Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-28, 12:59
Medlem
Lste honom nr han var med i gamla Superplay. Var rtt roliga serier.
Citera
2008-10-07, 10:16
Medlem
gregorivalettis avatar
Som tidigare nmnts i trden, kan man relatera r det en vldigt underhllande serie,

dessutom gillar jag hur han skildrar

"den nyinflyttade norrlnningen som jobbar stenhrt fr att vara cool och vrldsvan stockholmare"
Citera
2008-10-07, 19:50
Medlem
Killen kan inte teckna och kretsar bara kring sjlvbeflckelse och om hur mobbad han varit. Sveriges mest verskattade tecknare efter den dr Simon G ngot.
Citera
2008-10-07, 21:48
Medlem
gregorivalettis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyRotten
Killen kan inte teckna och kretsar bara kring sjlvbeflckelse och om hur mobbad han varit. Sveriges mest verskattade tecknare efter den dr Simon G ngot.

Det ligger ju i tiden med sjlvbiografiska serier, varenda joppe med en tuschpenna frsker ju sig p det
Citera
2009-04-22, 13:22
Medlem
Proclaimers avatar
Jag har endast lst korta passager ur hans tv noveller i Rocky tidigare och det var vl aldrig riktigt ngot som fll mig i smaken. Men igr lnade jag hans tv noveller p bibblan och jag fll direkt. Jag strcklste bgge tv p fyra timmar. Jag blev helt betagen. Jvligt bra skit.
Citera
2009-04-23, 16:21
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proclaimer
Jag har endast lst korta passager ur hans tv noveller i Rocky tidigare och det var vl aldrig riktigt ngot som fll mig i smaken. Men igr lnade jag hans tv noveller p bibblan och jag fll direkt. Jag strcklste bgge tv p fyra timmar. Jag blev helt betagen. Jvligt bra skit.

Jag knner igen mig - det jag tidigare sett av och hrt om Mats Jonsson gav mig intrycket av en dryg kommunist och skitstvel som dessutom inte kunde teckna, nd blev jag fast och strcklste hans bcker nr jag beskte biblioteket hromsistens. Jag gick dit fr att sl ihjl en tom timme och det slutade med att jag ringde terbud till ett avtalat mte fr att jag ville lsa klart. Det r ngot med hans berttelser som fastnar, ven om jag har svrt att exakt stta fingret p vad.
Citera
2009-04-24, 15:50
Medlem
skotittares avatar
Mats Jonsson r lite av min husgud.

"Hey princess" har jag lst hur mnga gnger som helst och trttnar aldrig. Fr mig r det ju ven en sdan dr bok som man knner igen sig vldigt mycket i.

"Pojken I Skogen" r betydligt mrkare och nr allt kommer omkring kanske en egentligen bttre och mer litterr bok. Gillar den vldigt mycket.

"Detta Satans Rum" kndes dock mest som ett kort trevligt tidsfrdriv som inte egentligen gav mig s mycket frutom att den r smrolig. Den levde inte riktigt upp till frvntningarna helt enkelt, men r nd vrd att lsa.
Citera
2011-10-02, 14:14
Medlem
Garneringsmannens avatar
Lste nyutgvan av Hey Princess i helgen. Riktigt stark lsupplevelse. Visst, stilen r naiv och nstan barnslig men det tycker jag bara bidrar mer till ktheten och knslan i berttandet. Precis som om det blir mer realism nr det blir lite taffligt.

Vad gller historien tycker jag att det r jvligt starkt att lmna ut sig sjlv s mycket. Men det r inte heller som att han vill vara ett offer, och det dr r en svr balansgng. Jag vet inte om jag hade kunnat med att vara s rlig mot mig sjlv. Frmodligen inte.

S, sluta klanka ner p hans teckningsstil och fokusera p helhetsbilden. Han r en riktigt bra berttare, ven om han r vnster.....
Citera
2011-10-20, 21:55
Medlem
Propagandadas avatar
Jag har bara lst "Hey Princess", men jag gillade verkligen det jag uppfattar som obarmhrtig sjlvrannsakan och ovilja att frskna sig sjlv och sitt liv. Jag garvade och nickade t likheterna mellan Mats dysfunktionella 90-tal och mitt eget 2010-talsdito, och det r vl dri storheten ligger fr mig, d jag lite lojt kan luta mig tillbaka och lta honom blotta sina tillkortakommanden och summera sina verlevda ungdomsr, medan jag undviker att rota i mina egna solkiga 20-somethings.
Lite som en bra skrckfilm, dr man identifierar sig med "offret", men inte behver ta ngra egna risker.
Citera
2021-07-15, 11:23
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Idag den 15 juli kommer Mats Jonsson att vara sommarpratare i radions P1 i marknadsfringen av sin senaste serieroman Nr vi var samer. Redan i Nya Norrland (2017) signalerade ju Jonsson en ny hllning till den svenska landsbygden och den lokala identiteten, den som man som svensk kulturarbetare tidigare frmst var tvungen att fly frn till Sdermalm och medievrlden, och frra ret flyttade han med familjen tillbaka till barndomens Bollstabruk (som ju tidigare skildrats som ganska helvetiskt i serier som Unga norrlnningar och Pojken i skogen). Nu r det i stllet sitt "samiska arv" han vill terknyta till.

Kan frmodligen bli ett intressant program, det r ju tnkvrt hur ven den vxande kritiken mot internationell adoption pltsligt gjort det tilltet ven i serievrlden att betona ett mnskligt behov av kulturell/etnisk samhrighet (Lisa Wool-Rim Sjbloms Palimpsest, Jun Jung-siks trilogi Hudfrg: honung) p ett stt som tidigare var kontroversiellt i den konstsyn som huvudsakligen kretsar kring flykt, normkritik och hmnd och i mnga sammanhang frsts fortfarande r tabu.
Citera
2021-10-20, 14:37
Medlem
Man-At-Armss avatar
Mats Jonssons serieroman Nr vi var samer har nominerats till Augustpriset i den sknlitterra kategorin.
Konstigt, tecknade serier r vl inte sknlitteratur?
Citera
2021-10-20, 22:01
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Mats Jonssons serieroman Nr vi var samer har nominerats till Augustpriset i den sknlitterra kategorin.
Konstigt, tecknade serier r vl inte sknlitteratur?
I barn- och ungdomskategorin har det redan tidigare frekommit tecknade serier, t.ex. s sent som ifjol nr serieromanen Alltid hejd av Alma Thrn nominerades. Om serier ska kunna rknas som vuxenlitteratur fr man vl klmma in dem antingen under fack- eller sknlitteratur, och d passar Mats Jonssons serieroman bttre in i den senare kategorin.

Kanske minst lika frvnande att varken Sara Stridsberg eller Kerstin Ekman blev nominerade i kategorin sknlitteratur?
Senast redigerad av schizophrenia 2021-10-20 kl. 22:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in