Citat:
Ursprungligen postat av
ElimGarak
Någon ledartyp är hon definitivt inte. Hon står där och kommer med en massa anklagelser, på så sätt kan hon hetsa upp andra med samma ångest som henne. Men jag ser inget ledarskap, inga konkreta idéer, ingen strategi för verksamheten. Inget alls.
Hon står där och säger samma saker gång på gång. Hennes önskan är att alla ska känna samma skräck som hon känner. Men är hon medveten om att hennes enda möjlighet att åstadkomma den omedelbara förändring hon kräver är genom blodig revolution och sedan ett styre liknande det som de Röda Khmererna hade i Kambodja?
jag är övertygad om att även de som ser klimatfrågan som det viktigaste just nu inte skulle vilja ha den omedelbara omställning som Greta och hennes vänner vill ha och de följder som blir av detta, nämligen kaos, massvält och diktatur.
Snabbt svar, Greta har upprepade gånger varit mycket noga med att betona, att den förändring som hon vill ha, ska ske på demokratisk väg och vila på demokratisk grund. Greta är överens med Churchill om att demokrati är det näst värsta styrelseskicket.
-Hon ser alltså stora behov av ett nytt betydligt bättre politiskt ledarskap, men vill alltså att genomförandet av detta ska ske demokratiskt. Man får inte fjorton miljoner direkta följare på Instagram och Twitter, samt ytterligare två miljoner indirekta följare på Facebook utan att kunna en hel del om ledarskap!
Greta har på senare tid uppmanat till nyval i olika länder, i hopp om att gröna partier vid nyval då ska få fler röster, fler mandat och ett ökat politiskt inflytande!
Greta håller alltså på att bli lite mera politisk, även om hon är noga med att säga, att hon ännu inte är partipolitisk. Min tro är, att minst en valsedel kommer att få äran att ha Gretas namn på sig, fast där Greta sannolikt har beteckningen (oberoende) inom parantes efter sitt namn på valsedeln!