Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-30, 16:52
  #49
Medlem
enlightenmentbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
I en diktatur blir de flesta lidande. Även OM dom skulle ha goda intentioner, vilket jag för den delen inte håller med om till fullo, så är störtandet av demokratin i sig ett hot mot oss alla. Sen att den monteras ned dag för dag...

Nej, jag håller inte med. "Demokratin" i världen är det som förgör oss.
Citera
2020-04-30, 17:01
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
I en diktatur blir de flesta lidande. Även OM dom skulle ha goda intentioner, vilket jag för den delen inte håller med om till fullo, så är störtandet av demokratin i sig ett hot mot oss alla. Sen att den monteras ned dag för dag...
Demokrati eller diktatur är bara olika formella ritualer för hur beslut fattas. Det säger ingenting alls om kvalitén på de fattade besluten. En välvillig och kapabel diktator kan styra ett land mycket väl för allas bästa. En obildad väljarkår som hatar sitt eget folk kan fatta beslut som totalförstör deras samhälle.

Du måste släppa PK-indoktrineringen om att "demokrati är när allt är som jag tycker att det ska vara!" (Det är diktatorns mentalitet.)
Citera
2020-04-30, 17:04
  #51
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlightenmentbed
Nej, jag håller inte med. "Demokratin" i världen är det som förgör oss.

Ha fel om du vill.

Demokrati är inte perfekt på något sätt, men det är överlägset alla andra system när det gäller att se till folkets väl. Visst kommer människor i kläm ändå, men i en diktatur kommer nästan alla i kläm.

Jag rekommenderar den här video, som på ett mycket pedagogiskt sätt förklarar hur det hänger ihop:

https://www.youtube.com/watch?v=rStL7niR7gs
Citera
2020-04-30, 17:05
  #52
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Det är bara slöseri med skattepengar.
Myndigheten och regeringen slösar våra skattepengar på idioter som vill "försvara" ett land utan hot.

När kommer folket vakna?

Men snälla du, om vi inte har militär kan vi inte ha någon militärindustri heller, vill du verkligen att olönsamma företag skall gå under?
Citera
2020-04-30, 17:05
  #53
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid-is-mental
Demokrati eller diktatur är bara olika formella ritualer för hur beslut fattas. Det säger ingenting alls om kvalitén på de fattade besluten. En välvillig och kapabel diktator kan styra ett land mycket väl för allas bästa. En obildad väljarkår som hatar sitt eget folk kan fatta beslut som totalförstör deras samhälle.

Du måste släppa PK-indoktrineringen om att "demokrati är när allt är som jag tycker att det ska vara!" (Det är diktatorns mentalitet.)

Nej, en välvillig diktator kan inte alls styra ett land för allas bästa, för ingen härskar ensam. Du behöver också se den här tror jag.

https://www.youtube.com/watch?v=rStL7niR7gs
Citera
2020-04-30, 17:12
  #54
Medlem
enlightenmentbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Ha fel om du vill.

Demokrati är inte perfekt på något sätt, men det är överlägset alla andra system när det gäller att se till folkets väl. Visst kommer människor i kläm ändå, men i en diktatur kommer nästan alla i kläm.

Jag rekommenderar den här video, som på ett mycket pedagogiskt sätt förklarar hur det hänger ihop:

https://www.youtube.com/watch?v=rStL7niR7gs

Tyska folket mådde väldigt bra när Hitler styrde, som ett exempel.

Förövrigt håller jag inte med videon heller, bara för att du får makt blir du inte ond automatiskt.
Citera
2020-04-30, 17:14
  #55
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlightenmentbed
Tyska folket mådde väldigt bra när Hitler styrde, som ett exempel.

Förövrigt håller jag inte med videon heller, bara för att du får makt blir du inte ond automatiskt.

Tyska folket mådde inte alls bra om man ser över hela Hitlers regeringsperiod. Krig och elände var det. Att man kan få ekonomin att booma genom att låna en massa pengar och spendera dom, det är inget imponerande med det.

Du har inte ens sett videon, för övrigt.
Citera
2020-04-30, 17:20
  #56
Medlem
enlightenmentbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Tyska folket mådde inte alls bra om man ser över hela Hitlers regeringsperiod. Krig och elände var det. Att man kan få ekonomin att booma genom att låna en massa pengar och spendera dom, det är inget imponerande med det.

Du har inte ens sett videon, för övrigt.

Så du håller med videon att du kommer styras av makten när du sitter på tronen?
Citera
2020-04-30, 17:26
  #57
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Men snälla du, om vi inte har militär kan vi inte ha någon militärindustri heller, vill du verkligen att olönsamma företag skall gå under?


tycker det är fel att leva på andras krig
det är tack vare vår militärindustri vissa länder har råkat illa ut

det kommer att skrivas i historien vad vår militär har ställt till i världen

jag får dålig samvete när jag tänker på hur många liv vi har förstört
Citera
2020-04-30, 17:49
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, en välvillig diktator kan inte alls styra ett land för allas bästa, för ingen härskar ensam. Du behöver också se den här tror jag.

https://www.youtube.com/watch?v=rStL7niR7gs
Det beskrivningen i din länk missar är att väljarkåren bara är ännu en "nyckel till makten". När hela väljarkåren hatar sig själva och vill totalförstöra sitt samhälle, så lyder deras folkvalda den ordern. Sen kan du ju jämföra med t.ex. Karl XI som gjorde revolution mot alla dessa "nycklar till makten" som din video naivt inbillar sig att en kapabel ledare är beroende av. Poängen är att du inte anför något argument FÖR demokrati.

Ett uppenbart konkret fel i din video är att "Where farmers donät have a swing vote, there are no farming subsidies." I Sverige finns det bara 10 000 bönder, 0.1% av befolkningen. En halv månads beviljade uppehållstillstånd under det föregående decenniets alla månader. Bönder är totalt irrelevanta som andel av väljarkåren. Ändå ger staten 50 miljarder kronor om året till dem (fem miljoner per bonde och år!)
__________________
Senast redigerad av Covid-is-mental 2020-04-30 kl. 17:54.
Citera
2020-04-30, 17:51
  #59
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlightenmentbed
Så du håller med videon att du kommer styras av makten när du sitter på tronen?

Ja, en diktator som får sina nyckelsupportrar emot sig kommer förlora sin makt.
Citera
2020-04-30, 18:38
  #60
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fladdermusviruset
Sverige borde gå med i NATO.

Konservativa och borgare har väl redan riksdagsmajoritet, och nästa val bildar de regering.

Då kommer de se till att Sverige slutligen går med i NATO.

Vem fan ska vi vara neutrala mot? Clownpajasen Putin? Vad fan är det att vara neutral mot? Neutralitetspolitiken har varit meningslös de senaste trettio åren, sedan Warsawapakten försvann.

Sen skyddar vi oss tillsammans med NATO, och behöver inte oroa oss för ryssen något mer.

Försvar behöver vi, men som del av NATO, och inte som ensam liten oberoende wildcard-spelare.
Jag förespråkar isolation. Vi har ingen anledning att involvera oss i dyra utländska krig och att gå med i NATO kommer innebära att vi kommer vara tvungna att göra det. Inga av dem krigen är riktade mot Putin, de är riktade mot diverse arabländer, vilket är något vi borde vara emot. Därför när främmande makter förstör deras hem, vart tror du de tar vägen? Bingo.

Du påstår att neutralitet har varit meningslöst men det är bara inte sant och väldigt osvenskt att tycka med tanke på hur mycket neutralitet har hjälpt Sverige i alla tider. Varför ska Sverige göra ingripanden i utländska affärer? Bara för att skydda oss mot Putin? Fråga dig själv, vad skulle han vinna på att attackera Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in