Flashback bygger pepparkakshus!
2020-03-27, 19:54
Medlem
Hugo.Draxs avatar
SpaceX vinner kontraktet att leverera gods till kommande Lunar Gateway. Ryktet p twitter r dock attt Lunar Gateway kommer att tappa finansieringen och drja X antal r. (Delvis Coronarelaterat)

https://www.nasa.gov/press-release/n...stics-services
Citat:
NASA has selected SpaceX of Hawthorne, California, as the first U.S. commercial provider under the Gateway Logistics Services contract to deliver cargo, experiments and other supplies to the agencys Gateway in lunar orbit. The award is a significant step forward for NASAs Artemis program that will land the first woman and next man on the Moon by 2024 and build a sustainable human lunar presence.
Citera
2020-03-27, 20:03
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
"Beprvad" betyder inte bra resultat. Det betyder att man har prvat. S nr man gr frn 3 till 4 skrmar s vet man pltsligt inte hur det funkar? Sonder har landat p Mars sedan Viking 1976 med fallskrmar (en del av vgen), men nu klarar ESA inte av att upprepa det, trots bara 1/3 av Curiosity's landade massa.

Man trodde sig veta. Jag har inte lst om exakt vad det r som spkar med fyra fallskrmar men jag skulle tro att det r en stabilitetsfrga, att dom fyra skrmarna rr sig lite fr mycket och slr in i varandra. I vilket fall som helst s verkar problemet vara lst och att det nu bara r en frga om certifierande test som ska utfras.
Citera
2020-03-27, 20:11
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men r det inte stor skillnad i brnsletgng p att bara anvnda motorerna under ngra sekunder vid launch abort och att landa hela vgen ned med motorer?

Det mesta av farten kommer att bromsas upp med vrmesklden. Man skulle kunna g tillbaka till DM1 och landningen dr fr att se vid vilken hastighet fallskrmarna vecklade ut sig. Frn det borde man kunna gra en uppskattning p om Dragon 2 i sin nuvarande konfiguration klarar av att landa med bara SuperDraco-motorerna.

Hr r en lng trd om huruvida man av skerhetsskl ska ge Dragon 2 mjligheten att landa med SuperDraco om fallskrmarna krnglar. Det var lnge sedan jag lste den trden men jag vill minnas att rent tekniskt s ska det fungera, dock s r det tonvis certifieringar som ska till stnd frst innan NASA godknner det. Enklare d att bara fortstta landa med fallskrm.

https://forum.nasaspaceflight.com/in...?topic=47570.0
Citera
2020-03-27, 20:40
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Lite mer om kontraktet att skicka gods till Lunar gateway

https://www.nasaspaceflight.com/2020...pply-contract/
Citat:
NASA has awarded SpaceX with a resupply contract for the Lunar Gateway. Built on the foundations of the successful agreement to resupply the ISS, SpaceX will employ its Falcon Heavy rocket to launch a new spacecraft called the Dragon XL to the lunar outpost under a Gateway Logistics Services (GLS) contract.

Jag vet inte vad man ska kalla det hr, ett litet steg framt? Dragon XL kommer att flyga lngre och stanna ute lngre n Dragon 2.

Saken r den att jag sjlv skulle grna velat sett att SpaceX hade erbjudit sig att anvnda Starship fr dessa godstransporter, d kunde dom ftt den betald och klar av NASA. Dock s har dom redan prvat det p amerikanska flygvapnet tror jag det var, det kontraktet tappade dom d uppdragsgivaren inte trodde det var ett realistiskt alternativ. S uppenbarligen har SpaceX lrt sig sin lxa nr dom lgger anbud. andra sidan s blir det hr bara lite mer av samma trkiga gamla, inga jttesteg framt dessvrre.

..Nja, det r pengar p banken i alla fall och SpaceX kan fortstta utveckla Starship p sidan.
Citera
2020-03-28, 03:04
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Det mesta av farten kommer att bromsas upp med vrmesklden. Man skulle kunna g tillbaka till DM1 och landningen dr fr att se vid vilken hastighet fallskrmarna vecklade ut sig. Frn det borde man kunna gra en uppskattning p om Dragon 2 i sin nuvarande konfiguration klarar av att landa med bara SuperDraco-motorerna.

Hr r en lng trd om huruvida man av skerhetsskl ska ge Dragon 2 mjligheten att landa med SuperDraco om fallskrmarna krnglar. Det var lnge sedan jag lste den trden men jag vill minnas att rent tekniskt s ska det fungera, dock s r det tonvis certifieringar som ska till stnd frst innan NASA godknner det. Enklare d att bara fortstta landa med fallskrm.

https://forum.nasaspaceflight.com/in...?topic=47570.0
Det var intressant. Jag har inte hunnit lsa trden. Sedan mste man vl ha med sig "dubbel mngd drivmedel"? I det fall en "launch abort" intrffar p hg hjd s mste drivmedlet ven rcka till landning?

Challenger hade inget:
1. Inga raketstolar (gr ej att montera fr 7 personer)
2. Inget launch abortsystem
3. Ingen reservfallskrm fr kabinen (vilket vissa tror kunde ha rddat besttningen)

Nr antalet astronauter kas, frsvras problemen. Man kunde bara montera 2 raketstolar i rymdfrjorna. Fallskrmarnas antal. Det r dr SpaceX verkar mta problem nu.
Senast redigerad av wwr 2020-03-28 kl. 03:09.
Citera
2020-03-28, 04:11
Medlem
Fris avatar
Citat:
Det var intressant. Jag har inte hunnit lsa trden. Sedan mste man vl ha med sig "dubbel mngd drivmedel"? I det fall en "launch abort" intrffar p hg hjd s mste drivmedlet ven rcka till landning?
Den stora pongen att landningssystemet r ocks launch abort system. Man har s klart brnsle fr att gra bdadera, men det r en billig frskring jmfrt med att ha ett launch abort tower som ska kopplas loss i rtt tid (annars dr alla fr med den p nosen kan kapseln varken flyga eller landa mjukt), eller en rymdfrja som ltsas att rymdfart r flygfart.
Citera
2020-03-28, 06:34
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Den stora pongen att landningssystemet r ocks launch abort system. Man har s klart brnsle fr att gra bdadera, men det r en billig frskring jmfrt med att ha ett launch abort tower som ska kopplas loss i rtt tid (annars dr alla fr med den p nosen kan kapseln varken flyga eller landa mjukt), eller en rymdfrja som ltsas att rymdfart r flygfart.
Jag tror det r bra om NASA vervakar SpaceX och Boeing. Det verkar som om SpaceX har designat en tung kapsel avsedd att landas med raketmotorer, men NASA godknner inte detta.

D ndrar SpaceX. Dels minskar man antalet astronauter frn 7 till 4. Dels frsker man anvnda 4 fallskrmar vilket r frhllandevis oprvat.

SpaceX mste modifiera den ursprungliga planen. Det skapar problem. Det tycker jag inte man kan skylla p NASA. Men det r ju som vanligt. SpaceX har extremt std i media och d hamnar press p myndigheter.
Citera
2020-03-28, 06:40
Medlem
Fris avatar
Citat:
Jag tror det r bra om NASA vervakar SpaceX och Boeing. Det verkar som om SpaceX har designat en tung kapsel avsedd att landas med raketmotorer, men NASA godknner inte detta.

D ndrar SpaceX. Dels minskar man antalet astronauter frn 7 till 4. Dels frsker man anvnda 4 fallskrmar vilket r frhllandevis oprvat.

SpaceX mste modifiera den ursprungliga planen. Det skapar problem. Det tycker jag inte man kan skylla p NASA. Men det r ju som vanligt. SpaceX har extremt std i media och d hamnar press p myndigheter.
Hur tycker du att det r bra att byrkraterna skapar problem genom att frbjuda fungerande lsningar?

Vilket litet barn som helst ser ju direkt att atmosfr, vder, fallskrm trassel trassel problem mamma blir arg p mig och jag kan bara skylla p katten. Man landade mnniskor p Mnen med raketmotorer.
Citera
2020-03-28, 06:51
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Hur tycker du att det r bra att byrkraterna skapar problem genom att frbjuda fungerande lsningar?

Vilket litet barn som helst ser ju direkt att atmosfr, vder, fallskrm trassel trassel problem mamma blir arg p mig och jag kan bara skylla p katten. Man landade mnniskor p Mnen med raketmotorer.
Jag tycker du trollar lite nu. I just detta fall tror jag inte NASA har ngra baktankar utan godknner de system som de bedmer skra.
Citera
2020-03-28, 06:57
Medlem
Fris avatar
Citat:
Jag tycker du trollar lite nu. I just detta fall tror jag inte NASA har ngra baktankar utan godknner de system som de bedmer skra.
"som de bedmer"
Att du "tror" att statens parsitbyrkrater vet allt och alla vill vl, bryr verkligheten eller jag mig inte om. Det r en sn psyksjuk vanfrestllning att du bara kan roa en psykoterapeut med att bertta om den.

Det r bara att jmfra byrtkraternas SLS+Orion som kostat mer att "utveckla" (snarare avveckla genom att helt enkelt plocka bort rymdfrjan frn den, som ryssarna gjorde fr ver 30 r sedan) n kosstnaden fr utvecklingen av samtliga raketer som ngonsin har flugit i hela vrldshistorien. Och den kommer nd aldrig att flyga! Dr har du dina politiskt styrda NASA-byrkrater som du tror inte bakar bullar i ugnen.

SLS+Orion r korruption som "heter rymdfart", och d kastar sig alla naiva entusiaster ver det, fr att de tycker om snt som "heter rymdfart".
Citera
2020-03-29, 08:42
Medlem
wwrs avatar
SpaceX har redan utfrt mnga leveranser till ISS och planerar fler till Gateway.
Citat:
SpaceX will launch a variant of Dragon, optimized to carry more than 5 metric tons of cargo to Gateway in lunar orbit
https://twitter.com/SpaceX/status/12...449130497?s=19

SpaceX har vana att skjuta upp, men inte att landa rymdfarkoster skert. De tnkte att om man bara stter dit en extra fallskrm s klarar man en tyngre kapsel. Men de glmde att situationen blir helt annorlunda nr man monterar 4 fallskrmar s ttt. Var detta deras feltnk vilket skapat problemen med fallskrmarna?

Att flyga i rymden r inte som att bygga bilar, man kan inte bara lgga till ngra sten.
Senast redigerad av wwr 2020-03-29 kl. 09:28.
Citera
2020-03-29, 18:56
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://twitter.com/SpacePadreIsle/s...04390783152128
Citat:
Sunday #Starship Update:
SN3 has been lifted onto the test stand at #Spacex #BocaChica
Pressure testing and raptor static fires next!

Parallellt med att SN3 testas infr kommande hopp s brjar SN4 ta form. Det gr undan i Boca Chica.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in