Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-04, 17:33
Medlem
Ngon som gillar denne tecknare? Om ni nu gr det, snlla, SNLLA frklara vad som r s bra med han! Jag har i mnga r hatat denna snubbes teckningsstil, och det r tamigfan ett under att ens redaktrer ens KOLLAR p hans skitiga bilder. Om ingen har sett hans alster tidigare, s kan jag beskriva dem med ngra korta ord : Han ritar platta, amatrmssiga bilder utan ngot som helst yta. Detta r ju fan GRUNDEN fr tecknare - Vare sig man r proffs eller nybrjare!

Ngon som har lst ngon serie som han har gjort? (Har aldrig brytt mig om han, p.g.a teckningarna)

http://www.matsjonsson.nu/
Citera
2007-05-04, 20:46
Medlem
Samma snubbe som tecknat en serie dr han som barn fr flja med en kompis och jaga? Det slutar med att han dricker sprit och sover i ett urkarvat lglik. Minns inte var jag lste den, Megapyton kanske.

Stmmer detta s gillar jag honom. Vardagligt bisarrt liksom, story telling med en twist. Hans teckningar bryr jag mig mindre om, finns mnga bra serier som ser fr risiga ut.

Edit: Har kollat runt lite. Jag pratar nog om en annan snubbe, stilen var kanske en annan.
Citera
2007-05-04, 21:14
Medlem
Pubertals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sole speck
Samma snubbe som tecknat en serie dr han som barn fr flja med en kompis och jaga? Det slutar med att han dricker sprit och sover i ett urkarvat lglik. Minns inte var jag lste den, Megapyton kanske.

Stmmer detta s gillar jag honom. Vardagligt bisarrt liksom, story telling med en twist. Hans teckningar bryr jag mig mindre om, finns mnga bra serier som ser fr risiga ut.

Edit: Har kollat runt lite. Jag pratar nog om en annan snubbe, stilen var kanske en annan.

Du pratar om Henrik Brommander, han r en av mina absoluta favoriter bland svenska serieskapare.
Nr det gller Mats s vet jag inte riktigt vad jag tycker. Det r mnga av hans serier som jag r helt nollstlld infr, medan andra serier som han gjort r vldigt tilltalande (jag gillar nog frmst dom serier som han gjort om sin egen barndom). Hans strippserie som gick i DN fullstndigt hatade jag dremot.
Citera
2007-05-05, 15:58
Medlem
Jag har lst Pojken i Skogen och Hey Princess, tycker vl egentligen inte att ngon av dem r varken bra eller dlig. Det r dock lite tilltalande att de delvis utspelar sig i ngermanland d jag har vissa kopplingar dit, men som du sger s r hans tecknande inte s mycket att hurra fr.

Ngot jag dremot str mig p r att han verkar umgs eller tminstone strvar efter att umgs i de dr "fina" kretsarna med Kellerman och Martin Johansson (spelskribent och numera art director, som det s fint heter p svenska, p Rocky har jag fr mig. Mats serier publicerades tidigare i tv-spelstidningen Super PLAY). Kellerman & co knns bara alltfr dryg-krystat trendiga och ltsasmedvetna med sitt eviga Tokyo- och New York-dravel. Bl. Nu vet jag ifrsig inte om han gr det men bara tanken p att s kan vara fallet fr mig att instinktivt tycka mindre bra om honom. Han verkar ha ngon form av komplex.
Citera
2007-05-05, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -OX-
Ngon som gillar denne tecknare? Om ni nu gr det, snlla, SNLLA frklara vad som r s bra med han! Jag har i mnga r hatat denna snubbes teckningsstil, och det r tamigfan ett under att ens redaktrer ens KOLLAR p hans skitiga bilder. Om ingen har sett hans alster tidigare, s kan jag beskriva dem med ngra korta ord : Han ritar platta, amatrmssiga bilder utan ngot som helst yta. Detta r ju fan GRUNDEN fr tecknare - Vare sig man r proffs eller nybrjare!

Ngon som har lst ngon serie som han har gjort? (Har aldrig brytt mig om han, p.g.a teckningarna)

Mats Jonsson behver ingen redaktr som godknner hans serier. Han r ju sjlv redaktr fr vuxenserietidningen Galago.

Fast saken r vl den att en "ful" teckningsstil inom svenska vuxenseriekretsar kommit att st fr det icke-kommersiella och fr kthet. En "ful" teckningsstil har allts setts som inte bara acceptabel, utan rent av idealet. Andra exempel r Karna Rusek och Anneli Furmark. (Bromanders teckningsstil finner jag mer avskalad n ful.)

Ser man bortom teckningsstilen r Jonsson enligt min sikt en hyfsad berttare, om n kanske inte s mycket mer. Dock finns det andra som vrderar honom betydligt hgre.
Citera
2007-05-05, 19:06
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Jag protesterar mot att Anneli Furmarks teckningsstil skulle vara ful. Hennes mnniskor m vara fula ibland men det r fr att de skall vara det, och hon r oerhrt skicklig p att terge sm nyanser och knsloskiftningar i anletsdragen, srskilt de dr manliga smleendena som frstligt balanserar mellan att vara oskyldigt vnliga och oerhrt slemmiga.

Jonssons mnniskor r dremot fula drfr att han bara kan teckna fult, eller rttare sagt inte alls. Men han har vl aldrig utgett sig fr att kunna det heller, hans syfte r ju det verbalt berttande sjlvbiografiska. Tyvrr kan det kanske bidra till att bildernas konsekventa, onyanserade fulhet hos lsaren skapar ett slags genomgende stmning av avsmak infr hela berttelsen ven nr det inte alls r meningen, det kanske blir svrare att engagera sig i figurernas personliga lidanden nr snart sagt hela deras tillvaro verkar vara ett lidande i en mardrmsvrld la Mark Beyer och de fula och utsttta tminstone inte r fulare n ngon annan.

Men som Panguu ppekar r det ju en tradition inom alternativserievrlden - dit svenska vuxenserier nog vanligen rknar sig - att teckna konstlst och oslipat, fr att undvika att bildens elegans tar ver intresset fr berttelsen och det eventuella budskapet. Ett tidigt exempel r vl Justin Green som var bland de frsta att konsekvent och osentimentalt skildra sin uppvxt i serieform; ven om han var en skolad tecknare s valde han en ganska grov stil i sina serier. Fast det fanns vl frsts undantag redan frn genrens begynnelse, Robert Crumb och Vaughn Bod och Howard Cruse t.ex.

Vad gller Jonsson kan man kanske undra om han nd inte r bst som redaktr - MegaPyton blev vl i alla fall bra under hans hnder?
Citera
2007-05-15, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Jonssons mnniskor r dremot fula drfr att han bara kan teckna fult, eller rttare sagt inte alls. Men han har vl aldrig utgett sig fr att kunna det heller, hans syfte r ju det verbalt berttande sjlvbiografiska.

S varfr skriver han inte noveller eller romaner istllet? Och varfr gr inte de vilka r rdda fr att vackra bilder ska dra uppmrksamhet frn berttelsen/budskapet det? Serier r ju per definition ett bildmedium.

Fr vrigt vidhller jag att Furmark tecknar FULT och ingenting annat.
Citera
2007-05-15, 16:59
Medlem
TikiGods avatar
jag gillar en del Mats Jonsson gr. Som nn annan skrev s r det ju mycket berttelsen som ska vara i fokus. Det r vl ocks lite av en grej inom "sjlvbiografi-genren" att rita fult?
Citera
2007-05-15, 17:06
Medlem
Wittgensteins avatar
Jag gillar Mats Jonssons stil, bde som berttare och som tecknare. Det behver inte vara "snyggt" fr att fylla en funktion, ungefr som en bra text kan gra en lt bra trots att den har en usel melodi.
Citera
2007-05-15, 17:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Mats Jonsson r ganska bra. Jag gillar den dr 'taffligheten' i bilderna. Hans strvan att bertta en historia illustreras bra med de naiva teckningarna. Det ger ett stelt intryck som funkar bra med texten.
Finns iofs bttre taffliga serier men han r ok.
Citera
2007-05-15, 18:29
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Jonssons mnniskor r dremot fula drfr att han bara kan teckna fult, eller rttare sagt inte alls. Men han har vl aldrig utgett sig fr att kunna det heller, hans syfte r ju det verbalt berttande sjlvbiografiska. Tyvrr kan det kanske bidra till att bildernas konsekventa, onyanserade fulhet hos lsaren skapar ett slags genomgende stmning av avsmak infr hela berttelsen ven nr det inte alls r meningen, det kanske blir svrare att engagera sig i figurernas personliga lidanden nr snart sagt hela deras tillvaro verkar vara ett lidande i en mardrmsvrld la Mark Beyer och de fula och utsttta tminstone inte r fulare n ngon annan.
Och att Jonssons figurer vrider huvuden och armar i omjliga vinklar underlttar inte heller...
Citera
2007-05-17, 00:26
Medlem
Hatefuls avatar
Mats Jonsson r inte en sskilt bra tecknare, men han har aldrig utgett sig fr att vara nt annat heller. Faktum r, att om man tar till sig den naiva stilen som den faktiskt r, s har man mnga bra serieberttelser framfr sig.
Jonsson r en riktigt bra frfattare, och jag tycker det r bra att han vljer seriemediet fr det r nog det som passar honom allra bst, oavsett tecknarkunskaperna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in