Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-12, 09:40
Medlem
Aha, det skall frestlla ''modern konst'' p ngot stt, eller?
Citera
2007-06-12, 10:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -OX-
Aha, det skall frestlla ''modern konst'' p ngot stt, eller?

Frestlla och frestlla... Antar att det bsta vore att frga upphovsmannen vilken avsikt han har.

Annars kan man konstatera att serierna verkar vara gjorda relativt nyligen, s visst, man kan frmoda att det r modern konst. Per definition.
Citera
2007-06-12, 10:23
Medlem
Mnga nya serier r ju avvikande, s det skall vara modernare... Modern konst, allts.

Tror nstan att det r s Mats beskriver sina teckningar. Med fina ord s kan man ju slja gammalt diskvatten p flaska.
Citera
2007-06-12, 10:31
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Mnga nya serier r ju avvikande, s det skall vara modernare... Modern konst, allts.

Tror nstan att det r s Mats beskriver sina teckningar. Med fina ord s kan man ju slja gammalt diskvatten p flaska.

Nja, har du ngon klla p att han skulle ha psttt det och beskrivit sig sjlv som "konstnr"? I en intervju har han tvrtom sagt att

Citat:
egentligen efterstrvar jag realism. Men eftersom jag inte kan rita och inte har ngra kunskaper i anatomi och perspektiv, s blir det fult /.../ Gillar man mina serier s r det fr manuset och knslan. Det tycker jag bttre om n om jag vore naturbegvning och kunde rita hur bra som helst. Teckningarna r inte s viktigt utan det viktigaste egentligen r sjlva berttandet.
Citera
2007-06-12, 10:48
Medlem
h, tack, Pojken med guldbyxorna!

Nej, jag hade ingen klla fr det pstendet, som du kanske mrkte s skrev jag ''Tror nog''...
Citera
2007-06-12, 10:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Frstr att du inte gillar 'modern konst'. Undrar vad du menar med 'avvikande'? Avvikande frn vad?

Och vad r kopplingen diskvatten - modern konst?

Sen misstnker jag att det du kallar modern konst har tminstone 100 r p nacken. Nr upphr 'modern konst' att vara modern?
Citera
2007-06-12, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Frstr att du inte gillar 'modern konst'. Undrar vad du menar med 'avvikande'? Avvikande frn vad?

Och vad r kopplingen diskvatten - modern konst?

Sen misstnker jag att det du kallar modern konst har tminstone 100 r p nacken. Nr upphr 'modern konst' att vara modern?

Tja, visst gillar man modern konst i lagom stora mngder. Men det finns faktiskt en grns.

Vad jag menar med avvikande i detta fall r hur serierna r. Mysko teckningar och konstiga manus som man inte frstr ngonting av (Men som man kan bli tilltalad av), det r avvikande frn den hr klassiska serietypen - S som Disney, Marvel och s vidare - Mats Johnssons alster hr verkligen hit, i alla fall p teckningarna. (Kan ju inte uttala mig om manusen)

Vad jag menar med min koppling r att med fina ord kan man slja vad som helst. En papperspse med rtor i, en glasburk med bajskorvar eller varfr inte ett snderrivet papper som ngon har pissat p? De flesta mnniskor skulle tycka att det var rent ut sagt skit eller ngot liknande. MEN, om man har ett vackert sprk och fina argument, d skulle man kunna vertala en hel drs att dessa ''verk'' r fantastiska och kommer bli oddliga.

Samma sak i reklamvrlden, om man talar vackert s kan man ju slja VAD SOM HELST. Se bara hur det r i staterna, s frstr du hur jag menar.

Modern konst r fr mig ngot tidlst. Om en stenldersmnniska gjorde en skulptur av mnniskoben och kottar fr tusentals r sedan, s r det ju modern konst. Om en vlbetald konstnr gjorde en skulptur av mnniskoben och kottar idag, s r det ju modern konst. Det som r konstigt, korkat och avvikande frn mngden, DET r modern konst, om du frgar mig! Men det r ju bara min sikt...
Citera
2007-06-16, 15:23
Medlem
Vissa av Mats Jonssons serier r ganska nischade, som till exempel Hey Princess. Gillar man popmusik och varit en del av den vrlden r den rakt igenom klockren.

Sen gillar jag att han r s totalt sjlvutlmnande. Skyltar med sina dliga sidor och vilken dlig mnniska han egentligen r. Han r vrsta loosern egentligen, och det knns knappast som att frsker dlja det.
Citera
2008-08-31, 13:09
Medlem
chillionaires avatar
Lste Precis "Hey Princess" i sin helhet, helt okej serieroman enligt mig. Gillar verkligen hur han lmnar ut sig sjlv och andra obarmhrtigt.
Citera
2008-09-02, 11:48
Medlem
Roseniuss avatar
Nr en serietecknare inte kan rita snker det hela verket p samma stt som nr en frfattare skriver som en kratta, eller nr en musiker inte kan spela rent. Nr bilderna motarbetar ens frsk att ta till sig storyn s ska man fundera om inte serien ska till runda arkivet IMO.

Och tminstone fr mig brukar frsk att lsa serier i Mats Jonssons genre sluta med att jag konstaterar att storyn nd inte var intressant...
Citera
2008-09-21, 19:20
Medlem
Har inte lst mycket av hans serier s kan inte uttala mig om hans berttarteknik etc, men bilderna ser ju rent ut sagt frjvliga ut, fyllandes en funktion eller ej.
Citera
2008-09-28, 12:53
Bannlyst
Det r vl med tecknade serier som med musik. Man ska inte gilla det som r snyggt och polerat. Om det dremot r slarvigt och hafsigt utfrt s r det "frn sjlen" och "kta".

Jag har lite svrt fr det dr synsttet... Nr man ser vilket arbete t ex Hermann Huppen lgger ner p sina realistiska teckningar s fylls man av vrdnad. Mats Jonsson alster pminner mig om hur barn ritar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in