Citat:
Ursprungligen postat av
bunjacken
Japp sen är det väl standard att när lång tid passerat sjunker straffvärdet ytterligare sen kan det ju finnas försvårande omständigheter eller förmildrande ytterligare. 15 åringen kan gå fri ifrån ansvar om denne var psykiskt sjuk vid tillfället men är frisk vid domen dvs fängelseförbud rådde
Vet inte om man tar tiden från brottet i beaktande på samma sätt med mord, man har ju tagit bort preskriptionstiden för mord av ett skäl.
Citat:
Ursprungligen postat av
bunjacken
Tänk på Sverige är inte som USA där 3 stölder tex med straffvärdet vardera 2 år blir 6 år.
Jag vet, Jag har använt aspirationsprincipen när jag räknat ut totala strafftiden, annars hade straffvärdena landat på 50år(min)70år(max) innan ungdomsrabatten.
Med Sveriges sätt att addera strafftid(aspirationsprincipen) blir det istället för 50/70år istället 18,5/26,25år.
Citat:
Ursprungligen postat av
bunjacken
Vad krävs för att en 15 åring ska få det maximala 14 års fängelse då har det någonsin hänt hittils?
Någon form av terrorbrott skulle jag tro, känner inte till något sådant fall.
Förra året dömdes en 16-åring till 7års fängelse och livstids utvisning för mord.
Det är ju trots allt väldigt sällan som 15åringar begår grova våldsbrott, oftast handlar det om rån och liknande, grova brott förvisso men oftast med få eller liten personskada. I de flesta fallen döms till ungdomsvård.
Citat:
Ursprungligen postat av
bunjacken
Så illa alltså när det gäller mord i kriminell miljö.
Ja det är katastrofalt illa. Det finns 2 huvudproblem med dessa brott, dels vapnen och dels "miljön".
Kriminella använder ofta skjutvapen vid mord. Uppklarningsprocenten minskar drastiskt med skjutvapen än med andra vapen. Ett av de största problemen med stora mängder skjutvapen i omlopp till skillnad mot andra typer av vapen är just att de minskar uppklarningsprocenten markant.
Det är ett av de stora problemen de har med mordutredningar i USA, en stor del av deras "vanliga" mord utförs med handeldvapen, något som markant minskar uppklarningsprocenten.
Sedan har du miljön. Inga (villiga)vittnen, många potentiella misstänkta.
Citat:
Ursprungligen postat av
bunjacken
Kan tänka mig att mord i nära släktskap tex man och fru så kollar man ju alltid på den överlevande partnern först så är inte siffrorna ännu bättre?
Runt 95%, varierar lite från år till år, som bäst 97%-98% och som sämst 93%-94%.