte kan diktera några som helst handelsavtal eller att EU kontrollerar över Storbritannien.

Så återigen, hur tvingas britternas matvanor att ändras av EU men inte av USA?
Citera
2020-03-07, 19:08
Medlem
Nu slår Blow Jobson som en dick på stortrumman och basunerar ut att hans regering äntligen, som en konsekvens av brexit, för att EU inte tillät det, kommer att ta bort momsen från tamponger! Vältajmat inför internationella kvinnodagen!

Got milk? För jag vill inte betala moms på mjölk.
Citera
2020-03-10, 23:52
Avstängd
Boris och hans regering håller på att grotta ner sig i ett ordkrig om fiskerättigheter i Nordsjön - det känns som att den nya symbolen/ikonen för Brexit blir en sur gubbe (eller yngre man) som hötter med näven mot kontinenten och gnällvrålar: "You can't have our FISH!!"

Vilket är ironiskt som fan, eftersom fiske och fiskindustri utgör en alldeles minimal ytte-pytte-del av den brittiska ekonomin, och länge har gjort det. Dessutom: den fisk britterna faktiskt gillar att äta är inte den som fångas i närheten av hemön, dvs i de områden som de skulle kunna resa anspråk på som ejonomisk zon. Britter/engelsmän gillar numera *inte* sill, ål, plattfisk eller mindre Nordsjöfiskar: det är sushi, tonfisk, torsk, lax och pollock som gäller - samtliga fångas betydligt längre bort. Men fiske var en historiskt relativt viktig del av den engelska ekonomin under medeltiden och renässansen, därmed är det något som många känner starkt för.

Som så ofta i Brexit-sammanhang är narrativet viktigare än verkligheten.
Citera
2020-03-11, 08:42
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Boris och hans regering håller på att grotta ner sig i ett ordkrig om fiskerättigheter i Nordsjön - det känns som att den nya symbolen/ikonen för Brexit blir en sur gubbe (eller yngre man) som hötter med näven mot kontinenten och gnällvrålar: "You can't have our FISH!!"

Vilket är ironiskt som fan, eftersom fiske och fiskindustri utgör en alldeles minimal ytte-pytte-del av den brittiska ekonomin, och länge har gjort det. Dessutom: den fisk britterna faktiskt gillar att äta är inte den som fångas i närheten av hemön, dvs i de områden som de skulle kunna resa anspråk på som ejonomisk zon. Britter/engelsmän gillar numera *inte* sill, ål, plattfisk eller mindre Nordsjöfiskar: det är sushi, tonfisk, torsk, lax och pollock som gäller - samtliga fångas betydligt längre bort. Men fiske var en historiskt relativt viktig del av den engelska ekonomin under medeltiden och renässansen, därmed är det något som många känner starkt för.

Som så ofta i Brexit-sammanhang är narrativet viktigare än verkligheten.

Jag sa det tidigare och jag säger det igen, brexit lär återuppliva det gamla fiske kriget
Citera
2020-03-11, 09:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag sa det tidigare och jag säger det igen, brexit lär återuppliva det gamla fiske kriget

Visst gör den det. Idiotin regerar i öriket.

Och tanken att den engelska eonomin, efter en hård Brexit och med nya tullmurar mot Europa och många andra länder, skulle kunna baseras på *fiske* i hemmavattnen är ju tragikomisk. Fiske och fiskkonservering står väl för typ en kvarts procent av UK:s BNP idag, banker och kapitalindustri eller t o m kaféer och pubar är oerhört mycket viktigare.

Aldrig trodde jag att jag skulle börja se nutida engelsmän (många av dem, och en stor del av deras politiska elit) som sentimentala och korttänkta jingo-töntar. :
Citera
2020-03-17, 10:20
Medlem
wwrs avatar
Om Storbritannien slutar ge bort 139 miljarder kronor per år till EU samt inte behöver följa EU:s lagar så blir Storbritannien starkare. Storbritannien blir då så starkt att EU vägrar ge Storbritannien ett frihandelsavtal.

Britterna har redan bundit sig att ett "level playing field" skall råda med EU. Men frågan är vad det kommer att innebära. Det förhandlar man om nu.

Om det tidigare har ansetts råda "level playing field" så måste Storbritanniens förutsättningar nu försämras på något annat sätt om de slutar netto-betala 139 mdr och dessutom får stifta sina lagar själv.

Förhandlingarna verkar gå trögt. Ovanstående kan spela in.
Senast redigerad av wwr 2020-03-17 kl. 10:25.
Citera
2020-03-17, 13:55
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Om Storbritannien slutar ge bort 139 miljarder kronor per år till EU samt inte behöver följa EU:s lagar så blir Storbritannien starkare. Storbritannien blir då så starkt att EU vägrar ge Storbritannien ett frihandelsavtal.

Britterna har redan bundit sig att ett "level playing field" skall råda med EU. Men frågan är vad det kommer att innebära. Det förhandlar man om nu.

Om det tidigare har ansetts råda "level playing field" så måste Storbritanniens förutsättningar nu försämras på något annat sätt om de slutar netto-betala 139 mdr och dessutom får stifta sina lagar själv.

Kan du sluta tjata?

Storbritannien bestämmer redan över hur de ska hantera pendemin och en av nackdelarna som de redan har fått är att de inte kan ta del av den informationen som. EU har då britterna aktivt har valt att inte vara en del av den grenen
Citera
2020-03-17, 14:04
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Kan du sluta tjata?

Storbritannien bestämmer redan över hur de ska hantera pendemin och en av nackdelarna som de redan har fått är att de inte kan ta del av den informationen som. EU har då britterna aktivt har valt att inte vara en del av den grenen
Kan du förtydliga. Jag ser inte hur du ger svar på mitt inlägg.
Citera
2020-03-17, 14:07
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Kan du förtydliga. Jag ser inte hur du ger svar på mitt inlägg.

Vad har din kommentar med den rådande situationen att göra överhuvudtaget utöver att du tjatar om samma skit som vanligt?

Vad är det som EU hindrar britterna från att göra?
Citera
2020-03-17, 14:17
Medlem
wwrs avatar
Citat:

Citat:
Vad har din kommentar med den rådande situationen att göra överhuvudtaget utöver att du tjatar om samma skit som vanligt?

Vad är det som EU hindrar britterna från att göra?
EU ger extremt dåliga avtal till utvecklade länder.
Storbritannien betalar netto 139 miljarder per år.
De måste dessutom följa EU:s lagar.

När de går ur EU kommer de att bli mycket starkare.

Åtagandet att det skall råda ett "level playing field" går inte att uppfylla eftersom ett land som slutar ge bort 139 miljarder årligen automatiskt blir starkare.

Lite tillspetsat:
Skall Storbritannien kasta 139 miljarder i sjön varje år för att bli lika svagt som det var i EU. Och hindra sig själv från att köpa billig amerikansk kyckling etc
Citera
2020-03-17, 14:48
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
EU ger extremt dåliga avtal till utvecklade länder.
Storbritannien betalar netto 139 miljarder per år.
De måste dessutom följa EU:s lagar.

När de går ur EU kommer de att bli mycket starkare.

Åtagandet att det skall råda ett "level playing field" går inte att uppfylla eftersom ett land som slutar ge bort 139 miljarder årligen automatiskt blir starkare.

Lite tillspetsat:
Skall Storbritannien kasta 139 miljarder i sjön varje år för att bli lika svagt som det var i EU. Och hindra sig själv från att köpa billig amerikansk kyckling etc

Varken EU eller Storbritannien bryr sig allt för mycket om avtalen just nu.

Du verkar leva under en sten eller något men inte ens Ryssland lägger handeln först just nu pga en viss sjukdom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in