2020-04-07, 22:47
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Var det inte två gånger hon fick framträda i USA:s kongress, varav en gång med tio minuters talestid?

Kan du länka till det? Ser ut att det är något jag missat.
Det jag titade på var Gretas 90s medan 3 andra unga använde hela sina 5min.

https://youtu.be/icKlNgLuqzU?t=2046 <---Lyssna på "informatören" Greta! (Jag lovar, detta tal orkar du lyssna på!)

Förlåt. Jag räknade fel. Greta lyckades att prata fantastiska 50s av sina 5min!
Senast redigerad av Gretanol 2020-04-07 kl. 22:50.
2020-04-07, 22:54
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Greta har sagt att hon inte kan tala om för andra hur de ska resa eller leva, men att varje människas val får konsekvenser.

Svante och Malena tror jag inte att de håller med.
Det är inte mycket man har att välja, när Greta kräver något.
Senast redigerad av Gretanol 2020-04-07 kl. 22:59.
2020-04-08, 06:57
Medlem
Citat:
De verkligt fina fåtöljerna i helskinn är EJ Gretas fel. Det var hennes föräldrar, som bestämde sig för att köpa dem. Undrar hur arg Greta var då!? Hon har sagt, att familjen tidigare inte levde vidare hållbart, och jag tror att hon då menar bland annat fåtöljerna och alla flygresor. Greta flög som barn ovanligt mycket på grund a Malenas alla turneer. Dock tycker Greta numera om att sitta och läsa uppkrypt i en fåtölj. Vad gäller urbefolkningarna har Greta sagt, att de har mycket visdom i sitt tänkande, som vi borde lära oss av. Greta är inte perfekt, och har aldrig påstått sig vara perfekt, men hon vill kämpa för klimatet och miljön.

Men lever familjen vidare hållbart nu? Två bostäder på fyra personer. Egen lyxbil trots att de har landets bästa kollektivtrafik utanför dörren. Äter mat som fraktats med dieseldrivna båtar över halva jordklotet*. Har Greta kollat upp vilken stor klimatpåverkan bomullsframställningen har? Använder hon numera bara närproducerade textilier?

”It’s OK when WE do it.” Flänga omkring med diesel- eller koldrivna tåg går tydligen också jättebra - så länge inte ett dumt virus sätter käppar i hjulen.

*Eller har Greta övergett avocados till förmån för (svenska) päron av omsorg för klimatet? Var vita bönor odlas har jag dessvärre noll koll på.
2020-04-08, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Du summerar mycket bra vad som är fel med den familjen. Kompetenta föräldrar hade sett till att flickan blev tvångsvårdad. Malena triumferar över att orosanmälningar till soc. lades ner. Om flickan svälter ihjäl så finns det många med blod på sina händer. Och då syftar jag inte på oljebolagen...

Ja, Malena skriver glatt att de fått ”liten kärlekshälsning från en anonym tjänsteman på Kungsholmens Stadsdelsnämnd” om att det stora antalet orosanmälningar mot henne och Svante inte kommer att beaktas.

Jättesmart att ”hänga ut” en institution med namn som - om jag inte är alldeles ute och cyklar - bryter mot självaste socialtjänstlagen. Under tiden kan lilla Greta fortsätta att ägna sig åt självdestruktiva och skadliga beteenden.

De som har blod på sina händer är givetvis bl.a de som gav Greta falska förhoppningar om att hennes små tal och skolstrejker skulle leda till stordåd. Som ställde sig upp och applåderade artigt men aldrig hade en tanke på att genomdriva Parisavtalet eller sluta flyga. Var det därför Gretas ätstörningar kom tillbaka? När hon insåg att de bara tyckte att hon var ett litet pikant inslag.
2020-04-08, 10:30
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Men lever familjen vidare hållbart nu? Två bostäder på fyra personer. Egen lyxbil trots att de har landets bästa kollektivtrafik utanför dörren. Äter mat som fraktats med dieseldrivna båtar över halva jordklotet*. Har Greta kollat upp vilken stor klimatpåverkan bomullsframställningen har? Använder hon numera bara närproducerade textilier?

”It’s OK when WE do it.” Flänga omkring med diesel- eller koldrivna tåg går tydligen också jättebra - så länge inte ett dumt virus sätter käppar i hjulen.

*Eller har Greta övergett avocados till förmån för (svenska) päron av omsorg för klimatet? Var vita bönor odlas har jag dessvärre noll koll på.

Heinz vita bönor i tomatsås framställs i Storbritannien. Sedan guppar de i vattnet tills vattenströmmen för dem till Sverige, ingen dieseldriven båt, tror jag. Tyvärr uppger inte Heinz odlingslandet.

EDIT: (Bönorna kommer från USA ). Antagligen hälls de i Atlantens vatten och guppar till Storbritannien, utan att använda sig av dieseldriven båt. He,he,he!

Visst, har man i familjen samlat mucho dinero genom att genom åren sätta ett gigantiskt fossilavtryck på klimatet och skaffat sig både det ena och det andra (inklusive Tesla för 1MSEK och fåtöljer av döda kossor för 60-80kSEK/styck) - då är familjen välbeställda nog för att en ska kunna ägna sig åt att vara predikant/aktivist.
Senast redigerad av AcchiaHe 2020-04-08 kl. 10:59.
2020-04-08, 13:35
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
De som har blod på sina händer är givetvis bl.a de som gav Greta falska förhoppningar om att hennes små tal och skolstrejker skulle leda till stordåd. Som ställde sig upp och applåderade artigt men aldrig hade en tanke på att genomdriva Parisavtalet eller sluta flyga. Var det därför Gretas ätstörningar kom tillbaka? När hon insåg att de bara tyckte att hon var ett litet pikant inslag.

Hennes EU-tal måste gå till historien som en av de... konstigaste och de mest falska. Där insåg hon väl hur krokiga deras ovationer var på riktigt!
2020-04-08, 14:46
Medlem
Det klagades tidigare över att Greta höll korta tal, ofta under fem minuter. Det fanns flera anledningar till detta.

Först ville Greta att andra ledare i FFF också skulle få synas och höras. Hon tyckte att det var för mycket uppmärksamhet på henne och för lite uppmärksamhet på de andra aktiva i FFF.

Sedan var Greta väl medveten om att allt spelades in och analyserades, vad jag säger, hur jag säger det, mitt kroppsspråk, mitt tonfall. mina pauser, allt, klagade Greta!

Det är betydligt lättare att göra något litet misstag om man håller ett längre tal, och Greta ville minska riskerna för att säga något inte helt lyckat. Vad jag har förstått åt Greta bättre på båten och i USA, men det var ändå allt för litet och hon var ofta trött och matt. För att hålla ett långt mycket bra tal behöver man vara i toppform, och det var aldrig Greta i USA. Hennes framträdande i Denver tycker jag dock var ovanligt lyckat. Vi funderade på att jag skulle visa ett mycket speciellt kapell i Kalifornien för Greta, men det blev tyvärr omöjligt, när COP-mötet flyttades till Madrid.

När Greta kom tillbaka från USA, så fick hon flera gånger som bekant kramper före eller efter sina tal. Hade Greta hållit ett långt tal hade riskerna ökat för, att hon fått kramper under talet, en mardröm för henne! Sist på EU-mötet fick hon samtidigt både hålla tal och delta i långa förhandlingar med både ministerrådet och kommssionen, vilket förstås var en mycket krävande kombination.

Sist för att skriva längre tal behöver man ha en hel del tid för eftertanke och reflexion. Greta har ytterst sällan haft tid för detta, för hon har gett otaliga intervjuer till mångder av journalister samtidigt som har fått över tusen elektroniska meddelanden per dag på sina sociala medier. En oerhört svår kombination!

Greta borde för länge sedan skaffat sig en stab med medhjälpare, personliga sekreterare, strateg, personlig dietist och tränare och så vidare. Nu har alltför mycket fått vila på hennes smala axlar.

Intellektuellt är hon snabbtänkt och som en vuxen, emotionellt tittar barnet i Greta ännu fram ibland! För att förstå henne behöver man både lyssna till vad hon säger, men även lyssna mellan hennes ord!
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-04-08 kl. 15:04.
2020-04-08, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Hennes EU-tal måste gå till historien som en av de... konstigaste och de mest falska. Där insåg hon väl hur krokiga deras ovationer var på riktigt!

Det var bara plågsamt att beskåda, falskheten lös igenom som du nämner samt uppenbart att fanatikerna intalar sig själva att Greta spektaklet är seriöst.
2020-04-08, 15:03
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
1 - När Greta kom tillbaka från USA, så fick hon flera gånger som bekant kramper före eller efter sina tal.

2 - Sist för att skriva längre tal behöver man ha en hel del tid för eftertanke och reflexion. Greta har sällan haft tid fr detta, för hon har gett otaliga intervjuer till mångder av journalister samtidigt som har fått över tusen elektroniska meddelanden per dag på sina sociala medier.

3 - Greta borde för länge sedan skaffat sig en stab med medhjälpare, personliga sekreterare, strateg, personlig dietist och tränare och så vidare. Nu har alltför mycket fått vila på hennes smala axlar.

4 - Sist på EU-mötet fick hon samtidigt både hålla tal och delta i långa förhandlingar med både ministerrådet och kommssionen, vilket förstås var en mycket krävande kombination.

5 -Intellektuellt är hon snabbtänkt och som en vuxen.

1) - Men att skicka ett sjukt barn utomlands...det går bra för Svante och Malena. Vad då för kramper? Kan du visa några video? Det låter allvarligt.

2) - Greta skriver inga längre tal, för hon kan inte fakta. Allt hon kan säga "listen to the science", allt hon kan svara "listen to the science, unite behind the science"

3) - Varför då? Hur skulle dessa hjälpa när Greta kräver omöjliga saker??? Dietist? Räcker det inte att googla om bara viljan finns? Greta behöver psykiatrivård!!! SOM HON GENOMGÅR! Nu skiter hon i det.

4) - Greta förhandlar inte. Hon kräver och förstår sig inte ett skit på förhandlingar! Listan över hennes personlighetsstörningar är lång!

5) - Nej. Hon kan bara tänka på en sak i gången. Att byta ämne snabbt...där suger Greta (ex hur taskigt hon svarar på frågorna)

Du vill använda Gretas inflytande och köra detta som ett företag för att få fart på dina intresse (troligen FFF). Tanken är bra men Greta är envis och har bara ett mål, och vad ska hon med medhjälpare om hon aldrig lyssnar på nån?

Har du också som mål samma som Gretas "The Real Zero 2020"?????? - vill bara veta om Du och Greta är överens. Om inte? Du försöker i onödan tyvärr.
Senast redigerad av Gretanol 2020-04-08 kl. 15:19.
2020-04-08, 15:29
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Greta borde för länge sedan skaffat sig en stab med medhjälpare, personliga sekreterare, strateg, personlig dietist och tränare och så vidare. Nu har alltför mycket fått vila på hennes smala axlar.

Måste kommentera det på nytt. Många skriver att hon styrs av USA - EU - KINA -Iluminati -Al Gore -Soros - Rentzhog eller stora organisationer som ger henne teaterutbildningar och order att spela sjuk.

Jag tror dock mer på Dig. Och ja, Greta måste lära sig Team-work och nätverk. Men hon har en storhetsvansinne som tidningarna har gett henne och p.g.a. alla priser som hon har fått.

Vems fel??? Tidningarnas "Lyssna på Greta" - fasoner!
2020-04-08, 15:36
Medlem
Har du hört Gretas TED-tal? Där höll hon ett längre tal, och enligt många ett mycket bra tal. Eftersom Gretas bok med hennes tal länge sålt mest av alla böcker i USA, och även en tid sålt mest av alla böcker i Sverige, kan de knappast vara dåliga, hon formulerar sig mycket skickligt.

Nej, jag vill inte alls att FFF ska bli ett företag, däremot att det ska blir betydligt mer struktur och planering i FFF, så FFF fungerar mycket bättre. Min ambition att få Greta gladare, någon ambition för egen del har jag inte. Visst kan det hända att jag i framtiden följer med Greta på något internationellt möte, men det är i så fall för att vara ett stöd för henne och inte för att själv vara en linslus!

Jag tror att vi behöver göra kraftfulla insatser för miljön och klimatet. Däremot tror jag att Greta liknar Steve Jobs, Apples grundare, genom att ha närmast omöjliga tidsplaner, som bara har en chans att fungera om allt fungerar perfekt, vilket det nästan aldrig gör. Så visst är Greta precis som Steve Jobs en tidsoptiminst, men han var det och hon är det för att få igång en sann förändring. Som politiker måste man väga olika intressen mot varandra, men Greta har varit otålig och velat ha en snabb förändring. Jag varnade henne tidigt för att snabba större förändringar är sällsynta i FN och EU, och att man behöver ha stort tålamod där! Tyvärr fick jag rätt i min varning till henne om trögheten i EU och FN..

Jag har sett och hört Greta hålla en föreläsning på högre nivå, men det var inför några få, som hon litade på, så du har fel! Det finns en Greta som snabbt kan spruta information. Antingen har Greta inte kunnat och/eller velat visa den sidan av sig själv mera offentligt. En förklaring är att Greta vet väl om, att siffror nästan alltid blir ifrågasatta. Greta vet också att många i publiken har svårt att minnas siffror.

Hon gillar som sagt dock grafer och har (åter)publicerat en hel del sådana.
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-04-08 kl. 15:50.
2020-04-08, 15:43
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Har du hört Gretas TED-tal, där höll hon ett längre tal, och enligt många ett mycket bra ta. Efterson Getas bok med sina tal länge sålt mest i USA, och även en tid sålt mest av alla böcker i Sverige, kan de knappast vara dåliga, hon formulerar sig mycket skickligt.

Nej, jag vill inte alls att FFF ska bli ett företag, däremot att det ska blir betydligt mer struktur och planering i FFF, så FFF fungerar mycket bättre. Min ambition att få Greta gladare, någon ambition för egen del har jag inte. Visst kan det hända att jag i framtiden följer med Greta på något internationellt möte, men det är i så fall för att vara ett stöd för henne och inte för att själv vara en linslus!

Jag tror att vi behöver göra kraftfulla insatser för miljön och klimatet. Däremot tror jag att Greta liknar Steve Jobs, Apples grundare, genom att ha närmast omöjliga tidsplaner, som bara har en chans att fungera om allt fungerar perfekt, vilket det nästan aldrig gör. Så visst är Greta precis som Steve Jobs en tidsoptiminst, men han var det och hon är det för att få igång en sann förändring. Som politiker måste man väga olika intressen mot varandra, men Greta har varit otålig och velat ha en snabb förändring. Jag varnade henne tidigt för att snabba större förändringar är sällsynta i FN och EU, och att man behöver ha stort tålamod där! Tyvärr fick jag rätt i min varning till henne.

Jag har sett och hört Greta Greta hålla en föreläsning på högre nivå, men det var inför några få, som hon litade på, så du har fel! Det finns en Greta som snabbt kan spruta information. Antingen har Greta inte kunnat och/eller velat visa den sidan av sig själv mera offentligt. En förklaring är att Greta vet väl om, att siffror nästan alltid blir ifrågasatta. Greta vet också att många i publiken ha svårt att minnas siffror. Hon gillar som sagt dock grafer och har (åter)publicerat en hel del sådana.

Jag är här i tråden för att kompisens dotter ville ha hennes bok. Boken är bedrövlig. 80% är repetitivt. Ted-talet är detsamma som man får läsa i varje artikel om Greta. Sjukdomen och varför hon gör det.

I Ted-Talet krävde hon 2 graders mål... JAG gillar grafer, har 50st framför mig just nu.
Visst låter det fint när du pratar om Greta. Tyvärr när man ser Greta, ser man något annat.
Att lysa 5% av tiden medan man suger 95% av tiden är inte en bra combo!

Greta är otålig. Greta har personlighetsstörningar. Greta har ätstörningar. Greta är psykiskt vag. Men du önskar dig att hon vore en tränad stjärna!

Hon är bara 17år dock. Det kan man inte glömma. Jag som 17åring sög som fan och skulle aldrig klara av t.ex ett enkelt tal då.

Greta behöver träning. Behöver lyssna på andra än sig själv (och andar).
Hur hon lyckas beror på om och när hon kan inse det själv.
Senast redigerad av Gretanol 2020-04-08 kl. 15:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in